Τζένα (Νότια - Φαράγγι - Μεγάλη Τζένα - Κozuf)

Photo ofΤζένα (Νότια - Φαράγγι - Μεγάλη Τζένα - Κozuf) Photo ofΤζένα (Νότια - Φαράγγι - Μεγάλη Τζένα - Κozuf) Photo ofΤζένα (Νότια - Φαράγγι - Μεγάλη Τζένα - Κozuf)

12 hours one minute
July 10, 2023
July 2023

•   5 2 Reviews

near Nótia, Central Macedonia (Greece)

Η διαδρομή ξεκινάει από το χωριό Νότια, του Δήμου Αλμωπίας στον νομό Πέλλας. Υπάρχουν δύο πεζοπορικές διαδρομές ανάβασης στο διάσελο μεταξύ των κορυφών Μικρή και Μεγάλη Τζένα του ομώνυμου βουνού. Στη συγκεκριμένη καταγραφή η ανάβαση έγινε ακολουθώντας το μονοπάτι που ανηφορίζει από το φαράγγι της Τζένας και συναντά το μονοπάτι που ανηφορίζει από τη Νότια σε ξέφωτο σε υψόμετρο 1500μ περίπου. Το μονοπάτι έχει πυκνή κίτρινη σήμανση, κινείται στο μεγαλύτερο μέρος του δίπλα στο ρέμα και το διασχίζει αρκετές φορές. Σε υψόμετρο περίπου 1030μ, διασχίζει για τελευταία φορά το ρέμα και ανηφορίζοντας την πλαγια βγαίνει σε τρακτερόδρομο. Ο τρακτερόδρομος ανηφορίζει στα αριστερά της ρεματιάς σε τερέν λασπώδες σε αρκετά σημεία και καλυπτόμενο από φτέρες εκεί που ο ήλιος διαπερνάει τον θόλο του δάσους. Χωρίς όμως ιδιαίτερη δυσκολία στην κίνηση, αφού ουσιαστικά ακολουθούμε την κατεύθυνση της ρεματιάς, βγαίνουυμε σε κλειστή αριστερή φουρκέτα δασικού δρόμου. Ακολουθούμε τον δρόμο και μετά την στροφή μπαίνουμε σε μονοπάτι στα δεξιά, το οποίο σνηφορίζει αρχικά και στη συνέχεια τραβερσάρει προς τα δυτικά, οδηγώντας μας στο ξέφωτο διασταύρωσης με το μονοπάτι με την κόκκινη σήμανση που ανηφορίζει ξεκινώντας απο τη Νότια. Από το σημείο αυτό περνάει και ο δασικός δρόμος που συνδέει την Νότια με το διάσελο. Ακολουθούμε πλέον το κοινό μονοπάτι που ανηφορίζει με σχεδόν βόρεια κατεύθυνση. Σύντομα βγαίνουμε από το δάσος και μπαίνουμε στην αλπική ζώνη. Περνάμε από χαρακτηριστικό δέντρο στη θέση "Τυροκομείο" και συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε σε κακοτράχαλο τερέν παλιού δρόμου έχοντας στα δεξιά μας μικρό ρέμα με τρεχούμενο νερό. Καλύπτουμε τα τελευταία 170μ περίπου υψομετρικής και βγαίνουμε στο διάσελο μεταξύ των δύο κορυφών. Δεξιά μας είναι η Μικρή Τζένα και αριστερά μας η ράχη που οδηγεί στην ψηλότερη κορυφή του βουνού. Υπάρχουν δύο επιλογές ανάβασης στη Μεγάλη Τζένα. Όποια επιλογή κι αν γίνει, τονίζεται ότι ή σήμανση είναι ανύπαρκτη. Η