Vall de Ebo - Barranc de l'Inferno - kurkentrekker

Photo ofVall de Ebo - Barranc de l'Inferno - kurkentrekker Photo ofVall de Ebo - Barranc de l'Inferno - kurkentrekker Photo ofVall de Ebo - Barranc de l'Inferno - kurkentrekker

1964
December 21, 2018
December 2018

near Vall de Ebo, Valencia (España)

Vertrek op de CV 712 tussen km 20 en 19 in een bocht bij het paneel Puertro de la Vall d'Ebo 540 m, waar rechts ook een wit torentje te zien is.
Even de CV 712 volgen richting vall de Ebo, aan de linkerkant kom je voor bij een ezelboerderij.
Even verder rechts een pad in richting "La Figuereta". Het pad gaat snel naar links maar het is de moeite om even (amper 100 meter) verder te gaan tot een enorm gat in de bodem "Avenc Ample".
Enkele stappen terugkeren en afdalen over een wit/geel gemerkt pad richting Vall de Ebo.
We steken onderweg de CV 712 over maar blijven dalen tot bij een ruïne waar we in de rivierbedding terecht komen.
Hier maken we een U bocht en gaan we via een stijl paadje uit de barranc tot op een breed pad. De boom die het paadje markeerde was in 2020 omgewaaid!!!
We blijven dit brede pad volgen tot we terug in de barranc terecht komen.
Makkelijk gezegd: "vanaf hier simpelweg de barranc volgen". Iets moeilijker gedaan want het is voortdurend zoeken hoe je makkelijkst tussen de rotspartijen door laveert. Maar de omgeving is zo rustig en prachtig, super.
Na geruime tijd kom je aan een afdamming met een rond gat in, acrobaten kunnen door het gat maar langs links is een beter optie.
Even verder komen we terug wit gele markering tegen van de PR-CV-147 "El Cathedral del Senderismo" deze volgen we links omhoog. In de bocht na de de bron staan een wit/geel kruis, dit is het pad naar de kurkentrekker. De kurkentrekker is een spectaculaire rotspartij waardoor je naar boven kan klauteren. Anno 2020 is het pad echter sterk overgroeid met bramen en andere vervelende planten, wellicht is het een beter optie om de wit/gele streepjes te blijven volgen tot "Juvees d' Enmig" en hier het brede pad naar links volgen. Dit brede pad nog 4 kilometer volgen. Onderweg is dit nogeen stukje van de PR-CV 58 (Vall de Ebo - Tormos) maar je negeert alle afslagen. Vanop dit hoog gelegen pad heb je nog schitterende zichten, o.a. tot de rijstvelden van de Marjal de Pego en de zee.

Afslag naar Vall de Ebo

PictographRiver Altitude 1,413 ft

Barranc de l'Inferno

PictographFauna Altitude 1,396 ft

PictographRiver Altitude 1,349 ft

In barranc de l'Inferno

Kruising CV-712

La Figuereta volgen rechts, even een breed pad

Parking in een bocht tussen km 20 en 19 op de CV 712 net voor La puerto de Vall d'Ebo, waar een oude windmolen in zicht komt.

PictographCave Altitude 1,954 ft

Put - Avenc Ample

Een gigantische put in de bodem

PictographBridge Altitude 1,006 ft

Dam met gat

Rivier aan boom rechts op

Ruine - Corrals de Pego

Terug breed pad

Onder kurkentrekker

Rivierbedding onder kurkentrekker

10.000 trappen PR-CV 147

We volgen hier een stukje van de "Catedral del Senderismo" de "10.000 trappen" of de wit/gele PR-CV 147

PictographFountain Altitude 1,189 ft

Bron - Font de Reinos

Afslag naar kurkentrekker, verlaat dus de wit/gele PR-CV bij een wit geel kruis

PictographCave Altitude 1,416 ft

Grot onder kurkentrekker

PictographCave Altitude 1,507 ft

Kurkentrekker

Een bizarre opeenstapeling van grote rotsblokken, op een spiraalvormige manier geraak je er toch door en op, speciaal!!!

Pla de l'Avenc

Juvees del Poble d'Enmig

PR CV 58 naar Tormos

• Photo of ingridvs63
    ingridvs63 Oct 23, 2020

In 2020 is de kurkentrekker blijkbaar niet veel gewandeld, waardoor de route voor een groot deel is overgroeid met bramen. Spijtig, want het is een fenomenaal mooie route. De Barranc de l'Inferno is wel goed open. Een variante voor de kurkentrekker zou de PR-CV route kunnen zijn om de tour toch te kunnen doen.

• Kris et Ria Polfliet-Van den Broeck Oct 22, 2022

Ruw parcours over grote rotsblokken.