Photo ofTymfi Mt, Tsepelovo - Kikliki Megalon Litharion I-IV 2462m ( Τύμφη, Τσεπέλοβο-Κυκλική Μεγάλα Λιθάρια ) Photo ofTymfi Mt, Tsepelovo - Kikliki Megalon Litharion I-IV 2462m ( Τύμφη, Τσεπέλοβο-Κυκλική Μεγάλα Λιθάρια ) Photo ofTymfi Mt, Tsepelovo - Kikliki Megalon Litharion I-IV 2462m ( Τύμφη, Τσεπέλοβο-Κυκλική Μεγάλα Λιθάρια )

Very difficult
July 27, 2020
July 2020

near Tsepélovo, Epirus (Greece)

Τύμφη, Τσεπέλοβο-Λάκκα Φούνκο-Διάσελο Μεγάλων Λιθαριών Γκούρας-Μεγάλα Λιθάρια Ι 2380μ-Μεγάλα Λιθάρια ΙΙ 2420μ-Μεγάλα Λιθάρια ΙΙΙ 2462μ-Μεγάλα Λιθάρια ΙV 2420μ-Μονοπάτι Καταφύγιο Αστράκας Τσεπέλοβο-Τσεπέλοβο.

Κυκλική ανάβαση στο σύνολο των κορυφών των Μεγάλων Λιθαριών με αφετηρία το χωριό του Τσεπελόβου. Η διαδρομή ανάβασης ακολουθώντας την στενωπό Φούνκο, προσφέρει εξαιρετικά ευχάριστη πορεία σε αλπικό τοπίο, ακολουθώντας το πολύ καλά σηματοδοτημένο μονοπάτι του αγώνα Zagori Tera 80km. Προσεγγίζοντας το διάσελο Μεγάλων Λιθαριών-Γκούρας στρέφεται δυτικά και συνεχίζει επί της κορυφογραμμής των Μεγάλων Λιθαριών. Η κορυφογραμμή Μεγάλων Λιθαριών προσφέρει απίθανες εικόνες στην ΒόρειοΑνατολική ορθοπλαγιά της Τύμφης, μέρος της οποίας τα ίδια απαρτίζουν. Η επιστροφή από τις κορυφές πραγματοποιείται ελεύθερα με κίνηση σε αρχικά δύσβατο πεδίο παγετωνικής διάβρωσης στις Δυτικές υπώρειες της κορυφής Σαμάρι. Πλησίον της Λούτσας Τζάνοβας, η διαδρομή συναντά το σηματοδοτημένο μονοπάτι Καταφύγιο Αστράκας-Τσεπέλοβο και πλέον ακολουθώντας το, ολοκληρώνει την κυκλική διαδρομή στο χωριό.

Νερό συναντάμε μόνο μια ώρα περίπου πριν την ολοκλήρωση της διαδρομής. Συγκεκριμένα στην πηγή Πέτρινος επί του μονοπατιού Καταφύγιο Αστράκας-Τσεπέλοβο σε υψόμετρο 1490μ. Αρκετή ροή νερού ( Ιούλιος 2020 ).

Η διαδρομή κατηγοριοποιείται ως δύσκολο hiking λόγω της επιμέρους κίνησης σε απομονωμένο τμήμα του βουνού αλλά επίσης και κυρίως λόγω της επιμέρους κίνησης ελεύθερα ( δίχως μονοπάτι ) σε δύσβατο πεδίο. Πιο συγκεκριμένα σε βραχώδες πεδίο με τα ιδιόμορφα χαρακτηριστικά παγετωνικής διάβρωσης όπου εύλογα απαιτούνται γνώσεις κίνησης και επιλογής πορείας σε δύσβατο πεδίο. Συνεπώς η διαδρομή δεν απευθύνεται σε όσους τώρα αρχίζουν την ενασχόληση τους με το βουνό ή σε εκείνους που δεν είναι διατεθειμένοι να κινηθούν εκτός μονοπατιού σε δύσβατο πεδίο. Η απόσταση και η θετική υψομετρική θα πρέπει να ληφθούν επίσης υπ' όψιν. 22.9 χλμ/+1700μ.

Τα επιμέρους τμήματα:

01. Τσεπέλοβο 1070μ-Τέλος χωματόδρομου 1410μ.
Ακολουθώντας δευτερεύοντα και κύριο χωματόδρομο προς Βορρά προσεγγίζουμε εύκολα την αρχή του σηματοδοτημένου μονοπατιού.