προτιμότερη επιλογή είναι να ακολουθηθεί το ευκρινές στο μεγαλύτερο μέρος του μονοπάτι που κινείται πάνω στη ράχη και να κατευθυνθούμε σε χαρακτηριστικούς βράχους τους οποίους θα παρακάμψουμε απο τα αριστερά για να βγούμε σε μικρό σέλωμα που στα δεξιά του έχει ρεματιά. Η δεύτερη επιλογή είναι να τραβερσάρουμε στα δεξια της ράχης κερδίζοντας προοδευτικά υψόμετρο και φτάνοντας στην προαναφερθείσα ρεματιά να ανηφορίσουμε ακολουθώντας την για να βγούμε στο σέλωμα.Αν επιλέξουμε τη δεύτερη επιλογή θα κινηθούμε σε πεδίο καλυμένο με ποώδη βλάστηση που κρύβει το όποιο ίχνος του μονοπατιού που πρέπει να ακολουθηθεί και η κίνηση γίνεται εμπειρικά. Από το σέλωμα και μετά ανηφορίζουμε ακολουθώντας αρχικά εμφανές μονοπάτι και στη συνέχεια παρακάμπτουμε εδαφικο βαθούλωμα απο τα αριστερά . Καλύπτουμε εύκολα τα τελευταία μέτρα υψομετρικής και φτάνουμε στην κορυφή Μεγάλη Τζένα που βρίσκεται εντός του Ελληνικού εδάφους. Λίγες δεκάδες μέτρα μακρυά με κατεύθυνση ΒΔ, εντός του γειτονικού κράτους των Σκοπίων, βρίσκεται η κορυφή Kozuf με το μεταλλικό ορόσημο και δίπλα της η πυραμίδα οριοθέτησης της συνοριογραμμής.
Η επιστροφή στη Νότια έγινε ακολουθώντας από το ξέφωτο το μονοπάτι με την κόκκινη σήμανση. Η κίνηση γίνεται ακολουθώντας ουσιαστκά τρακτερόδρομους παράκαμψης του δασικού δρόμου που συνδέει τη Νότια με το διάσελο. Η πυκνή βλάστηση δυσκολεύει την κίνηση στο τμήμα που αναφέρεται ως 4η παράκαμψη και ουσιαστικά αχρηστεύει τη σήμανση που παραμένει αθέατη, καθιστώντας τη χρήση του gps αναγκαία. Η σήμανση έτσι κι αλλιώς είναι προβληματική και απαιτείται αντικατάστασή της ώστε να ανταποκρίνεται στα standard της εποχής. Το μονοπάτι επίσης θέλει καθάρισμα από χόρτα και πεσμένα κλαδιά και δέντρα και προφανώς είναι δύσκολο να συντηρηθεί από τον τοπικό ορειβατικό σύλλογο. ΄
Πολύ σημαντική για τους πεζοπόρους που θέλουν να ανέβουν στις ψηλότερς κορυφές της Τζένας, είναι η ύπαρξη τρεχούμενου νερού σχεδόν σε όλη τη διαδρομή, ακόμα και στο υψόμετρο των 1800μ.
Η διαδρομή είναι επίπονη και απαιτεί αρκετό χρόνο και καλή φυσική κατάσταση (η υψομετρική είναι γύρω στα 1600μ και όχι αυτή που έχει υπολογιστεί απο το καταγραφικό).
Καλύτερη εποχή για διάσχιση του φαραγγιού (λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες που συναντήσαμε) είναι μάλλον τους καλοκαιρινούς μήνες.

