Photo ofVall d’Angostrina: Sant Martí d’Envalls-Estany de les Bulloses-Estany de la Pradella (Alta Cerdanya-Catalunya Nord) Photo ofVall d’Angostrina: Sant Martí d’Envalls-Estany de les Bulloses-Estany de la Pradella (Alta Cerdanya-Catalunya Nord) Photo ofVall d’Angostrina: Sant Martí d’Envalls-Estany de les Bulloses-Estany de la Pradella (Alta Cerdanya-Catalunya Nord)

December 31, 2018
December 2018

near les Escaldes, Occitanie (France)

Una vegada més ha tornat a fallar l’altímetre i són errònies les lectures d’altura inicial i màxima de la ruta. És correcte el desnivell mitjà de gairebé 500 metres.

Avui, per tancar l’any, seguirem la major part de la ruta penjada per l’usuari “Giuseppefv”, al que agraïm la bona feina feta.

Com podem llegir a la web de l’Ajuntament de Puigcerdà, que copio textualment, “La Vall d'Angostrina comunica la Cerdanya amb el massís del Carlit. Per aquest motiu s'utilitza com a via de pas per al bestiar que, des de Llívia, puja a pasturar al sector de les Butlloses, aprofitant els drets de pasturatge que hi tenen els ramaders d'aquesta població.”

“Deixem el cotxe a una petita zona d’aparcament prop de l'àrea de descans situada al costat de l'ermita de Sant Martí d'Envalls. Passada l'ermita el camí s'enfila per un tram pedregós amb petits rierols d'aigua. Quan acaba aquesta pujada sortim a un planell solejat i amb algunes parets de pedra seca, on la vall s'eixampla definitivament.”. No ho diu a la web, però cal tenir present que a l’estiu no es pot arribar en cotxe fins aquest aparcament i s’ha de deixar uns dos quilometres abans, a un altre aparcament habilitat on acaba la pista asfaltada. Això allarga la ruta final en uns quatre quilometres.

“Seguim les marques del “Tour du Carlit” i arribem a una petita presa d'aigües. La travessem i enfilem una pujadeta des d'on veiem el Puig del Cap de l'Home davant nostre. Després de passar per una zona de pastures planera, penetrem en un bosc de pi negre i avellaners. Les marques ens porten fins al petit Pont dels Empedrats, que ens serveix per creuar novament el riu d'Angostrina (1h). El camí puja ara pel costat est del Puig del Cap de l'Home. Mentre caminem anem deixant darrere aquest puig i travessem per una altra zona planera, on el camí està envoltat de matolls de bàlec i neret.”

“Amb paciència anem avançant entre els matolls en direcció als remuntadors de l'estació d'esquí de Font-Romeu, que veiem llunyans a mà dreta. Més endavant el camí que seguim ens aboca a una zona ampla, coberta d'herbei, on predominen les clarianes.”

Aquí el text de la web indica que la ruta ens porta a l'estany de la Pradella, però nosaltres ho deixem per a la tornada i ara seguim rectes pel corriol que travessa el Pla de Les Bones Hores fins arribar a l'estany de les Bulloses. Tot aquest tram en ascens, lleuger i progressiu, està molt obert i, en dies freds i ventosos com avui, cal abrigar-se força perquè la sensació de fred és intensa. Es veu poca gent pel que és habitual en aquesta zona i com no hi ha cotxes a l'aparcament, dedueixo que està tancat el pas al Pla dels Avellans i per això veiem menys gent per aquí.

Fem algunes fotos als Perics i ens acosten a l'Hotel de Les Bones Hores, actualment tancat, per estar a raser del vent i poder dinar més protegits.

Després del dinar iniciem el retorn desfent el camí pel Pla de Les Bones Hores i, ara sí, a la vista de les pistes d'esquí i el telecadira de la Calma, ens desviem a l'esquerra per acostar-nos a l'estany de la Pradella (1.960 m). Passem pel davant del refugi homònim i pugem al petit turonet que tenim per l'esquerra de l'estany per poder observar la bellesa d'un estany prou gran i amb forma de ferradura.

L'estany està totalment glaçat i un grup de joves aprofiten per travessar-ho caminat i patinant. També el Tuc fa alguna petita excursió sobre el gel.

