Uzunbuladan - Büreli Yaylası - Uzunbuladan

Photo ofUzunbuladan - Büreli Yaylası - Uzunbuladan Photo ofUzunbuladan - Büreli Yaylası - Uzunbuladan Photo ofUzunbuladan - Büreli Yaylası - Uzunbuladan

October 11, 2020
October 2020

near Kozlu Yayla, Antalya (Türkiye)

Uzunbuladan - Büreli Yaylası - Uzunbuladan

Gazipaşa İdari sınırları içerisinde yer alan Kızılgüney Yaylası, Uzunbuladan Mevkiinden başlayıp, Yüğlük Tepe olarak bilinen etkileyici masif kütle etrafından tam bir loop yaparak başlangıç noktasına ulaşmayı amaçlayan etkinlik, harika bir ekim sabahı tel örgü ile çevrilmiş tarlanın doğusundan hatta girdi, hoş bir yamaç geçişi sonrası nefis bir su kaynağından nasiplenerek ilerledi, rahat bir tempoda tırmanıp ilk alıç meyvesinden tadarak oldukça belirgin bir patika üzerinden ağır ağır menziline doğru yol almaya başladı. Bu aşamadan sonra, yaklaşık 5 km boyunca takip ettiği ve harika ahlat armutları ve alıç meyveleri ile dolu bir yamaç patikası üzerinden, yükselmeye başlayacağı son çoban ağılına doğru yol aldı. 5,3. Km'den sonra sık sık tamir gördüğü belli bir patika üzerinden ağır ağır tırmanarak yamacın ikinci kat sekisine ulaştı, bu noktadan yeniden sola yani kuzeye döndü, yeni bir çoban ağılından sonra artık sağa yani güneydoğuya doğru ilerledi ve nihayet Büreli Yaylası sırtlarında yer alan Büreli Pınarı su kaynağında soluklandı. Hala kullanılan bir patika üzerinden ilerleyen ve 1920 m'lik bir irtifada yer alan bir boğazı aşan hat, Yüğlük Tepe boynundan sağa yani güneybatıya döndü, basit bir patikayı takip etti, yüksek gerilim hattı altından yer alan bir kayalıktan inerek önce araç yoluna, buradan da başlangıç noktasına patika olmaksızın yamaçlardan geçerek, 10 saat ve 14 km sonunda menziline ulaştı.

Ücretsiz Coğrafya Dersi ;

Aşağıda yer alan vadi tabanından akan çayın adı Berem Çayı. Biraz ilerde sizin de görebileceğiniz gibi Aşağıdünya Boğazı olarak bilinen bir kıstakta Göksu Nehri İle birleşiyor. Armut yerken kuzeybatınızda kalan dağın adı Çiğdem, güneydoğunuzda kalanın adı Yüğlük (2030 m). Kıstağın hemen üstünde, sağda kalan tepe Karaputur, Antalya -Karaman sınırının kuzeydoğusunda kalan tepe ise Armutburun Tepesi.

Göksu Nehri ile ilgili ücretsiz tarih dersi ;

Friedrich Barbarossa namıyla meşhur Alman Kralı ve Kutsal Roma Cermen İmparatoru 1. Friedrich , Kudüs'ten gelen yardım çağrısına karşı koyamaz ve III. haçlı seferi olarak bilinen ve 1189 - 1192 arasında cereyan etmiş etkinliğe liderlik ederek önce İstanbul'a, oradan da Anadolu Selçuklu Sultanı ve Keybubad'ın dedesi II. Kılıç Arslan ile yaptığı anlaşmaya aykırı olarak Konya'ya gelir, kenti ele geçirdikten sonra Kudüs'e doğru ilerlerken, bu gün bir anıtın da bulunduğu Silifke yakınlarındaki bir noktadan Göksu Irmağını geçmek isterken 10.06.1190 tarihinde boğularak ölür. Ölüm sebebi hakkına rivayetler muhtelif de olsa, sirke içerisinde saklanan bedeni çürüyünce Antakya Katedraline gömülmüş, sonra da Akka katedraline taşınmıştır. Bal olsa çürümezdi.