Νότια, χωριό του Δήμου Αλμωπίας στον νομό Πέλλας

Διασταύρωση με χωματόδρομο

Ακολουθούμε τον χωματόδρομο με κατεύθυνση το φαράγγι

Διασταύρωση χωματόδρομου με μονοπάτι στα δεξιά

Το μονοπάτι που οδηγεί στο φαράγγι ξεκινάει πίσω από την πινακίδα σήμανσης

Είσοδος μονοπατιού στο φαράγγι

Διέλευση ρέματος

Φαράγγι Τζένας

Το μονοπάτι κινείται δίπλα στο ρέμα, το οποίο το διασχίζει πολλές φορές, δίνοντας τη δυνατότητα απόλαυσης του τοπίου

PictographInformation point Altitude 2,601 ft

Η σήμανση του μονοπατιού στο φαράγγι έχει κίτρινο χρώμα

Το μονοπάτι κινείται στα αριστερά του ρέματος με κατεύθυνση τον βραχώδη σχηματισμό της κόψης της Μικρής Τζένας, τον οποίο θα παρακάμψει

Τελευταία διέλευση του ρέματος. Ακολουθεί ανάβαση της πλαγιάς με διαδοχικές τραβέρσες για έξοδο σε τρακτερόδρομο.

Έξοδος μονοπατιού σε τρακτερόδρομο

Ακολουθούμε τον τρακτερόδρομο, σε λασπώδες τερεν, που καλύπτεται σε αρκετά σημεία από φτέρες, δυσκολεύοντας την κίνηση. Ο τρακτερόδρομος μετατρέπεται στη συνέχεια σε μονοπάτι

PictographInformation point Altitude 3,919 ft

Η σήμανση είναι πυκνή. Απαιτείται πάντως προσοχή για τον εντοπισμό της

Διέλευση μικρού ρέματος

Διασταύρωση με δασικό δρόμο

Στρίβουμε δεξιά

Διασταύρωση δασικού δρόμου με μονοπάτι στα δεξιά

Μπαίνουμε στο μονοπάτι στα δεξιά του χωματόδρομου, μετά την αριστερή φουρκέτα

Ξέφωτο

Στο σημείο αυτό διασταυρώνεται το μονοπάτι του φαραγγιού με το κλασσικό μονοπάτι που ανεβαίνει στις κορυφές από τη Νότια. Από το σημείο περνάει και δασικός δρόμος που συνδέει τη Νότια με το διάσελο

Διασταύρωση τρακτερόδρομος με μονοπάτι

Αφήνουμε τον τρακτερόδρομο που έρχεται από το ξέφωτο και συνεχίζουμε ευθεία σε μονοπάτι. Στο σημείο υπάρχει κούκος σήμανσης

PictographTree Altitude 5,049 ft
Photo ofΧαρακτηριστικό δέντρο στη θέση Τυροκομείο. Στο δέντρο υπάρχει σήμανση του μονοπατιού Photo ofΧαρακτηριστικό δέντρο στη θέση Τυροκομείο. Στο δέντρο υπάρχει σήμανση του μονοπατιού

Βγαίνοντας από το δάσος και μπαίνοντας στην αλπική ζώνη, συναντάμε χαρακτηριστικό δέντρο. Ψηλότερα είναι το διάσελο, ενώ δίπλα στο δέντρο κυλάει ρυάκι με πόσιμο νερό

Photo ofΔιάσελο μεταξύ των κορυφών Μικρής και Μεγάλης Τζένας Photo ofΔιάσελο μεταξύ των κορυφών Μικρής και Μεγάλης Τζένας Photo ofΔιάσελο μεταξύ των κορυφών Μικρής και Μεγάλης Τζένας

Διάσελο μεταξύ των κορυφών Μικρής και Μεγάλης Τζένας

Photo ofΊχνος μονοπατιού που ανηφορίζει ομαλά την πλαγιά με κατεύθυνση ρεματιά που οδηγεί στη ράχη της Μεγάλης Τζένας Photo ofΊχνος μονοπατιού που ανηφορίζει ομαλά την πλαγιά με κατεύθυνση ρεματιά που οδηγεί στη ράχη της Μεγάλης Τζένας Photo ofΊχνος μονοπατιού που ανηφορίζει ομαλά την πλαγιά με κατεύθυνση ρεματιά που οδηγεί στη ράχη της Μεγάλης Τζένας

Το τερέν είναι καλυμμένο με πυκνή ποώδη βλάστηση κέδρων. Ο εντοπισμός του μονοπατιού μόνο στο περίπου μπορεί να γίνει.

