Photo ofUrb. Les Marines, la Cadireta, canals Fosca i del Boc, els Òbits, canal de la Revella (Ravella) i pedra de l'Àliga Photo ofUrb. Les Marines, la Cadireta, canals Fosca i del Boc, els Òbits, canal de la Revella (Ravella) i pedra de l'Àliga Photo ofUrb. Les Marines, la Cadireta, canals Fosca i del Boc, els Òbits, canal de la Revella (Ravella) i pedra de l'Àliga

2023
January 30, 2018
January 2018

•   3.9 3 Reviews

near Sant Llorenç Savall, Catalunya (España)

Viewed 2020 times, downloaded 118 times

NOTA: Si voleu veure totes les meves rutes per la zona de Sant Llorenç del Munt i l'Obac podeu escriure al cercador de rutes (Cerca rutes ó explora): "santllorençjsp" i us apareixeran totes.

Abans d'entrar en la descripció d'aquesta excursió haig de remarcar que l'any 2019 hi va haver un despreniment al peu de la canal de la Revella que va tallar el camí provocant que actualment s'hagi de fer aquest tram sense camí, obrint-te pas com bonament puguis.
Gairebé totes les excursions que descric de la zona del Parc de Sant Llorenç del Munt i l'Obac les començo dient que "és una de les incomptables combinacions que es poden fer per aquesta zona", doncs aquesta segueix aquesta tònica, però amb la particularitat que visitarem una de les zones més feréstega, salvatge i poc transitada de Sant Llorenç.
També gaudirem d'unes vistes espectaculars i sorprenents de les roques que ens envolten.
El punt de sortida també és poc freqüentat com la part alta de la urbanització de Les Marines al terme municipal de Sant Llorenç Savall i passarem per molts indrets interessant: començarem pel Mas Daví, un indret que ens captivarà per la seva bellesa, en la mateixa contrada trobarem la font del Daví, avui completament abandonada i el forn de calç del Daví, després anirem al turó de la Cadireta (vista fantàstica), la canal Fonda (a l'ombra del turó de les Nou Cabres), la canal del Boc, els Òbits, la canal de la Revella, l'avenc de la Canal de la Revella, el puig Gavatx i la pedra de l'Àliga (també amb una vista fantàstica).
Tot això amb la particularitat que, tret de la zona dels Òbits, no trobareu a ningú.
L'excursió no presenta cap dificultat tècnica, però la qualificació de "moderat" és deguda a que al ser una zona poc visitada en alguns racons hi ha camins poc definits i inclús a la canal del Boc el camí és molt poc definit, tirant a gens definit, però es passa be i la canal és evident; en altres zones ens guiarem per les fites.
De tota manera seguint la traça no tindreu cap problema, només vaig tenir dubtes, tal com veureu a la traça, abans d'arribar a la desviació de la canal de la Revella, ja que el camí a seguir queda amagat i les fites porten a l'extrem de la cinglera.
Per arribar a la urbanització de Les Marines seguirem la carretera de Castellar del Vallés a Sant Llorenç Savall i passat Les Arenes i pocs metres abans d'arribar a la desviació vers la vall d'Horta trobareu l'entrada a aquesta urbanització, molt evident i ben senyalitzada.
Per començar a caminar ens situarem a la part alta de la urbanització, concretament a la cruïlla entre el carrers de Les Baumes, el carrer de la Roca i el carrer del Camí de Daví hi ha una petita plaça on podem deixar el vehicle.
D'aquesta mateixa plaça surten dues pistes paral·leles, una baixa i l'altre puja lleugerament; seguirem aquesta darrera, que passa a tocar de les últimes cases de la
urbanització.
En pocs minuts arribarem al coll Palomeres. Coll d'anada i tornada, ja que per la dreta surt un corriol que ens portaria directament a la pedra de l'Àliga; però ara seguirem la pista que davalla suaument.
Deixarem una desviació a la dreta i en el proper revolt seguirem un camí que surt a la dreta.
Aquest camí és una drecera ja que tornarem a sortir a la pista en una cruïlla de pistes, indret on hi ha un gran pi.
Seguirem la pista de la dreta (la que té una cadena), aquesta pista ens deixarà al davant del Mas Daví; tal com ja he esmentat anteriorment, situat en un indret molt bonic, on contrasta la gran explanada que envolta el mas amb les altes parets que l'envolten, principalment la Muralla de Daví.