Ens entretenim força estona en aquest lloc fins que retornem a la ruta en direcció a la pista d'esquí. Travessem novament el gran prat herbat ple de petits rierols i seguim la ruta de l'anada que, en un parell d'hores, ens tornarà al punt de partida.

Ens aturem una estona a les taules de l'àrea d'esbarjo de l'ermita de Sant Martí d'Envalls per menjar una fruita i, tot seguit, ens dirigim al cotxe per tornar cap a casa amb les últimes llums del dia. Què curts que es fan els dies a l’hivern !

Gran ruta per una vall molt desconeguda i poc transitada en un dia lluminós, però molt fred pel vent. Malgrat les moltes plaques de gel que trobem pel camí, no presenta cap dificultat tècnica. La llargària, d’uns 20 quilòmetres, és assequible pels que estiguin acostumats a caminar habitualment. El desnivell poc exigent (uns 500 metres) ajuda a pair-la amb tranquil·litat. A veure si aviat cau una bona nevada i podem tornar amb les raquetes.

Absolutament recomanable en qualsevol època de l'any.

Salut i bona caminada !

Photo ofAparcament (suficient per 4-5 cotxes) i inici de la ruta Photo ofAparcament (suficient per 4-5 cotxes) i inici de la ruta Photo ofAparcament (suficient per 4-5 cotxes) i inici de la ruta

Aparcament (suficient per 4-5 cotxes) i inici de la ruta

Aparcament (suficient per 4-5 cotxes) i inici de la ruta.

Photo ofAparcament i primera mirada a l'Ermita de Sant Martí d'Envalls Photo ofAparcament i primera mirada a l'Ermita de Sant Martí d'Envalls Photo ofAparcament i primera mirada a l'Ermita de Sant Martí d'Envalls

Aparcament i primera mirada a l'Ermita de Sant Martí d'Envalls

Aparcament i primera mirada a l'Ermita de Sant Martí d'Envalls.

Ermita de Sant Martí d'Envalls

Ermita de Sant Martí d'Envalls.

Photo ofErmita de Sant Martí d'Envalls. Àrea d'esbarjo amb taules de fusta Photo ofErmita de Sant Martí d'Envalls. Àrea d'esbarjo amb taules de fusta Photo ofErmita de Sant Martí d'Envalls. Àrea d'esbarjo amb taules de fusta

Ermita de Sant Martí d'Envalls. Àrea d'esbarjo amb taules de fusta

Ermita de Sant Martí d'Envalls. Àrea d'esbarjo amb taules de fusta.

PictographRiver Altitude 5,292 ft
Photo ofRiu Angostrina i arribada al pont de pedra Photo ofRiu Angostrina i arribada al pont de pedra Photo ofRiu Angostrina i arribada al pont de pedra

Riu Angostrina i arribada al pont de pedra

Riu Angostrina i arribada al pont de pedra.

PictographBridge Altitude 5,312 ft
Photo ofPont de pedra sobre el riu Angostrina Photo ofPont de pedra sobre el riu Angostrina Photo ofPont de pedra sobre el riu Angostrina

Pont de pedra sobre el riu Angostrina

Pont de pedra sobre el riu Angostrina.

Panoràmica

Panoràmica.

PictographRiver Altitude 5,374 ft
Photo ofRiu Angostrina i arribada a la presa Photo ofRiu Angostrina i arribada a la presa Photo ofRiu Angostrina i arribada a la presa

Riu Angostrina i arribada a la presa

Riu Angostrina i arribada a la presa.

PictographLake Altitude 5,404 ft

Presa d'Angostrina

Presa d'Angostrina.

Escales de gel al camí

Escales de gel al camí.

Photo ofRiu glaçat i porta de ferro pel bestiar Photo ofRiu glaçat i porta de ferro pel bestiar Photo ofRiu glaçat i porta de ferro pel bestiar

Riu glaçat i porta de ferro pel bestiar

PictographBridge Altitude 5,774 ft
Photo ofPont megalític sobre el riu Angostrina Photo ofPont megalític sobre el riu Angostrina Photo ofPont megalític sobre el riu Angostrina

Pont megalític sobre el riu Angostrina

Pont megalític sobre el riu Angostrina.

