تیفیه آیی قالا

May 27, 2022
May 2022

near Tefeyeh, Ardabīl (Iran)

مسیر امروز گروه کوهنوردی و طبیعت گردی دان اولدوزی اردبیل تیفیه -آهوقلعه (آیی قالا) بود. تیفیه در منتهی الیه شمال شرقی اردبیل قرار دارد و حدود سیصدمتری دکل حور که از طرف اردبیل و لوندویل آستارا دیده می شود قرار دارد مسیر ما به نوعی پیمایش خط الراس ارتفاعات مابین اردبیل و گیلان بود. این مسیر را می توان به صورت برعکس نیز اجرا کرد که در آن صورت بیشتر مسیر سراشیبی است و می توان به منطقه آهارباهار(آخارباخار) هم رفت. چشمه پرآب و مطمئن در نزدیکی تیفیه و سر راه به نام شرشر (şirşir) وجود دارد که با کمتر از یک ساعت پیاده روی به آنجا رسیدیم و صبحانه آن جا صرف شد. در ضمن انتهای مسیر آبشار زمرد حویق -برزبر-تیفیه هم به مسیر انتخابی ما ختم می شود. کمی بعد از کلبه های ییلاق زرگر چشمه بسیارخنک قوشابولاغ(göşabulağ) قرار دارد که حدود بیست متر پایین تر از جاده قرار دارد. کمی بالاتر از چشمه راه به سمت چپ ادامه پیدا می کند که اگر ادامه بدهی به منطقه آهارباهار می رود و اگر قصد رفتن به آهوی قلعه داشته باشی باید در دو راهی جاده خاکی دیگری را که از طرف غرب به این جاده وصل می شود را ادامه دهی. کل مسیر را می توان تا ظهر تمام کرد ولی اگر مشغول عکاسی از طبیعت مسحور کننده منطقه مخصوصا" جاده مه آلود ،کلبه های عشایر، و گلهای رنگارنگ مسیر،باشی قضیه فرق می کند. بهترین زمان برای رفتن به این مسیر اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد است که منطقه مثل بهشت است. زمان دیگرهم اواسط پاییز که بهار دوم این منطقه است می باشد.