Vall de Ebo - Barranc del Inferno

January 10, 2023
January 2023

near Vall de Ebo, Valencia (España)

Vertrek:
We vinden het begin van deze wandeling door van Pego de CV-712 te volgen richting Vall de Ebo. Een weg door het prachtige landschap en met tal van (haarspeld)bochten omhoog slingert. Niet voor niets zeer populair bij fietsers. Net voorbij het hoogste punt “Port de la Vall d’Ebo” is links een zandweg, hier vinden we een vlak stuk waar wel enkele auto’s kunnen staan.

Coördinaten
Parking Tarbena: 38° 48' 55'' N 0° 07' 48'' W

Onze indruk:
Spectaculaire wandeling in het binnenland van de Costa Blanca. De wandeling is niet volledig bewegwijzerd maar we volgen wel stukken van de PR-CV’s 43, 58 en 147. Het meest indrukwekkende maar ook het moeilijkste stuk van deze wandeling is de Barranc de l’Infern een droge rivierbedding met wit gepolijste rotsen, soms ettelijke meters hoog waartussen we een weg moeten zoeken. Uitdagend en soms niet evident om de makkelijkste doorgang te vinden, vandaar terecht als moeilijk omschreven.
Het aantal hoogtemeters is sterk overschat, doordat de kloof zo smal is en de wanden zo steil vertoont de GPS kuren, moet ongeveer de helft hoogtemeters zijn.

In de Barranc de l’Infern:

Makkelijker wandelpad PR-CV 147:

PictographCar park Altitude 1,946 ft

01 Parkeerplaats

Van op de parkeerplaats gaan we langs het "Eco Burro Park" waar we luidkeels begroet worden door de ezels.

02 Rechts

Bij de volgende zijweg slaan we rechts af richting "Refugi La Figuereta".

PictographCave Altitude 1,787 ft

03 Avenc Ample

Wo volgen het brede pad tot aan een groot gat in de grond, een soort ingestorte grot de "Avenc Ample" even bekijken en dan keren we op onze stappen terug.

04 Kruispunt PR-CV 58

Bij dit kruispunt volgen we de PR-CV 58 richting Vall d'Ebo.

05 CV-712

We kruisen de CV-712 en dalen verder af richting Vall'Ebo via de PR-CV-58.

PictographRuins Altitude 1,236 ft

06 Links van Stal

We gaan links van een stal en komen zo langs de rivier te lopen (nog steeds wit/geel) gemerkt.

Photo of07 Haarspeldbocht links naar Barranc de Inferno Photo of07 Haarspeldbocht links naar Barranc de Inferno Photo of07 Haarspeldbocht links naar Barranc de Inferno

07 Haarspeldbocht links naar Barranc de Inferno

We komen op een breder pad en nemen een haarspeldbocht naar links, richting Barranc de l'Infern.

PictographFountain Altitude 1,256 ft
Photo of08 Font de Xili ook op pad blijven afslagen negeren Photo of08 Font de Xili ook op pad blijven afslagen negeren Photo of08 Font de Xili ook op pad blijven afslagen negeren

08 Font de Xili ook op pad blijven afslagen negeren

Font de Xili, op het hoofdpad blijven en de afslagen negeren.

PictographRiver Altitude 1,128 ft

09 Rechts in Barranc de l'Infern

Rechts in Barranc de l'Infern

PictographWaterfall Altitude 1,108 ft
Photo of10 Begin van het moeilijkere deel in de Barranc del Infern Photo of10 Begin van het moeilijkere deel in de Barranc del Infern Photo of10 Begin van het moeilijkere deel in de Barranc del Infern

10 Begin van het moeilijkere deel in de Barranc del Infern

17 Grot

PictographWaterfall Altitude 1,036 ft

18 Dam met gat

Dam met gat, je kan door het gat maar een makkelijker en veiliger alternatief is links op de flank.

PictographRiver Altitude 1,059 ft

19 Wit/Gele merktekens

Vanaf hier komen we terug Wit/Gele merktekens tegen, dit is de PR-CV 147 Barranc de l'Infern. De 10.000 trappen of El Catedral del Senderismo.

20 Links op

Hier gaan we links op en volgen de PR-CV 147

PictographFountain Altitude 1,147 ft

21 Font del Reinos

We komen langs de "Font del Reinos" een bron waar haast altijd water in overvloed is.

22 Kruispunt, rechts

We komen bij een eerste huis, op het kruispunt gaan we naar rechts.

23 Juvees d' Enmig

Bij de nederzetting "Juvees d' Enmig" verlaten we de PR-CV 147 en gaan naar links op een breed pad.

PictographRiver Altitude 1,777 ft
Photo of24 Info voor tocht door 'Barranc dels Oms' Photo of24 Info voor tocht door 'Barranc dels Oms' Photo of24 Info voor tocht door 'Barranc dels Oms'

24 Info voor tocht door 'Barranc dels Oms'

Info voor tocht door "Barranc dels Oms"

25 PR-CV 58 naar Tormos

De afslag naar rechts PR-CV 58 richting Tormos negeren we.

Photo of26 De afslag van de PR-CV 43 Naar Vall de Ebo negeren we. Photo of26 De afslag van de PR-CV 43 Naar Vall de Ebo negeren we. Photo of26 De afslag van de PR-CV 43 Naar Vall de Ebo negeren we.

26 De afslag van de PR-CV 43 Naar Vall de Ebo negeren we.

De afslag van de PR-CV 43 Naar Vall de Ebo negeren we.

• Photo of ingridvs63
    ingridvs63 Jan 11, 2023

Niet gemakkelijk voor iemand met korte beentjes...maar zo mooi!