Voltarem el mas per l'esquerra i arribarem a una cruïlla, que girarem a l'esquerra; però si seguim uns metres a la dreta podrem contemplar l'antiga font del Daví, avui totalment abandonada, però antigament deuria ser un lloc molt acollidor, ja que té una paret de pedra i també un banc de pedra així com uns curts graons per arribar al nivell de la font; tot això actualment mig colgat.
Tornarem a la cruïlla anterior i seguirem el camí que passa a tocar de l'antic forn de calç del Daví; també en ruïnes i la vegetació que se'l va menjant.
Poca estona després arribarem a una mena de petit collet, i aquí haurem de girar 90 graus a la dreta per a seguir el corriol que s'enfila. Fins ara la pujada havia estat suau, ara ja comença a ser més sostinguda.
Més amunt trobarem una nova cruïlla i seguirem recta per tal de superar els metres que ens separen del cim de la Cadireta.
Aquest trajecte es fa amb poca vegetació i per tant podem gaudir de la extensa vista que ens ofereix l'indret, començant per les impressionants parets de la Moralla de Daví i del turó de les Nou Cabres. Si el Pirineu està nevat, també podrem gaudir-ne des del Canigó al Puigmal.
La Cadireta és potser un dels pocs turons de la zona en que hi ha poca vegetació i per tant la vista és de 360 graus. També podem observar a la dreta del turó de les Nou Cabres l'espessa massa boscosa de la canal fonda, indret que sembla impenetrable però al que ens dirigirem a partir d'ara.
Efectivament baixarem de la Cadireta per l'altre costat, tot seguint el marcat camí i gairebé sense adonar-nos estarem entrant a l'esmentada canal Fonda.
El camí, o més aviat corriol, és molt evident, també hi ha marques de pintura blava, la gran paret del turó de les Nou Cabres pràcticament no és veu degut a la vegetació que ens envolta. El fons de la canal és una atapeïda massa d'esbarzers totalment impenetrable. El corriol va sortejant el fons de la canal sempre per la nostra dreta. A estones el pendent és més fort amb petites graonades, si hi ha fang, més fàcils de pujar que de baixar.
Després d'una estona de pujar el corriol es torna completament planer fins arribar al collet del turó de les Nou Cabres o de la Canal Fonda. També és l'indret on tornem a trobar la llum del Sol, ja que la canal Fonda està totalment a l'obaga.
És un indret amb un cert encant. D'aquí, en teoria, surten dos camins, un que baixa a trobar el camí de la canal de Santa Agnès i un altre que s'enfila per la canal del Boc i va a trobar el camí del coll d'Estenalles a la Mola. Dic "en teoria" perquè cap dels dos és evident. Sobre el mapa estant marcats tots dos, però sobre el terreny deixen molt que desitjar.
Per les xarxes i pel wikiloc es poden trobar traçats que baixen des d'aquí fins Santa Agnès, per tant és de suposar que el camí existeix; però pujades per la canal del Boc no n'he sabut trobar cap.
Doncs aquest serà el destí a partir d'ara!
Sortirem del collet per la dreta i com que aviat ens toparíem amb una paret, anirem flanquejant; sembla que seguim un rastre de camí, però no queda del tot clar. Ni pintura, ni fites; simplement la intuïció i seguir més o menys el camí marcat en el mapa.
Afortunadament el terreny no és com a la canal Fonda, ja que no hi ha esbarzers i el bosc és transitable encara que no hi hagi camí.
Anem intuint uns canal que s'enfila al fons a la dreta entre la vegetació. Vers ella ens dirigim. Tot d'una veig dues marques de pintura blava en dos arbres, penso que he trobat un camí, però no en veig cap més. Estant en un indret on sembla que hi ha una petita cavitat, potser assenyalen la situació de l'avenc de la Canal del Boc, però creia que aquest avenc estava penjat a la cinglera. De tota manera la petita cavitat no sembla cap avenc. Segueixo pujant per la canal, el terreny és força obert i encara que no hi hagi camí, es pot pujar perfectament be.
Finalment arribo a una clariana, on puc observar el turó de les Nou Cabres ja força enfonsat; sense adonar-me'n, la canal a permès guanyar força desnivell.
Ara el terreny és molt més planer i ara si, sembla haver-hi un corriol; també, si és el cas, es comencen a sentir les veus dels excursionistes que circulen pel camí del coll d'Estenalles a la Mola.
