Vall del Riu per les bordes de l'Armiana [amb nens]

Photo ofVall del Riu per les bordes de l'Armiana [amb nens] Photo ofVall del Riu per les bordes de l'Armiana [amb nens] Photo ofVall del Riu per les bordes de l'Armiana [amb nens]

September 19, 2016
August 2016

near Sant Joan de Caselles, Canillo (Andorra)

Vall del Riu per les bordes de l'Armiana [amb nens]
David Soler, agost 2016

Senzilla i bonica excursió a la poc concorreguda Vall del Riu, al nord de Canillo. Aquesta és una de les poques valls que queden a Andorra lliures d’urbanització, a la qual només s’hi pot arribar a peu. En aquest cas hi accedim des de la carretera de Montaup (CS240 de Canillo a Ordino), on poc abans del km 4 venint de Canillo trobem l’inici de la pista forestal a les bordes de l’Armiana. Recorregut sense grans desnivells, que al principi transcorre a bona alçada respecte la vall de la Valira d’Orient, cosa que ens garanteix unes magnífiques vistes de paisatge. Un cop a la Vall del Riu nosaltres arribem fins al pont que travessa el riu. A partir d’aquí, el camí ascendeix més fort en direcció al refugi de la Cabana de la Vall del Riu, punt de pas cap als Estanys de la Vall del Riu i el Pic de l’Estanyó per la seva vessant sud.

De la carretera fins les Bordes de l’Armiana (en ruïnes) es segueix una pista forestal que puja lleugerament. En diversos punts del marge afloren pissarres negres amb petites cristal·litzacions de pirita i vistoses tonalitats ferruginoses. En finalitzar la pista trobem la Font de l’Escola, arreglada recentment, d’on raja un bon doll d’aigua fresca. Un sender senyalitzat, al principi empedrat, continua cap a la Vall del Riu, girant progressivament cap al nord, i transitant per una zona mixta de bosc, vessants herboses i tarteres colonitzades per la vegetació. Passem damunt d’un tram de mur encimentat sota un promontori rocós; no patiu si aneu amb nens, és ample, amb barana i de bon passar. En suau descens, arribem al Riu de la Vall del Riu al cap d’una hora d’haver començat a caminar, sempre seguint un pas molt tranquil i parant de tant en tant. En aquest bonic curs d’aigua de nom redundant, els més petits faran les delícies remullant-se i jugant amb les pedres i l’aigua. La tornada la fem pel mateix camí, invertint-hi també una horeta.

Es pot completar l’excursió amb la visita a la Cascada de la Vall del Riu. Per això, cal seguir la Carretera General 2 en direcció al Pas de la Casa. A la sortida de Canillo, al km 13,5, hi ha un espai d’aparcament just davant d’aquest salt d’aigua, però per aturar-s’hi cal continuar uns 2 km per la carretera fins a trobar la rotonda de l’Aldosa, que permet fer el canvi de sentit.

PictographBridge Altitude 6,165 ft

Pont sobre el Riu de la Vall del Riu

Font de l'Escola

PictographRiver Altitude 5,141 ft

Cascada de la Vall del Riu

• Photo of Sergi de Manresa
    Sergi de Manresa Aug 28, 2020

Tot i que la pluja ens ha fet girar cua a 5 minutets del pont del riu, la ruta es maca i senzilla i curta. Una mica perillosa pels penjats, si els nens son petits o molt moguts. Vistes espectaculars. Em pregunto com deu ser arribar a l estany..

• Photo of David Soler
    David Soler Aug 29, 2020

Fins als estanys de la Vall del Riu encara falta tros, i amb una bona pujada. Ja és un altre nivell, pensant en la mainada, però quan siguin més grans es pot intentar! Salut