PictographInformation point Altitude 6,083 ft

Είναι ο βέλτιστος τρόπος ανάβασης στην κορυφή και κατάβασης από αυτήν

Κορυφή Μεγάλη Τζένα 2182μ

Κορυφή Kozuf 2172μ

Ακολουθήθηκε στην κατάβαση παρακάμπτοντας υψομετρική έξαρση από τα αριστερά

Ελεύθερη κατάβαση της ράχης

Κατεύθυνση προς τα δεξιά χαρακτηριστικών βράχων

Εμφανές μονοπάτι κατάβασης

Παρακάμπτοντας τους βράχους που διακρίνονται πίσω, πέφτουμε σε εμφανές μονοπάτι που ακολουθούμε πλέον ως το διάσελο

1η παράκαμψη δασικού δρόμου Νότιας - διάσελου

Λίγα μέτρα κάτω από το ξέφωτο, μπαίνουμε σε τρακτερόδρομο που κατηφορίζει προς τη Νότια

Τέλος 1ης παράκαμψης

Στρίβουμε δεξιά και ακολουθούμε για λίγα μέτρα τον δασικό δρόμο

2η παράκαμψη

Διασταύρωση δασικού δρόμου με μονοπάτι παράκαμψης στα αριστερά. Ακολουθούμε το μονοπάτι

Στρίβουμε δεξιά και ακολουθούμε τον χωματόδρομο

3η παράκαμψη

Σε δεξιά στροφή του χωματόδρομου, συνεχίζουμε ευθεία σε μονοπάτι - τρακτερόδρομο

PictographLake Altitude 3,722 ft

Το μονοπάτι συνεχίζει ακολουθώντας την απορροή της λίμνης σε λασπώδες τερέν

Στρίβουμε αριστερά ακολουθώντας τη σήμανση

4η παράκαμψη

Στρίβουμε αριστερά σε μονοπάτι. Πρόκειται για το δυσκολότερο τμήμα της διαδρομής λόγω της πυκνής βλάστησης από φτέρες και αγριοτριανταφυλλιες. Η σήμανση ελάχιστα βοηθάει, καθώς πρακτικά είναι αθέατη!! Μόνο με χρήση του gps μπορεί να κινηθεί κάποιος.

Τέλος 4ης παράκαμψης

Στρίβουμε δεξιά στον χωματόδρομο

5η παράκαμψη

Στρίβουμε αριστερά σε τρακτερόδρομο που στη συνέχεια μετατρέπεται σε ευκρινέστατο μονοπάτι

PictographInformation point Altitude 1,804 ft

Σημείο αφετηρίας μονοπατιού προς τις κορυφές της Τζένας

Δίπλα στο σημείο υπάρχει ρέμα με μικρή λιμνούλα για να ξεδιψάσουν οι πεζοπόροι και να αναζωογονηθούν μετά την ολοκλήρωση της διαδρομής

• Photo of Τριανταφυλλίδης Δημοσθένης
    Τριανταφυλλίδης Δημοσθένης Jul 10, 2023

Καταπληκτική πορεία αν και χωρίς σήμανση.

• Photo of stergios zarogiannis
    stergios zarogiannis Jul 11, 2023

Πολύ καλή περιγραφή ,με ευγενικό ύφος . Εγώ θα τους πρότεινα να βάλουν τουλάχιστον μια ταμπέλα από το ξέφωτο και κάτω που να λέει απαγορεύεται το περπάτημα , αφήστε την φύση να κανει μόνη της την δουλειά της. Είναι πολύ προβληματικό να παλεύεις με 2μετρες φτέρες και αγριοτριανταφυλλιές τα μισά χιλιόμετρα από εκει μέχρι το χωριό. Και είναι κρίμα γιατί όλη σχεδον η άνοδος ήταν πολύ όμορφη .