Porta pel bestiar i riu glaçat

Porta pel bestiar i riu glaçat.

Photo ofRoca tallada amb forma de boca de balena Photo ofRoca tallada amb forma de boca de balena Photo ofRoca tallada amb forma de boca de balena

Roca tallada amb forma de boca de balena

Roca tallada amb forma de boca de balena.

Photo ofPrimera mirada a la pista d'esquí de la Pradella Photo ofPrimera mirada a la pista d'esquí de la Pradella Photo ofPrimera mirada a la pista d'esquí de la Pradella

Primera mirada a la pista d'esquí de la Pradella

Primera mirada a la pista d'esquí de la Pradella.

Pista d'esquí de la Pradella

Pista d'esquí de la Pradella.

Primera mirada als Perics

Primera mirada als Perics.

Photo ofPal indicador, pista principal i mirada a l'Hotel de Les Bones Hores Photo ofPal indicador, pista principal i mirada a l'Hotel de Les Bones Hores

Pal indicador, pista principal i mirada a l'Hotel de Les Bones Hores

Pal indicador, pista principal i mirada a l'Hotel de Les Bones Hores.

Els Perics i el Carlit

Els Perics i el Carlit.

Porta i indicadors

Porta i indicadors.

PictographLake Altitude 6,621 ft

Estany de les Bulloses i Perics

Estany de les Bulloses i Perics.

Photo ofDinar al pati de l'Hotel de Les Bones Hores, tancat Photo ofDinar al pati de l'Hotel de Les Bones Hores, tancat Photo ofDinar al pati de l'Hotel de Les Bones Hores, tancat

Dinar al pati de l'Hotel de Les Bones Hores, tancat

Dinar al pati de l'Hotel de Les Bones Hores, tancat.

Photo ofVistes des de l’Hotel de Les Bones Hores Photo ofVistes des de l’Hotel de Les Bones Hores Photo ofVistes des de l’Hotel de Les Bones Hores

Vistes des de l’Hotel de Les Bones Hores

Vistes des de l’Hotel de Les Bones Hores.

Photo ofCreu i basa glaçada del Pla de Les Bones Hores Photo ofCreu i basa glaçada del Pla de Les Bones Hores Photo ofCreu i basa glaçada del Pla de Les Bones Hores

Creu i basa glaçada del Pla de Les Bones Hores

Creu i basa glaçada del Pla de Les Bones Hores.

Photo ofPal indicador a la pista principal de camí a l'Estany de la Pradella Photo ofPal indicador a la pista principal de camí a l'Estany de la Pradella Photo ofPal indicador a la pista principal de camí a l'Estany de la Pradella

Pal indicador a la pista principal de camí a l'Estany de la Pradella

Pal indicador a la pista principal de camí a l'Estany de la Pradella.

PictographWilderness hut Altitude 6,417 ft
Photo ofRefugi lliure i Estany glaçat de la Pradella Photo ofRefugi lliure i Estany glaçat de la Pradella Photo ofRefugi lliure i Estany glaçat de la Pradella

Refugi lliure i Estany glaçat de la Pradella

PictographLake Altitude 6,421 ft
Photo ofEstany de la Pradella, totalment glaçat Photo ofEstany de la Pradella, totalment glaçat Photo ofEstany de la Pradella, totalment glaçat

Estany de la Pradella, totalment glaçat

Estany de la Pradella, totalment glaçat.

PictographLake Altitude 6,467 ft

Estany de la Pradella

Estany de la Pradella.

Pas canadenc i pal indicador

Pas canadenc i pal indicador.

PictographRiver Altitude 6,152 ft
Photo ofCristalls de glaç al riu Angostrina Photo ofCristalls de glaç al riu Angostrina Photo ofCristalls de glaç al riu Angostrina

Cristalls de glaç al riu Angostrina

Cristalls de glaç al riu Angostrina.

Photo ofFont i cabana-refugi de Sant Miquel d’Envalls Photo ofFont i cabana-refugi de Sant Miquel d’Envalls Photo ofFont i cabana-refugi de Sant Miquel d’Envalls

Font i cabana-refugi de Sant Miquel d’Envalls

Font i cabana-refugi de Sant Miquel d’Envalls.

Final de ruta i aparcament

Final de ruta i aparcament.