02. Μονοπάτι-Λάκκα Φούνκο-Διάσελο Γκούρας Μεγάλων Λιθαριών 2320μ.
Διανύουμε στενωπό σε αλπικό τοπίο, ακολουθώντας την πυκνή σήμανση του μονοπατιού. Την πυκνή σήμανση το μονοπάτι οφείλει στους διοργανωτές του αγώνα Zagori Tera 80km. Ολοκληρώνουμε το μεγαλύτερο μέρος της θετικής υψομετρικής διαφοράς της διαδρομής. Το διάσελο προσφέρει εντυπωσιακή θέα στην κορυφή Τσούκα Ρόσσα Τύμφης.

03. Διάσελο Γκούρας Μεγάλων Λιθαριών 2320μ - Μεγάλα Λιθάρια Ι 2380μ.
Κινούμενοι Δυτικά, ακολουθούμε σύντομη ατραπό που τραβερσάροντας δυο εξάρσεις οδηγεί στην κορυφή Μεγάλα Λιθάρια Ι. Πεζοπορικής κυρίως δυσκολίας με δυο μικρά περάσματα τα οποία παρουσιάζουν κάποια έκθεση και απαιτούν ίσως scramble.

04. Μεγάλα Λιθάρια Ι 2380μ- Μεγάλα Λιθάρια ΙΙ 2420μ-Μεγάλα Λιθάρια ΙΙΙ 2462μ.
Κίνηση επί της βατής κορυφογραμμής με κάποιες αναμενόμενες υψομετρικές διακυμάνσεις. Εντυπωσιακή θέα στην ΒΑ ορθοπλαγιά της Τύμφης, τμήμα τις οποίας τα ίδια τα Μεγάλα Λιθάρια απαρτίζουν.

05. Μεγάλα Λιθάρια ΙΙΙ 2462μ - Μεγάλα Λιθάρια ΙV 2420μ
Αρχικά προσεγγίζουμε πεζοπορικά την δυτικότερη κορυφή των Μεγάλων Λιθαριών. Η τελική ανάβαση εφ' όσον πραγματοποιηθεί από τα Ανατολικά απαιτεί κινησιολογία ΙΙου UIAA με κάποια έκθεση. Εαν συνεχίσουμε την τραβέρσα και πραγματοποιηθεί ανάβαση από τα Δυτικά, η δυσκολία δεν ξεπερνά την πεζοπορία.

06. Μεγάλα Λιθάρια ΙV 2420μ - Μονοπάτι Καταφύγιο Αστράκας Τσεπέλοβο 1760μ.
Κίνηση εκτός μονοπατιού σε ενίοτε δύσκολο βραχώδες πεδίο με τα ιδιόμορφα χαρακτηριστικά παγετωνικής διάβρωσης. Η γενικότερη κατεύθυνση είναι Νότια και προσεγγίζουμε τις δυτικές υπώρειες της κορυφής Σαμάρι, ακολουθώντας το βέλτιστο πεδίο, στοχεύοντας κάθε φορά την επόμενη λάκκα που ξεχωρίζει στο βραχώδες πεδίο. Πρόκειται για το δυσκολότερο τμήμα της διαδρομής. Πλησιάζοντας τις υπώρειες της προαναφερθείσας κορυφής το πεδίο είναι πλέον αρκετά βατότερο και αφορά κίνηση σε λάκκες. Η συνέχεια τέλος, αφορά κίνηση σε κτηνοτροφικά μονοπάτια.

07. Μονοπάτι Καταφύγιο Αστράκας Τσεπέλοβο 1760μ - Τσεπέλοβο 1070μ.
Ακολουθούμε το σηματοδοτημένο μονοπάτι προς τα ΝοτιοΑνατολικά μέχρι να συναντήσουμε τον δευτερεύοντα χωματόδρομο ελαφρώς βόρεια του χωριού. Το μονοπάτι παρ'ότι φέρει σήμανση με μεταλλικές πινακίδες αλλά και κόκκινο, κίτρινο, μπλέ χρώμα, προϋποθέτει συνεχή εγρήγορση για την σωστή παρακολούθηση του. Κίνηση σε όμορφο τοπίο με αραιό δάσος.

Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να αντληθούν από το επιμέρους κείμενο στα waypoints.