El corriol es cada vegada més evident i planer i finalment desemboca en l'esmentat camí principal a pocs metres de la desviació d'aquest per la canal del Pi Tort.
Ara durant una estona tot és fàcil, ja que seguirem el camí en direcció al coll d'Estenalles, passarem per l'esmentada desviació a la canal del Pi Tort i seguidament abandonarem el camí principal, per seguir a la dreta el camí que ens porta als Òbits.
El bonic indret dels Òbits, situat a la part solana de la muntanya mereix una bona aturada.
A partir d'aquí el traçat segueix un camí que baixa massa, quan en realitat s'ha de seguir un que pràcticament planeja, millor seguir aquest; però si heu seguit el que baixa massa haurem de remuntar una mica per tal d'arribar a la cruïlla que ens portaria a la font Flàvia
En aquesta cruïlla hem de posar atenció en el traçat ja que el camí que seguirem es poc marcat al començament. Després és molt evident i amb algunes fites.
Travessem una torrentera i seguim baixant. A continuació arribem a un indret de roca on el camí es perd i unes visibles fites ens porten en el direcció equivocada. El camí segueix darrera uns matolls i aquest punt és poc marcat. Però passats els matolls el camí segueix sent evident.
Pocs metres i ja estem a la cruïlla amb la baixada per la canal de la Revella. Llarga baixada per aquesta canal, on el camí no es cansa de fer curtes llaçades per anar perdent alçada. A un terç de la baixada i a la dreta d'un revolt hi ha l'avenc de la Canal de la Revella. Contemplat l'avenc seguim baixant sense aturador per la frondosa canal.
Recordem que a l'últim tram hi ha hagut un despreniment que ha tallat ens metres el camí, i que cal fer-los com bonament puguem.
Finalment la vegetació comença a disminuir i el camí comença a flanquejar per l'esquerra.
Ara podem contemplar en tota la seva bellesa la Roca Mur ó també coneguda com la Màquina de Tren.
Arribem a un primer collet i seguim fins arribar al coll del Gavatx; el traçat no hi passa exactament perquè va a buscar la pista directament, però queda a deu metres a l'esquerra.
Tant si passem o no pel coll del Gavatx seguirem la pista que hi passa a tocar fins que aquesta s'acaba en una explanada. D'aquest indret surt el camí que puja a la Màquina de Tren.
Seguim, però, el camí que surt de l'extrem de l'explanada i immediatament després arribem al puig Gavatx, un "cim" totalment de passada i que no sabríem que és un cim si no fos per un cartell que hi ha en un arbre que així ho indica.
Seguirem carenejant, ara ja és visible la singular pedra de l'Àliga vers la que ens dirigim.
El terreny és força obert i anem gaudint d'una extensa panoràmica, inclús veiem al fons la singular i llunyana Castellassa de Can Torre i per l'altre costat el Paller de les Foguerosses.
El trajecte és curt i en pocs minuts ens plantem davant de la pedra de l'Àliga. Ens desviem pel camí i per una curta carena ja hi som.
Podem pujar-hi a dalt de la pedra més alta. Haurem de fer una simple grimpada per l'esquerra de la base per a situar-nos al peu de les dues roques que formen el cim. La lleugerament més alta és la de la dreta que podrem pujar-hi directament també fent una curta grimpada de dues passes o per darrera fent un salt des d'una tercera pedra que hi ha amagada al darrera.
També podem pujar per la grimpada i baixar fent el salt per darrera.
D'una manera o de l'altre la panoràmica que gaudim des d'aquest indret és també extraordinària.
Desgrimparem i tornarem uns metres per on hem vingut i seguirem el camí que sense cap mena de contratemps ens deixa al coll Palomeres, on retrobem el camí de pujada.
HORARIS:
del puig Gavatx a la pedra de l'Aliga: 10mn
de la pedra de l'Àliga a l'aparcament: 25mn
TOTAL: 3h 45mn
Com gairebé sempre els temps dels wikiloc no s'assemblen en res als temps reals, ja que el wikiloc marca 2h 47mn en moviement mentre que en realitat "en moviment" varen ser 3h 45mn, i com sempre el que s'aproxima més a la realitat és el temps total ja que varen ser de les 8h 20mn fins les 13h 05mn és a dir 4h 45mn i el wikiloc en dona 5h 04mn, que ja s'acosta més a la realitat.

