Vall de Campcardós-Porta-Alta Cerdanya-Catalunya Nord

Photo ofVall de Campcardós-Porta-Alta Cerdanya-Catalunya Nord Photo ofVall de Campcardós-Porta-Alta Cerdanya-Catalunya Nord Photo ofVall de Campcardós-Porta-Alta Cerdanya-Catalunya Nord

2058
September 11, 2020
September 2020

near Porta, Occitanie (France)

42º31’24.8” N 1º49’13.9” E
Ruta força interessant que transcorre per la Vall de Campcardós tot resseguint la Ribera de Campcardós que baixa amb bon cabal i ens permet gaudir durant tot el trajecte de la seva remor i de tot un bon conjunt de salts d’aigua de diferents alçades i com també passa en algun altre lloc durant un bon tram desapareix i circula subterràniament.
Iniciem la ruta en el poble de Porta per la N20 que va de Bourg Madame en direcció al Port de Puymorent. Quan arribem al poble de Porta, hem de creuar la N20 i passar sota les vies del tren, aquest punt està just al costat de l’únic pas de zebra que hi ha a la carretera dins del poble.
Un cop creuada la via del tren, anem a l’esquerra tot seguint la pista asfaltada fins que creuarem un pont sobre el riu Querol i tot seguit trobem una zona d’aparcament amb indicacions .
Comencem la ruta en aquest punt tot seguint el GR 107 que va a la Portella Blanca, Andorra. Durant aquest trajecte.
Seguim per la pista fins que arribarem a un repetidor de TV o telefonia, continuem per una pista herbada a l’esquerra que ens portarà a la pista pedregosa que venia del repetidor que seguirem la major part del camí i que és al mateix temps el GR107. Durant tot el camí creuarem diferents rierols que fins i tot circulen pel sobre del camí.
És una ruta de constant desnivell positiu, amb l’encant de que anem pel costat de la Ribera del Campcardós, primerament trobarem una tanca canadenca que creuarem tot seguint rectes, tornant-se el camí molt pedregós i costerut enfilant-nos per les costes de Montfillà
Creuarem una tanca metàl·lica i al planejar una mica trobem una segona tanca amb un tancat pel bestiar a la seva dreta. Una mica més amunt ens desviem un mica del camí per poder veure uns plans de la Ribera i tornem al camí just on hi ha uns senyals en el Cortal Grasset i com és lògic continuem per la pista en direcció de la Portella Blanca, a partir d’aquí, ja comencem a veure al fon el Pic de Peiraforca amb la seva característica estampa, rocós i en forma piramidal des de la nostre perspectiva, a la seva esquerra tot i que queda una mica amagat hi podrem veure més endavant el Roc Colom i de moment ens trobem circulant per entre mig del Cortal Grasset a la nostre dreta i la Baga de Santou a la nostra esquerra.
Aprofitant que les vaques ens ocupen el camí fen una segona visita a la llera del riu escoltats pels helicòpters de rescat francesos que tota l’estona i durant tor el recorregut ens han acompanyat, fins i tot en obsequien amb un vol a molt baixa altura pel mig de la vall.
Arribarem al refugi obert de Campcardós on hi estan pastant alguns cavalls. Passat el refugi el camí passa a ser un corriol herbat on hem d’anar amb cura buscant fites i marques del GR. Un fet curiós és que en aquesta zona està plena de murs de pedra seca fora dels que hem anat veient pel camí.
Arriba un moment en que deixem d’escoltar la remor del riu que ens ha acompanyat durant tota l’estona i quan mirem a la llera ja no existeix riu, ha desaparegut del tot. Aquest fet ja l’hem pogut veure en d’altres indrets i es conseqüència de les filtracions de l’agua per vies subterrànies, tot i el bon cabal que porta. Continuem pujant i arribarem a l’Estany Petit, on esperàvem veure aigua, però tant sols és una zona humida, decepcionats seguim pujant fins l’Estany Gros on tan sols hi veiem una mica d’aigua com si fos un riu de poc cabal, en fi, tornem enrere a consolar-nos contemplant els salt i plans de la Ribera del Campcardós, però abans visitem el lloc on torna aflorar el riu en el seu viatge subterrani amb aquest magnífic cabal que porta.
Seguim fins el punt d’estacionament i demà serà un altre dia.

