Vall de Campcardós des de Porta (Alta Cerdanya-Catalunya Nord)

Photo ofVall de Campcardós des de Porta (Alta Cerdanya-Catalunya Nord) Photo ofVall de Campcardós des de Porta (Alta Cerdanya-Catalunya Nord) Photo ofVall de Campcardós des de Porta (Alta Cerdanya-Catalunya Nord)

July 7, 2018
July 2018

•   4.9 6 Reviews

near Porta, Occitanie (France)

Vall de Campcardós des de Porta (Alta Cerdanya-Catalunya Nord)

Molts mesos després tornem a Porta amb el Tuc per fer un tram de la Vall de Campcardós. Avui no arribarem molt amunt perquè hem sortit molt tard de casa, hem perdut molt temps canviant una roda punxada del cotxe i, a més, la previsió meteorològica és de tempestes fortes a primera hora de la tarda que, si es confirma, ens farà tornar abans d’hora.

Malgrat tot, comencem la ruta a l'aparcament situat al costat del riu Querol, a l'altra banda de les vies del tren del poble de Porta. L’espai és suficient per 5-6 cotxes i trobem diversos cartells amb informació de la ruta que farem i de la zona on som.

Seguim la pista asfaltada, tancada als vehicles, que en uns 400 metres ens deixa al repetidor de TV. A partir d'aquí, el camí és una pista de terra amb trams herbats i trams empedrats que travessa un bosc que, sobre tot per la banda esquerra del riu coneguda com la Baga de Santou, és ple de bedolls, freixes i avellaners en un entorn totalment verd i amb aigua per tot arreu. A banda i banda tindrem molts trams de parets de pedra seca.

Tot el camí seguirem les marques blanques i vermelles del GR7 i del GR107 (o Camí dels Bons Homes) que coincideixen en aquest tram fins a la Portella Blanca d’Andorra, on vam pujar el novembre passat.

Passat el repetidor, el camí s’enfila força. Travessem alguns recs i un pas canadenc i, poc a poc, arribem a una tanca metàl·lica i un cortal pel bestiar.

Pocs metres més enllà trobem un pal indicador del Cortal Grasset (a 1.722 metres). Per l’esquerra baixaríem al riu i podríem seguir el PR4 fins a Latour de Carol. Nosaltres seguim rectes en direcció a la Portella Blanca.

A partir d’aquí el camí és més amable, envoltat de prats verds farcits de flors i sempre paral·lel a la Ribera de Campcardós que corre, cabalós i amb fort brogit, per la nostra esquerra.

En un tram planer baixem al riu per fer l’entrepà I descansar una estona, gaudint de l’aigua, l’herba i les magnífiques vistes a ponent, amb el Roc Colom i el Peiraforca presidint l’horitzó. Trobem també un parell de cabanes de pastor de pedra que aprofiten les roques ja caigudes.

Després de dinar tornem al camí i seguim amunt per algun tram empedrat i amb l’aigua corrent sender avall. El Tuc no desaprofita cap rec per refrescar-se perquè, malgrat el cel es va ennuvolant, fa prou caloreta.

Al final d’aquest tram empedrat ja albirem el refugi al centre de la vall. A partir dels 1.900 metres ja apareixen els primers matollars de neret que aniran en augment a mesura que guanyem alçada.

Poc després arribem a la cabana-refugi lliure de Campcardós (a 1.950 metres), situat al Pla de Les Comes, on vam esmorzar el passat novembre i on vam aprofitar per assecar-nos una mica de la pluja intensa que ens acompanyava.

És un refugi petit, però ben condicionat per 4-6 persones i, com es troba situat al bell mig de la part més oberta de la vall, ens ofereix magnifiques vistes a est i oest. Una delícia pels sentits.

Poc després de deixar enrere el refugi en direcció als Estanys de Campcardós, hi ha un nou tram més costerut que travessa els prats herbats. Tot just a mig tram va començar a ploure i a caure pedra. Els núvols que baixaven del nord-oest semblaven carregats de males intencions així que, veient que la previsió meteorològica es complia, vam girar cua i vam iniciar el descens a pas lleuger.

Per l’est es veia una bona cortina d’aigua sobre la Vall del Querol i les tronades s’apropaven ràpidament. En poca estona els marges del camí es van omplir de calamarsa.

Arribats novament a la zona on havíem dinat, la pluja ens va deixar un respir que vam aprofitar per baixar al riu perquè el Tuc fes un bany.