També podeu seguir aquest itinerari i d'altres al blog:
O bé clicant aquí a sota a "veure més"

Seguir a la dreta.

Pedra de l'Àliga

• Photo of laiet
    laiet Feb 5, 2018

Fa poc vaig descubrir aquesta part de Sant Llorenç i crec que és una de les més interessants. A demés el fet que la major part del recorregut es fa en solitari, fora dels circuits habituals, incrementa el seu atractiu.
    Enhorabona per la ressenya

• Photo of josep sañas
    josep sañas Feb 16, 2018

una caminada espectacular per l'entorn, l'l'única dificultat la canal de pujada sobretot si es moll, després corriols vent fresats hi elegants .

• Photo of Josep Sàenz
    Josep Sàenz Feb 25, 2018

Quants racons de Sant Llorenç que em queden per descobrir! Coneixia la Canal de Santa Agnès, però no havia estat mai a les fondalades de la Canal Fonda, ni sabia que es podia pujar per aquí.
    Fins dalt la Canal Fonda no hi ha problema per seguir el camí. En el flanqueig per anar a trobar la Canal del Boc, nosaltres hem tingut sort, i hem trobat algunes fites de pintura blava. Una en particular indica un angle recte cap a la dreta. És el començament de la Canal del Boc. A dins, també hem trobat algunes fites, tot i que no hi ha possibilitat de pèrdua. A la part de dalt, el camí no ens ha semblat tan evident com dius, però és clar, seguint el track no hem tingut cap problema.
    Moltes gràcies per compartir la teva experiència d'aquest massís.

• Photo of jspdetera
    jspdetera Feb 25, 2018

Moltes gràcies pels vostres comentaris

• Photo of Marc Visa
    Marc Visa Nov 13, 2021

Sento puntuar així la ruta, però costa molt de seguir el camí, i en molts punts t'has d'obrir pas entre els esbarzers i arbustos. Pot ser que des que la vareu fer fins ara hagi crescut força la vegetació.

El pitjor ve ara: El canal de la Ravella està tallat per culpa d'una esllavissada segons posa. No sé quant fa d'això, però ens ha obligat a fer marxa enrere tot el camí i no hem pogut veure els altres indrets. Segur que hagués estat bé. No hem pogut gaudir molt de la zona sent sincers.

Poso aquesta puntuació perquè sigui més visible per a la gent aquest últim fet, que ha quedat el camí tallat.

• Photo of jspdetera
    jspdetera Nov 13, 2021

Marc Visa em sap greu que no hagis pogut completar l'excursió. He buscat informació del que informes, i he trobat el track de Isidoro m h https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sant-llorenc-savall-pedra-daliga-canal-de-la-ravella-coll-deres-font-del-llor-marquet-de-les-roques-67603437 del març del 2021 que esmenta aquest tall a l'inici de la canal, un tros on el camí ha quedat esborrat i has de fer uns metres com bonament pots; també hi ha altres itineraris del 2020 i 2021 que hi passen. Però agraeixo el teu comentari i posaré un advertiment al track.