Vall de Madriu-Perafita-Claror

4 hours one minute
August 5, 2018
August 2018

near Sant Miquel d'Engolasters, Escaldes-Engordany (Andorra)

Ruta molt recomanable per fer a l’estiu perquè l’itinerari transcórrer per zones força ombrívoles i refrescants al seguir el curs del riu Madriu, a l’anada, i, el riu Perafita i de Claror, a la tornada. L’itinerari es de bon fer, està mol fressat i ben marcat.

Per fer aquest mateix itinerari us calen dos vehicles perquè sinó haureu de fer uns 5/6 km per carretera, cosa que se us farà molt feixuga, per tant, deixeu un cotxe a la Comella i la Plana, i, l’altre a l’aparcament d’Engolasters. Ara bé, sinó us importa tornar a compartir un tram de la ruta que heu fet a l’anada, teniu l’opció de què a l’altura de la borda d’Entremesaigües i agafant el trencall de la dreta pel camí del pont de Sassanat us portarà fins a trobar el camí d’anada a l’altura del llogarret de Ràmio i us dirigiu cap el coll de Jovell, camí dels matxos i aparcament d’Engolasters.

Accés:
A les Escaldes, agafem la carretera d’Engolasters (CS 200) fins a l’aparcament de les Fonts, en la que trobareu un pàrquing de pagament i un altre gratuït. En aquest lloc deixem un cotxe, l’altre, el deixarem 5 quilòmetres abans d’arribar-hi en un petit aparcament, o bé, al voral de la carretera (CS-101) de la Comella i de la Plana que trobareu a l’altura del km 7. Aquesta via no té pèrdua perquè trobareu la senyalització que us ho indicarà en la mateixa carretera d’Engolasters.

Iniciem la ruta pel GR 11 que discórrer per la senda de les fonts i el camí dels matxos, ample, ben cuidat i fressat. Transcorreguts un breu període de temps, trobem l’indicador d’un mirador, el qual, està enlairat, accedim per unes escales de fusta. La vista que ens ofereix es fantàstica, als nostres peus, tenim les Santa Coloma/Andorra la Vella/Escaldes-Engordany, a la llunyania, els cims de l’Ovella, Medacorba, Torre de Cabús, etc. seguim per la ruta de les fonts i el camí dels matxos en direcció cap al coll de Jovell.

Arribem al coll i continuem seguint el GR, en direcció a Ràmio i al refugi de Fontverd pel camí que varen fer servir per construir la presa de Ràmio i de l’Illa, no ens desviem a l’esquerra, perquè ambdós senders duen al mateix lloc, essent l’única diferencia, que una baixa una mica i després tindrem que pujar, i, l’altra ens manté el nivell, però, la que triem ens porta al marge del riu Madriu, cosa que fa que la ruta sigui més agraïda i fresca.

Abans d’arribar al refugi Fontverd, trobem la borda de l’Estall, finca molt guapa i totalment encerclada per una paret de pedra seca. Admirada la bellesa de la borda i el prat annex, reprenem la marxa cap al refugi sense guarda Fontverd. Omplim les cantimplores i continuem la ruta en direcció de la collada de Maiana, guanyem alçaria, arribats al collet de l’infern i sota del camí i del pic de la Maiana, ja podem albirar l’itinerari i la cabana de la Farga. Creuem el riu i seguint les marques vermelles i grogues encetem una costeruda i exigent pujada que ens ha de portar a l’amplia i lluminosa collada de Maiana, abans haurem de passar per la cabana restaurada de l’Estall Serrer i per un camí poc definit que moltes vegades es confon amb el que han fet els animals, però, no té pèrdua perquè trobareu varies fites que us portaran a una primer tanca, a partir d’aquí, el camí es fa més feixuc, xino-xano i amunt, trobem un trencall a l’esquerra, el deixem i seguim per el de la dreta que ens menarà a una mica de planura, amb una tanca metàl·lica que haureu d’obrir i tornar a tancar. Després d’aquest últim obstacle arribem a la collada.

Arribats dalt de la collada, contemplem l’entorn, fem un mos i reprenem la marxa en direcció refugi de Perafita/Refugi de Claror pel GRP de color vermell/groc.
Creuem el vast planell i comencem a baixar, deixem el sender perfectament marcat i ens girarem cap a l’esquerra, ens anem desplaçant per intuïció i sense un itinerari definit per anar a buscar el sender que ens portarà a l’estany de la Nou.

L’estany ens ofereix una imatge preciosa, idíl·lica, ens hi refresquem, reprenem la marxa per anar a trobar el GRP de color vermell/grog que ens durà al refugi de Perafita. Aquest refugi també es sense guarda. Una vegada visionat, reprenem la marxa en direcció a Entremesaigües GR 11.10. Baixem i quan retrobem el bosc, seguim el camí amb trams empedrats que discórrer pel marge del riu Perafita i Claror, a mesura que anem davallant comencem a trobar freixes, parets de pedra seca i més trams empedrats.