Uyarılar ;
Sanırım cihazımın pusula kalibrasyonunda bir sorun var. Fark ettiğim hataları, sonucu çok etkilemese de, buraya notlar halinde yazmalıyım ;
1) 1,9. Km de yer alan dik kavis mevcut değil. Siz doğrudan geçeceksiniz.
2) 4. km'de yer alan harman yeri işareti sonrası yol daha aşağıdan gidiyor. "Aşağı" yazan noktada yol ikiye ayrılıyor ancak siz aşağı giden yolu tercih edin. Biz aldandık ve gereksiz ve riskli bir yamaç geçişi ile aynı noktaya ulaştık.
3) 5,3. Km'den sonra yol belirgin ve tamir görmüş. Aslında bu kadar zik zak yapılmadı ama gps işaretlemeyi böyle yapmış. Patika belirgin ve takibi kolay.
4) 6,4. Km de yukarı giden bir patika girişi olmalı. Ben Antalya - Karaman sınırı görme fantezisi ile düz devam ettim ve patika olmayan bir yamaçtan dik çıktım. 6,9. Km de patika yeniden karşımızı çıktı ve bu noktadan sonra oldukça belirgin olarak Büreli yaylasına kadar ilerledi. 6,9 ve 7,5 arasında patika kısa süre kaybolsa da yeniden bulmak mümkün oldu.
5) 8,7. Km de yer alan kaynaktan sonra suyu çok az aksa da pek çok çeşmeye rastlamak mümkün. Bahar aylarında su sorunu olmayacaktır.
6) 10,4. Km'den sonra hat aslına patikayı takip ediyor ve kıvrımlı. Nedense düz geçmiş ve iki işaretli noktayı atlamış. Bu sorun sık sık olmaya başladı. "Wikiloc yardım" suçu benim telefona yükledi.
7) 10,7. Km'de karşınıza çıkacak kayanın solundan aşağıya doğru inen patikayı takip edin.
8) 11,3. Km'de karşınıza çıkacak Yüksek gerilim hattı yolu yerine, aşağıda görülen terk edilmiş yayla üzerinden geçen ve oldukça belirgin olan patikayı izleyerek araç yoluna inmeyi tercih edin. Bu noktada yüksek gerilim zaman zaman pusulanın şaşmasına ve gps sinyallerinin kesilmesine neden olabiliyor. Patika Yayla çeşmesinin önünden geçiyor.
9) 13,2. Km'de yoldan çıkarak bir yamacı takip ettik. Aslında araçların bulunduğu noktaya kadar ulaşmışken, cihaz kaydı biraz geride sonlandırmış. Geçiş sorunsuz ve araçlar uzaktan görülebildiği için iz kaydına ihtiyacınız olmayacak.

Tavsiyeler ;
1) 0,5 lt su size yetmez, adam gibi matara alın.
2) Spor ayakkabısı olmaz, bot alın.
3) Köylüye dikkat edin, ispiyoncu.

Ulaşım:
Yaklaşık 67 km süren yolculuk için gidiş - dönüş, aşağıda yer alan güzergah takip edilebilinir;
Alanya -Kestel - Mahmutlar - Konya Kavşağı - Gözüküçüklü - Kuşyuvası - Kaplanhanı - Söğüt - Sedire Yaylası - Kozlar - Kızılgüney Yaylası - Uzunbuladan
Yukarıda yer alan hattın dere geçişi kış ya da bahar aylarında sorun olacağından Sedire Yaylası sonrası Tangır Köprüsünden geçerek Kızılgüney'e ulaşmak daha mantıklı olacaktır.

Le Ekip ;
ve
Ben

Uzunbuladan Yaylası

Antalya'ya bağlı Gazipaşa İlçesi idari sınırları içerisinde yer alan Kızılgüney Mahellesinin çirkin yaylası. Ben beğenmedim. Bizi jandarmaya jurnallemişler.

Başlangıç Hattı

Hat, eski bir manar ve iki yeni briket evin kuzeydoğusunda yer alan ve tel bir çit ile sınırlandırılmış ekili tarlanın hemen yanından başlıyor. Patika oldukça belirgin.

Boğaz

Tarla sonrası sırt hattını dönünce görülen harika yamaç geçişi. Oldukça fotojenik bir alan.

