Upplandsleden Etapp 16 Älvkarleby - Marma

Photo ofUpplandsleden Etapp 16 Älvkarleby - Marma Photo ofUpplandsleden Etapp 16 Älvkarleby - Marma Photo ofUpplandsleden Etapp 16 Älvkarleby - Marma

-9 ft
March 21, 2020
March 2020

near Älvkarleby, Uppsala (Ruoŧŧa)

Jag valde att starta och avsluta vid Turisthotellet i Älvkarleby där det finns gott om gratis parkering. Annars finns det tågförbindelse mellan start och mål om man så önskar. Från parkeringen följer man Upplandsledens orange markeringar till höger över Laxön, sedan dammbroarna till vänster för att komma till Dalälvens östra sida, vilken leden följer i stort sett hela vägen ner till Marma.
Många fina vyer över älven men även genom gammal mäktig storskog på lättgångna stigar och grusvägar. Efter ca. 5 km kommer du till Gropholmarnas naturreservat där det finns gott om plats för rast vid vindskydd eller bord/bänkar längs strandkanten.
Jag valde att luncha uppe i fågeltornet strax innan Marma efter 12 km från starten där du har en fin utsikt över Marmafjärden och chans att se havsörn, fiskljuse och en uppsjö andra sjöfåglar.