Γρηγόρης Τζομάκας

Alpiko Oropedio

Περνάμε παραπλεύρως αλπικού οροπεδίου υψ.2000μ. Περικυκλωμένο από τις κορυφές της Τύμφης και ελαφρώς ψηλότερα της πηγής Γκούρας.

Atrapos Diaselo-Megala Litharia

Αχνό μονοπάτι-ατραπός ενώνει το διάσελο με την κορυφογραμμή των Μεγάλων Λιθαριών. Κάποιου βαθμού έκθεση. Δύο σύντομα σημεία scramble.

Diaselo

Διάσελο μεταξύ των κορυφών Μεγ.Λιθάρια ΙΙ και ΙΙΙ. Ακολουθεί κόντρα για την κορυφή ΙΙΙ. At 39.96961N, 20.83947E

Diaselo MegalonLitharion-Gkouras

Διάσελο σε υψ. 2320μ μεταξύ των κορυφών των Μεγάλων Λιθαριών στα δυτικά και απόληξης της Γκούρας στα Ανατολικά. Εντυπωσιακή θέα στην στην Τσούκα Ρόσσα. Η ΒΑ ορθοπλαγιά της Τύμφης κρύβεται από το άκρο των Μεγάλων Λιθαριών. Συνεχίζουμε Δυτικά σε πέρασμα. Λανθασμένη η ονομασία διάσελο Αβάλου. Το τελευταίο βρίσκεται ΒΑ της κορυφής Λημέρα των Κλεφτών.

Υψ. 2120μ. Συνεχίζουμε προς Νότο στις Δυτικές Υπώρειες του Σαμαριού εντοπίζοντας την βέλτιστη πορεία σε πεδίο με διάσπαρτες λάκκες. At 39.96114N, 20.82627E

Diastavrosi HmDrm-Monopati

Σημείο όπου ξεκινά και ολοκληρώνεται η κυκλική πορεία της καταγραφής. Υψ. 1230μ. Κατά την ανάβαση επιλέγουμε υποχρεωτικά την συνέχεια του χωματόδρομου προς τα Ανατολικά. Ανηφορίζουμε μικρή πλαγιά με μονοπάτι και επιστρέφουμε στον χμδρομο. Ευρύ οροπέδιο με στάνη ελαφρώς ψηλότερα. At 39.91523N, 20.82086E

Υψ. 1370μ. Το μονοπάτι τέμνει φουρκέτα τυφλού χωματόδρομου και συνεχίζει σε κατηφορική πορεία εντός ρεματιάς προς τα ΝΔ. Σηματοδότηση, ευκρινές μονοπάτι. At 39.92003N, 20.82494E

Dihala Monopation

Προσοχή. Διχάλα Μονοπατιών επί του καλντεριμιού. Η σήμανση του αγώνα κατηφορίζει προς τα Δ-ΒΔ και οδηγεί στον Αυγερινό. Επιλέγουμε το δεξί μονοπάτι που περνά δίπλα από περίφραξη. Διακριτικό κόκκινο spray. Το καλντερίμι ανηφορίζει προς Βορρά σε αδιέξοδο. At 39.90642N, 20.81813E

Dinatotita porias se Monopati

Είτε ακολουθώντας τον χωματόδρομο, είτε ακολουθώντας παράλληλο μονοπάτι συνεχίζουμε προς Βορρά.

Efkolotero Pleon Pedio

Υψ. 2180μ. Από το σημείο αυτό και έπειτα συνεχίζουμε σε ευκολότερο πεδίο την τραβέρσα των Δυτικών υπωρειών του Σαμαριού. At 39.96358N, 20.82821E

PictographFountain Altitude 0 ft

Διερχόμαστε γέφυρας και πηγής και ανηφορίζουμε προς τα Δυτικά.

HmDromos Dihala

Διχάλα χωματόδρομου. Ανηφορίζουμε προς βορρά. Ενημερωτική πινακίδα. At 39.90790N, 20.81783E

HmDromos-Monopati

Σε υψόμετρο 1410μ σε στροφή του χμδρομου τον εγκαταλείπουμε οριστικά και ανηφορίζουμε σε καλά σηματοδοτημένο μονοπάτι. At 39.92784N, 20.83121E

ImiAnarihitiki Proseggisi Korifis

Προσεγγίζουμε την κορυφή από τα ΝΑ μέσω λουκιού. Λίγο πριν την κορυφή συναντάμε σημείο με έκθεση και αναρριχόμαστε σε θετική πλάκα βράχου με κινησιολογία ΙΙου.