Boğaz sonrası karşımıza çıkan çok güzel bir su kaynağı. Bazen buralardan su içmeyi sevdiğim için yürüdüğümü düşünüyorum.

PictographRuins Altitude 4,827 ft

Manar Yıkığı

Kaynak sonrası başlayan ve ağır ağır yükselen ilk yamaç sonrası zirve noktası burası. Buradan sonra yaklaşık 5 km boyunca çok güzel, zahmetsiz bir yamaç patikası takip edilecek. Sırtın hemen altında bu manar yıkığı yer alıyor.

Alıç

Lt. adı Crataegus Monogyna olan ve bölgemizde Alıç olarak bilinen bitki. Kırmızı ya da sarı renkli olan yemişleri oldukça lezzetli olup, ekim ayı boyunca çoban ve yürüyüşçülerin dostudur. Bilgi için ; https://tr.wikipedia.org/wiki/Adi_al%C4%B1%C3%A7

Kaya

Ağır ağır ilerlediğimiz patikanın tüm doğu ufkunu kaplayan görkemli kaya kütlesi. Burada kaçak av söz konusu olmalı, bir kaç kez silah sesi duyduk. Bizi ispiyonlayan angutlara duyurulur.

Yüksekçe, yosun kaplı bir yamaçtan akan su, basit bir plastik hortumla içilebilir hale getirilmiş. Doktorlar içince bir bildikleri vardır diye ben de içtim. İlerliyoruz.

Lt. adı Pyrus Elaeagnifolia olarak bilinen, yerel adı taş armudu ya da yabani armut olan bitki. Bu bölgede bolca karşımıza çıktı. Tam mevsimi olması itibariyle bolca tükettik. İlginç bir kaynak için Bkz; https://www.arkeotekno.com/pg_307_armut-un-arkeolojisi Wikipedia için :https://tr.wikipedia.org/wiki/Ahlat_(bitki)

PictographFauna Altitude 4,358 ft

Armudun iyisini yemiş Boz Ayı (Ursus arctos) dışkısı. Bol gürültü ve kalabalık yürüyüş nizamından vazgeçmeyin, dağılmayın. Ayıya sürpriz yapmayın. Ölü taklidi yapmayın. Başınızı eğerek yavaş yavaş geri çekilin ve ilk fırsatta kaçın. Gururlu bir hayvan olduğu için ilk kaçan o olmayacaktır. Üstelik ayının armutlarınıda yediniz.

PictographRuins Altitude 4,481 ft

Bölgenin eski güzel günlerde iskan gördüğünün delili. Muhtemel yaylacıların ekenekleri, artık çoban ağılları dışında boş. Biraz keyif, Muzaffer Akgün söylesin; https://www.youtube.com/watch?v=Tc0heQeXFds

Bu noktadan, bizi yanıltan yukarı basit patika yerine, aşağıda gidin. Aşağı inip çıkmaktan üşendik ancak, bir süre sonra yol sona erdi ve gereksiz bir yamaç geçmek zorunda kaldık. Yolun sonunda yer alan ağıldan dik olarak yukarı, orman içine doğru giden patika belirgin.

Kaybolan patikaya yeniden kavuştuğumuz nokta. Siz aşağıdan geleceğiniz için daha kolay bulacaksınız. Tırmanmaya başlıyoruz.

Kaya

Aşağıda yer alan vadi tabanından akan çayın adı Berem Çayı. Biraz ilerde sizin de görebileceğiniz gibi Aşağıdünya Boğazı olarak bilinen bir kıstakta Göksu Nehri İle birleşiyor. Kuzeybatınızda kalan dağın adı Çiğdem, güneydoğunuzda kalanın adı Yüğlük (2030 m). Kıstağın hemen üstünde, sağda kalan tepe Karaputur, Antalya -Karaman sınırının kuzeydoğusunda kalan tepe ise Armutburun Tepesi.

Lt. adı "Cedrus Libani" olan Lübnan Sediri. Bilgi için ; https://tr.wikipedia.org/wiki/Sedir_(a%C4%9Fa%C3%A7)

Tırmanış sonrası güneybatıdan gelen patika ile hat burada kesişiyor. Bu noktadan yukarı giden patika takip edilmeli.

