Photo ofRipollès (Ulld ): Ref. Ulldeter-Coll Marrana-Gra Fajol-Les Borregues-Puig-Coll 3 Pics-Balandrau-Coma Vaca-Gorgues Freser-Ref. Photo ofRipollès (Ulld ): Ref. Ulldeter-Coll Marrana-Gra Fajol-Les Borregues-Puig-Coll 3 Pics-Balandrau-Coma Vaca-Gorgues Freser-Ref. Photo ofRipollès (Ulld ): Ref. Ulldeter-Coll Marrana-Gra Fajol-Les Borregues-Puig-Coll 3 Pics-Balandrau-Coma Vaca-Gorgues Freser-Ref.

October 28, 2022
October 2022

•   4.7 1 review

near Setcases, Catalunya (España)

Ruta canyera per Ulldeter per tal d'assolir 3x100 Cims FEEC: El Gra de Fajol (Nou, No Essencial), Les Borregues (No Essencial), Puig de la Coma o de Fontlletera i Balandrau (Essencial), i gaudir de la tornada per les precioses Gorgues del Freser. (IBP-INDEX=181) . IMPORTANT: a qualsevol època de l'any porteu equipació adequada, aquesta zona és molt canviant meteorològicament parlant i podem tenir sorpreses. A l'hivern, evidentment grampons i piolet. A tenir en compte els diferents punts d'aixopluc, la Cabana del Mantinell baixant del Coll de 3 Pics, el Refugi Coma de Vaca, la Cabana de Tirapits (amb pulsador d'emergència amb bombers) i el Refugi Ulldeter. Recordem la tragèdia del Balandrau al Cap d'Any del 2000. Calculeu bé els tempos de la ruta ja que ens portarà unes 8 hores fer-la. Trobarem punts d'aigua al Refugi Ulldeter, al Refugi Coma de Vaca (haurem d'estirar una mica la ruta) i evidentment a les Gorgues del Freser.

Distància Total= 21 Km
Desnivell Total= 1650 m
IBP-INDEX= 181

Els punts de pas són els següents:
- Aparcament a la carretera de Vallter-GR 11
- Refugi d'Ulldeter
- Coll de la Marrana
- Cim del Gra de Fajol (2.712 m-100 Cims No Essencial)
- Coll de la Coma de l'Orri (2.499 m)
- Cim Puig de les Borregues (2.693 m-100 Cims No Essencial)
- Collada del Catllar (2.538 m)
- Serra del Catllar
- Cim del Puig de la Coma o de Fontlletera (2.581 m)
- Coll de Tres Pics (2.396 m)
- Cim Puig de Balandrau (2.585 m-100 Cims Essencial)
- Coll de Tres Pics
- Barraca del Mantinell
- Coma de Vaca-GR 11.7
- Gorgues del Freser
- GR 11
- Coll de la Marrana
- Refugi d'Ulldeter
- Aparcament carretera Vallter.

Descripció de la ruta:
No és una ruta difícil, però sí força exigent per distància i desnivell. No té passos complicats ni tècnics, només s'ha d'anar amb compte a les baixades dels cims. Crec que és una de les rutes més espectaculars dins del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser, amb unes vistes excepcionals de tots els cims de la zona (Pic de la Dona, Bastiments, Pic de Fresers, Pic de l'Infern, Torreneules, Puigmal, i fins al Canigó). Si la feu tingueu molt en compte la Mèteo, consulteu bé la previsió ja que aquesta zona és especialment canviant. També considereu que sense anar de pressa estareu unes 8 hores així que feu el càlcul correcte a l'hora de començar. Vigileu molt a l'hivern.
Dit això, fem un petit resum de la ruta: Comencem a l'aparcament de la carretera de Vallter, a la darrera corba abans dels parkings de l'estació d'esquí. Agafem el corriol que surt d'alli mateix (GR 11) que puja de valent al costat del Riu Ter, que creuarem per una passera de fusta. En poca estona arribem al Refugi. Aquí tenim una font que sempre raja per si us cal.
Continuem amunt, passarem per un tram de les pistes d'esquí de Vallter 2000 i continuarem fins al Coll de la Marrana. En aquest zona segurament us trobareu isards, tot i que són molt abundants a tota la ruta. Jo avui he vist centenars. També voltors, i a la primavera/estiu, marmotes.
Un cop al Coll de la Marrana ens desviarem esquerra i començarem la forta pujada al Gra de Fajol. Es fa dureta, però les vistes des del Cim són espectaculars. Baixarem cap al Coll de la Coma de l'Orri sense un camí massa definit però tampoc es massa problema. Un cop al Coll, enfilarem de nou la pujada carenant pels petits cims de la Coma de l'Orri, fins al Puig de les Borregues, un altre punt fantàstic.
Ara toca baixar, anirem veient fites (com a tot el recorregut) així que no hi ha problema d'orientació. Arribarem a la Collada del Catllar i aquí tenim una altra bona pujada cap al cim del Puig de la Coma o de Fontlletera on gaudirem de més vistes precioses.
La baixada del Puig és força exigent, molt pedregosa i empinada, fins arribar al Coll de Tres Pics on veurem una caseta repetidor. Aquí començarem la pujada al Balandrau, que no és massa llarga però sí amb algun tram exigent. Veureu que es pot anar per diferents corriols, és indiferent.
Arribarem al cim del Balandrau, un cim realment bonic i vistes igual o més espectaculars que des dels anteriors. Aquí tenim més clar el Torreneules i el Puigmal.
Ara toca desfer la pujada fins al Coll de Tres Pics, on girarem esquerra pel camí clarament marcat en constant baixada. Passarem a prop d'una cabana de pedra que pot servir d'aixopluc en cas de necessitat i continuarem fins arribar al Riu Freser, molt a prop del Refugi Coma de Vaca que també pot servir en cas d'emergència, i enllaçarem amb el GR 11.7 on girarem dreta per començar a remuntar el riu. Trobareu força marques de GR així que és fàcil seguir-lo. També val la pena desviar-se per gaudir dels Salts d'aigua i Gorgs que ens regala el Freser, sobre tot a la zona dels Estrets.
Arribarem a un punt on podeu continuar pel mateix GR o girar més cap a la dreta per anar més directament cap al Coll de la Marrana, que és el que he fet, tot i que resulta més indefinit. També hi ha marques de GR tot i que realment no ho és, suposo deuen ser antigues, i costa més de seguir, però tenint de referència el Coll, podeu pujar una mica per on volgueu i arribareu igual fins a enllaçar amb el GR 11. D'aquí al Coll de la Marrana i tota la baixada fins al cotxe, igual que hem fet al principi.
Espero us agradi!!