Ruta muy interesante que transcurre por el Valle de Campcardós siguiendo la Ribera de Campcardós que baja con buen caudal y nos permite disfrutar durante todo el trayecto de su rumor y de un buen conjunto de saltos de agua de diferentes alturas y como pasa en algún otro lugar durante un buen trecho desaparece y circula subterráneamente.
Iniciamos la ruta en el pueblo de Puerta por la N20 que va de Bourg Madame en dirección al Puerto de Puymorent. Cuando llegamos al pueblo de Puerta, debemos cruzar la N20 y pasar bajo las vías del tren. Este punto está justo al lado del único paso de cebra que hay en la carretera dentro del pueblo.
Una vez cruzada la vía del tren, vamos a la izquierda siguiendo la pista asfaltada hasta que cruzamos un puente sobre el río Querol y a continuación encontramos una zona de aparcamiento con indicaciones.
Comenzamos la ruta en este punto siguiendo el GR 107 que va a la Portella Blanca, Andorra. Seguimos por la pista hasta que llegaremos a un repetidor de TV o telefonía, continuamos por una pista de hierba a la izquierda que nos llevará a la pista pedregosa que venía del repetidor que seguiremos la mayor parte del camino y que es al mismo tiempo el GR107 . Durante todo el camino cruzaremos diferentes arroyos que incluso circulan por encima del camino.
Es una ruta de constante desnivel positivo, con el encanto de que vamos por el lado de la Ribera del Campcardós, primeramente encontraremos una valla canadiense que cruzaremos siguiendo rectos, volviéndose el camino muy pedregoso y empinado subiendo por las costas de Montfillà
Cruzaremos una valla metálica y al planear un poco encontramos una segunda valla con un cercado para el ganado a su derecha. Un poco más arriba nos desviamos un poco del camino para poder ver la Ribera de cerca y volvemos al camino justo donde hay unas señales en el Cortal Grasset y como es lógico continuamos por la pista en dirección de la Portella Blanca, a partir de aquí, ya empezamos a ver al fondo el Pico de Peiraforca con su característica estampa, rocoso y en forma piramidal desde nuestra perspectiva, a su izquierda aunque queda algo escondido podremos ver más adelante el Roc Colom. De momento nos encontramos circulando por entre medio del Cortal Grasset a nuestra derecha y la Baga de Santou a nuestra izquierda.
Aprovechando que las vacas nos ocupan el camino hacemos una segunda visita al cauce del río escoltados por los helicópteros de rescate franceses que todo el tiempo y durante todo el recorrido nos han acompañado, incluso nos obsequian con un vuelo a muy baja altura por medio del valle.
Llegaremos al refugio abierto de Campcardós donde están pastando algunos caballos. Pasado el refugio el camino pasa a ser un sendero herboso donde tenemos que ir con cuidado buscando hitos y marcas del GR. Un hecho curioso es que en esta zona está llena de muros de piedra seca fuera de los que hemos ido viendo por el camino.
Llega un momento en que dejamos de escuchar el rumor del río que nos ha acompañado durante todo el tiempo y cuando miramos al cauce ya no existe río, ha desaparecido del todo. Este hecho ya lo hemos podido ver en otros lugares y es consecuencia de las filtraciones del agua por vías subterráneas, a pesar del buen caudal que lleva. Continuamos subiendo y llegaremos a l’Estany Petit, donde esperábamos ver agua, pero sólo es una zona húmeda, decepcionados seguimos subiendo hasta e l’Estany Gros donde sólo vemos un poco de agua como si fuera un río de poco caudal, en fin, volvemos atrás a consolarnos contemplando los saltos y llanos de la Ribera del Campcardós, pero antes visitamos el lugar donde vuelve aflorar el río en su viaje subterráneo con este magnífico caudal que lleva.
Seguimos hasta el punto de estacionamiento y mañana será otro día.

Photo ofAflorament del Ribera de Campcardós Photo ofAflorament del Ribera de Campcardós Photo ofAflorament del Ribera de Campcardós