Το σηματοδοτημένο μονοπάτι κινείται ισοϋψώς και ίσως ελαφρώς ανηφορικά προς τα Ν-ΝΑ. Κρατάει την ρεματιά αριστερά του και χαμηλότερα.

Kinisi se Stenopo

Το μονοπάτι κινείται πάντοτε με καλή σηματοδότηση ( ελέω διαδρομής 80χλμ Zagori Ορεινού Τρεξίματος ) εντός παλαιάς ρεματιάς. Όμορφο τοπίο.

Kirios HmDromos

Προσεγγίζουμε τον κύριο χωματόδρομο Τσεπέλοβο-Λάκκα Φούνκο και συνεχίζουμε επί αυτού προς Βορρά.

Λάκκα στα Δυτικά της κορυφής Κουμπί. Tην διασχίζουμε προς Νότο. Πολλές χαράξεις μονοπατιών από ζώα κτηνοτροφίας. Αναγκαζόμαστε να υπερκεράσουμε μικρές εξάρσεις μέχρι να φτάσουμε στο σηματοδοτημένο μονοπάτι Καταφύγιο Αστράκας-Τσεπέλοβο. At 39.93776N, 20.81908E

Κρυφό Λιβάδι Υψ. 1620μ, στην Ανατολική πλαγιά της κορυφής Κουμπί. Το μονοπάτι περνά ανάμεσα σε βράχους και συνεχίζει προς τα ΒΑ. Αναφορά χάρτη της θέσης ως Ντάλες. At 39.92804N, 20.82066E

Loutsa

Κτηνοτροφικής χρήσης λούτσα. Διασχίζοντας τον αυχένα ( 1900μ ) συνεχίζουμε προς τα ΝΔ και άμεσα εισερχόμαστε στην Δυτική λάκκα Κουμπί.

Εποχική κτιστή λούτσα στην Λάκκα Φούνκο. Υψ.1690μ. Συνεχίζουμε Β-ΒΑ. At 39.94041N, 20.83781E

Megala Litharia I N 2380m

Η Βόρεια κορυφή των Μεγάλων Λιθαριών Ι και Ανατολικότερη αυτών. Θέα προς την ΒΑ ορθοπλαγιά της Τύμφης. At 39.96908N, 20.84849E

H Νότια κορυφή των Μεγάλων Λιθαριών Ι. 2380μ κατά προσέγγιση. Συνεχίζουμε Δυτικά επί της κορυφογραμμής. Ομαλό πεδίο. At 39.96829N, 20.84859E

Megala Litharia IV 2420m

Μεγάλα Λιθάρια ΙV. Η δυτικότερη κορυφή των Μεγάλων Λιθαριών. Προεξέχει εντός της ΒΑ ορθοπλαγιάς της Τύμφης. Εντυπωσιακή θέα. At 39.97609N, 20.83247E

Megala Litharia IΙ 2420m

Κορυφή Μεγάλων Λιθαριών ΙΙ. 2420μ κατά προσέγγιση. Συνεχίζουμε πάντοτε επί της κορυφογραμμής με κατεύθυνση Δυτική. At 39.96916N, 20.84260E

Megala Litharia IΙΙ 2462m

Μεγάλα Λιθάρια ΙΙΙ 2462μ, η υψηλότερη των ομώνυμων κορυφών. Κούκος. Αποκτούμε οπτική επαφή με τον Καρτερό και τα Μεγάλα Λιθάρια IV. At 39.97131N, 20.83746E

Metallikos Stilos

Μεταλλικός στύλος, υψ. 1720μ. Οριοθετεί την αρχή του καταβάσματος προς τα Ανατολικά. Το μονοπάτι εκτελεί μικρά καγκέλια. At 39.92948N, 20.81719E

Monopati KatAstrakas-Tsepelovo

Υψ. 1750μ. Προσεγγίζουμε πλεον την χάραξη του μονοπατιού Καταφύγιο Αστράκας-Τσεπέλοβο. Σηματοδότηση με μεταλλικές πινακίδες, κόκκινο, κίτρινο ακόμα και μπλέ χρώματος spray. Παρόλ' αυτά απαιτείται εγρήγορση για την εύρεση της συνέχειας του μονοπατιού. At 39.93154N, 20.81526E

Oloklirosi Eleftheris Porias

Ολοκληρώνουμε την ελεύθερη πορεία και πλέον ακολουθούμε κτηνοτροφικά μονοπάτια. Υψ. 1960μ. Στοχεύουμε ΝΑ σε χαρακτηριστικό αυχένα.