Pal info. Agafem GR 11

PictographBridge Altitude 7,173 ft

Passera. Pal info. Seguim amunt

PictographMountain hut Altitude 7,313 ft

Refugi Ulldeter. Font

Photo ofPal info. Intersecció cami Vallter. Seguim recte. Vistes Photo ofPal info. Intersecció cami Vallter. Seguim recte. Vistes Photo ofPal info. Intersecció cami Vallter. Seguim recte. Vistes

Pal info. Intersecció cami Vallter. Seguim recte. Vistes

Coll de la Marrana. Esquerra

Photo ofCim Gra de Fajol (100 Cims-Nou No Essencial) Photo ofCim Gra de Fajol (100 Cims-Nou No Essencial) Photo ofCim Gra de Fajol (100 Cims-Nou No Essencial)

Cim Gra de Fajol (100 Cims-Nou No Essencial)

Punt de pas

Punt de pas. Fita

Photo ofCim de Les Borregues (100 Cims No Essencial) Photo ofCim de Les Borregues (100 Cims No Essencial) Photo ofCim de Les Borregues (100 Cims No Essencial)

Cim de Les Borregues (100 Cims No Essencial)

Punt de pas. Fita gran

Photo ofCim Puig de la Coma (o de Fontlletera) Photo ofCim Puig de la Coma (o de Fontlletera) Photo ofCim Puig de la Coma (o de Fontlletera)

Cim Puig de la Coma (o de Fontlletera)

Photo ofColl de Tres Pics. Estació repetidora. Amunt Photo ofColl de Tres Pics. Estació repetidora. Amunt Photo ofColl de Tres Pics. Estació repetidora. Amunt

Coll de Tres Pics. Estació repetidora. Amunt

Photo ofCim del Balandrau (100 Cims Essencial) Photo ofCim del Balandrau (100 Cims Essencial) Photo ofCim del Balandrau (100 Cims Essencial)

Cim del Balandrau (100 Cims Essencial)

Barraca de Mantinell. Aixopluc

Photo ofPunt de pas. Vistes a Refugi Coma de Vaca Photo ofPunt de pas. Vistes a Refugi Coma de Vaca Photo ofPunt de pas. Vistes a Refugi Coma de Vaca

Punt de pas. Vistes a Refugi Coma de Vaca

Enllaç GR 11-7. Dreta

PictographRiver Altitude 6,619 ft

Gorgs Riu Freser

PictographRiver Altitude 6,690 ft
Photo ofCreuem rierol. A la dreta amunt, cascades Photo ofCreuem rierol. A la dreta amunt, cascades Photo ofCreuem rierol. A la dreta amunt, cascades

Creuem rierol. A la dreta amunt, cascades

PictographWaterfall Altitude 6,776 ft

Salt i gorg

• Photo of Xavi Ciré
    Xavi Ciré Jul 21, 2024

Difícil exclusivament per l'exigencia física, si la vol seguir gent amb poques rutes a les cames.
    La ruta es maravellossa

• Photo of Xavi Ciré
    Xavi Ciré Jul 21, 2024

La ruta es maravellossa

• Photo of Xavimar
    Xavimar Jul 23, 2024

Moltes gràcies per la valoració Xavi Ciré !!!