Seguim el descens i, en arribar al Cortal Grasset, baixem al riu per veure la zona. Trobem un pont de fusta sobre el riu, que baixa amb molta força, i si tinguéssim millor temps seguiríem una estona per explorar el camí que baixa a Latour de Carol. Ho farem en una altra ocasió.

Tornem al camí i fem l’últim tram amb lleugera pluja, però amb fortes tronades i algun llamp.

Poc després d’agafar el cotxe i començar la tornada a casa, ens cau una tempesta brutal amb una calamarsada intensa i fort vent que no ens abandona fins passat Riutès. La resta del camí és més tranquil·la, malgrat alguna nova pedregada per Puigcerdà.

Tot i la brusca interrupció de la ruta, hem gaudit molt d’una vall magnífica que ja coneixíem, però que sempre sorprèn per la seva bellesa i tranquil·litat. D’aquells llocs on tornaries cada setmana.

Potser arribar a la Portella Blanca d'Andorra es pot fer molt llarg i amb excessiu desnivell per moltes persones, però aquest tram que hem fet avui és molt assequible per distància i desnivell per a la majoria de caminants. Molt i molt recomanable en qualsevol època de l'any.

Salut i bona caminada !

Aparcament i inici de la ruta

Aparcament a tocar del riu Carol (o Querol). Inici de la ruta.

Pista asfaltada prohibida als vehicles

Pista asfaltada prohibida als vehicles.

Prats herbats.

Cabana de pedra seca a la pista asfaltada.

PictographRiver Altitude 5,010 ft

Rec de Montfillà

Rec de Montfillà.

Repetidor de TV

Repetidor de TV. Seguim per l’esquerra, però per la dreta també es pot anar.

Corriol.

Seguim per l’esquerra

Seguim per l’esquerra.

PictographRiver Altitude 5,194 ft

Pas canadenc

Pas canadenc.

Flors del camí.

Photo ofTram costerut i primera mirada al Peiraforca Photo ofTram costerut i primera mirada al Peiraforca Photo ofTram costerut i primera mirada al Peiraforca

Tram costerut i primera mirada al Peiraforca

Tram costerut i primera mirada al Peiraforca.

Colors, formes i vida

Colors, formes i vida.

Poc a poc, guanyant alçada

Poc a poc, guanyant alçada.

Photo ofCortal típic de la zona per guardar el bestiar Photo ofCortal típic de la zona per guardar el bestiar Photo ofCortal típic de la zona per guardar el bestiar

Cortal típic de la zona per guardar el bestiar

Cortal típic de la zona per guardar el bestiar.

Photo ofCortal Grasset (1.722 metres). Pal informatiu Photo ofCortal Grasset (1.722 metres). Pal informatiu Photo ofCortal Grasset (1.722 metres). Pal informatiu

Cortal Grasset (1.722 metres). Pal informatiu

Cortal Grasset (1.722 metres). Pal informatiu.

Seguim amb la mirada al Peiraforca, omnipresent

Seguim amb la mirada al Peiraforca, omnipresent.

Tram del camí.

Tram del camí i baixada al riu

Tram del camí i baixada al riu.

PictographRiver Altitude 5,755 ft

Ribera de Campcardós.

Photo ofCabana de pedra seca que aprofita una gran pedra caiguda al prat Photo ofCabana de pedra seca que aprofita una gran pedra caiguda al prat Photo ofCabana de pedra seca que aprofita una gran pedra caiguda al prat

Cabana de pedra seca que aprofita una gran pedra caiguda al prat

Cabana de pedra seca que aprofita una gran pedra caiguda al prat.

PictographRiver Altitude 5,774 ft

PictographRiver Altitude 5,768 ft

Taula parada

Taula parada.

PictographRiver Altitude 5,774 ft

A la Ribera de Campcardós

A la Ribera de Campcardós.

Flors del camí

PictographRiver Altitude 5,876 ft

PictographRiver Altitude 5,971 ft

PictographRiver Altitude 6,014 ft
Photo ofDescans al costat de la Ribera de Campcardós Photo ofDescans al costat de la Ribera de Campcardós Photo ofDescans al costat de la Ribera de Campcardós

Descans al costat de la Ribera de Campcardós

Descans al costat de la Ribera de Campcardós.

Neret a partir dels 1.900 metres

Neret a partir dels 1.900 metres.

Puigpedrós i Peiraforca.

Cims

Cims.

Peiraforca

Peiraforca.

PictographRiver Altitude 6,263 ft

Rec

Rec.