PictographRuins Altitude 5,558 ft

Yaylacılara ait yurtların taş alt duvarları. Bunun üstü keçi kılından yağmur geçirmez bir örtüyle kaplıdır. Söyleyen arkadaşın güzel bir adam olduğu yıllardan gelsin ; Kara Çadır Kıldandır Yâr Yanağı Güldendir Oniki Gonca Sevdim Her Biri Bir Güldendir https://www.youtube.com/watch?v=TJujENO7XsM

PictographRuins Altitude 5,549 ft

Yurt

Yakın zaman kadar kullanıldığı belli çoban yurdu. Çok güzel bir tekne ve oluk yapmış ama su akmıyor. Yine de tebrik ederiz :)

Antalya - Karaman İl Sınırı

Hayali sınırın buradan geçtiğinin kaynağı HGM Küre uygulaması. Yanılabilirim, kimler yanılmadı ki?

Bir ara kaçırdığımız patika bu noktada yeniden ortaya çıktı. Hemen takip ettik.

Büreli yaylalasına giden patikayı kısa bir uğraş sonucu bu noktada bulduk. Bir önceki patika giriş noktasından başlıyor olmalı. Ben buldum, siz geliştirin gençler.

Manzara

Görkemli Çiğdem Dağı. uzaklarda Çayarası seçiliyor. Derin vadi tabanında Berem Çayı ve Göksu Nehri birleşiyor. Birleştikten sonra döndüğü noktada Oğlancıkboğulduğu mevkii var.

Tırmanış

Patika mutedil bir eğimle ağır ağır, bir eski orman içinden yükseliyor. Biz böyle yerleri çok seviyoruz.

Büreli Yaylası

Aşağıda yer alan Yaylanın adı Büreli. Bizim oranın ağzının tercümesi ile " Pireli" . Belki çok pire olduğu için böyle söylenmiştir. Yayla hakkında bilgi toplama şansı olmadı.

Büreli Pınarı olarak bilinen su kaynağı. HGM Küre böyle adlandırmış. Ben de teyit ediyorum.

İçelim.

Çok az su var, baharda içelim.

Çok az su var.

Çok az su var ama var.

PictographFauna Altitude 6,239 ft

Vipera Anatolica (Toros Engereği)

"Doğada nadir olarak karşılaşılan engerek türlerimizdendir. Nispeten küçük bir engerek türüdür (En fazla 43 cm kadar olur). Önceleri Vipera ursinii anatolica olarak bilinmekteydi ancak özellikle yapılan genetik çalışmalardan sonra günümüzde tür olarak ele alınmaktadır." Uzmanından dinleyelim : http://www.turkherptil.org/IcerikDetay.asp?IcerikKatId=43&TurId=606

Sırt

Tırmanış burada sona eriyor ve inişe geçiyoruz. Sağ tarafta Yüğlük Tepesi var. Solda ise İlikaya. Her ikisi de yaklaşık 2000 m'lik zirveler. Sırttan gelen patika belirgin. Taş kütlesinin doğusundan inelim.

Bir süre takip ettiğimiz hat. Bizi yanıltarak uçuruma taşıdı. En uygun iniş aşağıda yer alan terkedilmiş yaylada izlenebilen ve hala kullanılan patika.

Suyun yanına inin ve patikayı takip edin. Yüksek gerilim pusulayı şaşırtıyor.

Yol kenarı çeşmesi. Artık medeniyettesiniz. Ayyaş ergenlerin sağlam dayağı geçti. Buranın adamını oldum olası sevmem, gencine de iş vermem.

Bitiş

Seherde başlayıp alaca karanlıkta bitirmek güzel. Verimli bir gün oldu. Parkur oldukça güzel. Su kaynakları bol ve görsel olarak tatmin edici. Nerdeyse 13 km kesintisiz patika. Artık bu kadar uzun, bozulmamış patika bulmak çok zor. Bunların hepsini okudun mu ey ölümlü?

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Oct 16, 2020

Yeni işaretlenen çok güzel bir rota. Çok detaylı hazırlanmış.