Το μονοπάτι διασχίζει ώμο και πλέον αποκτούμε θέα προς Νότο. Υψ. 1460μ. Το μονοπάτι συνεχίζει με κατάβαση προς τα Ν-ΝΔ στοχεύοντας την ορατή φουρκέτα του χωματόδρομου χαμηλότερα.

Oropedio Thesi Funko

Εκτενές οροπέδιο. Ο χωματόδρομος προσεγγίζει το άκρο του και συνεχίζει. Δυο μικρές καλύβες. Λάκκα Φούνκο. Η ετυμολογία της λέξης πρέπει να προέρχεται από σύντμηση της λέξεως φονικό.

Pedio Pagetonikis Diavrosis

Εκτελούμε πορεία προς Νότο. Εντοπίζουμε την βέλτιστη πορεία σε βραχώδες πεδίο με τα ιδιόμορφα χαρακτηριστικά παγετωνικής διάβρωσης. Στοχεύουμε μικρές λάκκες όπου είναι εφικτό.

Parakampsi gia Skilia Stanis

Παρακάμπτουμε την χάραξη του χμδρομου για 50μ κινούμενοι παράλληλε σε μονοπάτι λίγα μέτρα ψηλότερα. Έτσι δεν ερχόμαστε σε αντιπαράθεση με τα σκυλιά της στάνης που βγαίνουν στον δρόμο.

Pezoporiki Proseggisi Korifis

Κατερχόμαστε της κορυφής από πλατύ λούκι με χόρτο και διάσπαρτα βράχια. Για Καρτερό συνεχίζουμε προς τα Δυτικά και κυκλώνουμε χαρακτηριστικό βράχινο ζωνάρι. Στην προκειμένη στοχεύουμε Νότο και κατερχόμαστε στην παγετωνικής προελεύσεως λεκάνη.

Πηγή με την ονομασία Πέτρινος. Συνεχίζουμε προς τα Νότια και κρατάμε την ρεματιά στα αριστερά μας. Υψ. 1490μ. Αρκετή ροή ( Ιουλ.2020 ). At 39.92580N, 20.82563E

Πινακίδα χρόνων. Στην συγκεκριμένη καταγραφή η πορεία μέχρι το Τσεπέλοβο διήρκησε 50λ ακριβώς και όχι 2ω15λ που αναγράφεται στην πινακίδα. At 39.92642N, 20.82478E

PictographTree Altitude 4,505 ft

Rematia Kagkaina / Dentro

Το μονοπάτι κατηφορίζει προς τα ΝΔ με αχνή χάραξη εντός ρεματιάς με την ονομασία Κάγκαινα. Χαρακτηριστικό δέντρο. At 39.91916N, 20.82398E

Photo ofSimio Korifogrammi Megalon Litharion Photo ofSimio Korifogrammi Megalon Litharion Photo ofSimio Korifogrammi Megalon Litharion

Simio Korifogrammi Megalon Litharion

Διανύουμε την κορυφογραμμή των Μεγάλων Λιθαριών κινούμενοι σταθερά κοντά στην ακμή της Ορθοπλαγιάς.

Stenopos Krevati-Vlasi

Κίνηση επί του μονοπατιού με καλή σηματοδότηση, στην στενωπό ανάμεσα στις κορυφές Κρεβάτι και Βλάσι. Το μονοπάτι αποφεύγει τις υψ. διακυμάνσεις.

Teliki Anavasi gia Diaselo

Τελική ανάβαση επί του μονοπατιού προς Βορρά, για το Διάσελο Γκούρας-Μεγάλων Λιθαριών.

Traversa / Ditikes Ipories Samari

Κινούμαστε στις Δυτικές υπώρειες του Σαμαριού. Μη ύπαρξη μονοπατιού. Εναλλασσόμενο πεδίο, βραχώδες και μη. At 39.96873N, 20.83116E

Tsepelovo Platia

Πλατεία Τσεπελόβου. 1080μ. Συνεχίζουμε στο καλντερίμι δίπλα στην χαρακτηριστική εκκλησία.

• Photo of Paris Koligiotis
    Paris Koligiotis Dec 9, 2020

Οι ποιο λεπτομερείς διαδρομές απο όλους στο wikiloc!!