Photo ofPrimera mirada al refugi-cabana de Campcardós Photo ofPrimera mirada al refugi-cabana de Campcardós Photo ofPrimera mirada al refugi-cabana de Campcardós

Primera mirada al refugi-cabana de Campcardós

Primera mirada al refugi-cabana de Campcardós.

PictographWilderness hut Altitude 6,322 ft
Photo ofRefugi-cabana lliure de Campcardós. Photo ofRefugi-cabana lliure de Campcardós. Photo ofRefugi-cabana lliure de Campcardós.

Refugi-cabana lliure de Campcardós.

PictographWilderness hut Altitude 6,365 ft

Seguim amunt, passat el refugi

Seguim amunt, passat el refugi. Comença a ploure.

Comença la tempesta amb calamarsa

Comença la tempesta amb calamarsa.

Photo ofCalma una estona la tempesta, però tornarà després Photo ofCalma una estona la tempesta, però tornarà després Photo ofCalma una estona la tempesta, però tornarà després

Calma una estona la tempesta, però tornarà després

Calma una estona la tempesta, però tornarà després.

PictographRiver Altitude 5,801 ft

Tornem a baixar al riu

Tornem a baixar al riu.

PictographRiver Altitude 5,771 ft

Ribera de Campcardós.

Photo ofAl pal indicador del Cortal Grasset baixem pel camí de la dreta, cap a Latour de Carol Photo ofAl pal indicador del Cortal Grasset baixem pel camí de la dreta, cap a Latour de Carol Photo ofAl pal indicador del Cortal Grasset baixem pel camí de la dreta, cap a Latour de Carol

Al pal indicador del Cortal Grasset baixem pel camí de la dreta, cap a Latour de Carol.

PictographBridge Altitude 5,630 ft

Pont sobre la Ribera de Campcardós

Pont sobre la Ribera de Campcardós.

Mirada a Coma d’Or

Mirada a Coma d’Or.

Final de ruta

Final de ruta.

• Photo of Campcardós
    Campcardós Jul 3, 2020

Per tornar-hi. Brutal.

• mayguki Aug 16, 2020

Bonica excursió per la Vall de Campcardós!! Molt ben senyalitzada durant el recorregut amb franges blanques i vermelles.

Pitcollonsiamunt Aug 16, 2020

Gràcies pel comentari i la valoració. Salut i bon estiu.

• gise85 Aug 17, 2020

Molt maca la ruta!

Pitcollonsiamunt Aug 17, 2020

Merci. Així és. Salut

• Photo of jmorera
    jmorera Aug 25, 2021

Vall preciosa, poc coneguda i poc concorreguda en comparació amb altres zones properes. Gràcies pels comentaris, molt útils

Pitcollonsiamunt Aug 25, 2021

Cert. Esperem que segueixi així molt temps. Gràcies per valorar. Salut

• pepigs Mar 21, 2023

Un camí molt bonic! Volíem arribar fins a l’estany petit i l’estany gros que hi ha una mica mès amunt però el mal temps i la nevada que va caure ens va fer tornar enrere.
    Hi tornarem mes entrada la primavera o a la tardor que de ben segur que serà encara mes espectacular!

Pitcollonsiamunt Mar 21, 2023

Gràcies per valorar pepigs.
    Si podeu, torneu al maig (estarà ple de flors i amb molta aigua) i a finals d’octubre (els colors de tardor son brutals).
    També, si podeu, intenteu arribar a la Portella Blanca o, al menys, als meandres i la cascada de la Coma de Campcardós. Val la pena l’esforç.
    Jo aquesta vegada em vaig quedar al refugi perquè vaig punxar una roda i vaig arribar molt tard a Porta. Al meu perfil teniu altres rutes fins a la Portella, si ho voleu mirar.
    Salut i bona primavera !

• Lluis Miró 1 Jul 18, 2023

Ens ha anat molt bé la teva explicació, tot i que ens havia "despistat" la durada.
    Ara rellegint-lo, m'he adonat que no vas poder arribar a dalt a la vall.
    No ho he comptat gaire bé, però penso que pujar/baixar deuen ser uns 14 km.
    El desnivell es fa notar en tant pocs kilómetres.
    La vista a dalt ha valgut la pena!
    Gràcies!

Pitcollonsiamunt Jul 18, 2023

Gràcies pel comentari i la valoració Lluís Miró1.

Aquesta, arribant al refugi, és una de les passejades curtetes per la vall. La que arriba fins la Portella Blanca, anar i tornar, son uns 19 km i gairebé 1.000 metres de desnivell positiu. La podeu trobar entre les meves rutes, si voleu.
    Fer-la sencera val molt la pena.