Twee wandellussen met twee gezichten in Molenstede

Photo ofTwee wandellussen met twee gezichten in Molenstede Photo ofTwee wandellussen met twee gezichten in Molenstede Photo ofTwee wandellussen met twee gezichten in Molenstede

2087
April 26, 2021
April 2021

near Molenstede, Flanders (Belgique)

Zelden heeft een wandeling op twee gezichten gestoeld zoals deze in Molenstede. De eerste lus duurt een uur en blinkt voornamelijk uit in het vreten van verharde wegen. De tweede lus kent ook nog best veel verharde wegen, maar gaat gelukkig wel door het mooie natuurgebied Dassenaarde.

Parkeren deed k zoals gewoonlijk bij de kerk en in Molenstede is er een klein pleintje waar je kan parkeren. De eerste lus gaat over voornamelijk verharde wegen. Geen kleine wegen, maar wel de hoofdweg die leidt naar een drukke weg richting Diest. Geluk bij een ongeluk is dat er wegenwerken bezig zijn en ik het wandelrijk op dit vlak nu voor mij alleen heb. Anders is dit wel een tamelijk drukke weg. Wanneer de saaie twee kilometers zijn afgerond, is het tijd om naar de Hel te gaan.

Of dat is toch de benaming die lokale dorpsbewoners hebben toegedicht aan een groteske villa die verscholen zit tussen de bomen bij deze getuigenheuvel. De villa is amper waarneembaar, want is toch vrij ver verwijderd van de holle weg die me vlak naast de spoorlijn tussen Diest en Aarschot brengt. Toch wel een kleine verrassing voor mij. De passage langs de holle weg en spoorweg duurt ongeveer een kilometer en dan is er toch een korte, maar stevige klim om terug naar boven te geraken. In de volgende twee kilometer is het weer stappen langs kleinere en grotere wegen.

De tweede lus brengt me naar het natuurgebied Dassenaarde en is ongeveer zeven kilometer lang. Hier kondigt zich weer een stukje groen aan langs weilanden en bos, maar de anderhalve kilometer erna is het - opnieuw - langs verharde wegen. De weg hier is wel een uiterst klein exemplaar en best interessant om door te wandelen. Al was het maar om me te vergapen op sommige opzichtige villa's die hoog tegen de hellingen zijn gebouwd.

In Dassenaarde was ik vorig jaar ook geweest en het is een mooi gebied om door te wandelen. Het beschikt over een klein, maar interessant landschap van (heel kleine) heuvelruggen en natte valleigronden. Sinds vorige eeuw is dit gebied ook bebost waardoor ik afwisselend door bos en groen stap. Ook kabbelt de beek Zwartwater hier rustig langs de huizen en weilanden. Op het einde is er uiteraard opnieuw een stuk langs verhard wegdek, maar gelukkig niet lang. De verbindingsstukken worden nu eveneens opgefleurd langs bomenrijen en een grindweg.

De eerste lus is moeilijk aan te raden door het teveel aan verharde wegen, maar op een zonnige lenteavond had ik daar opmerkelijk weinig last van. De tweede lus is wel een leuke om te doen dankzij het natuurgebied Dassenaarde, maar kent desondanks toch nog altijd vrij veel verhard wegdek.

Helleweg

De Hellestraat is de scheiding tussen de Langenberg - rechts en het Grasbos - links. In de holle weg ziet men aan de rechterkant de voormalige villa van de baron met de eigenaardige naam - “Gaston De Waha”-. Sinds 1973 is dokter Van Roosbroeck eigenaar en bewoner van het kasteel. Even verder lag enige jaren geleden nog een brugje over de Hellestraat. De gemetselde fundaties zijn nog goed te zien.

Uitzicht langs de spoorlijn

Uitzicht op weilanden

PictographFlora Altitude 116 ft

Natuurgebied Dassenaarde

Tussen Averbode en Diest kan je gaan wandelen in het natuurgebied Dassenaarde. De naam herinnert aan de dassen die er tot eind jaren vijftig hun burchten hadden. De das komt er vandaag niet meer voor, maar doordat natte valleigronden afwisselen met droge heuvelruggen, vind je nog wel een grote variatie aan planten en dieren. Alle seizoenen zijn goed om het gebied te bezoeken, maar in de herfst is het op zijn mooist met prachtige kleuren. Bekijk zeker ook de oefenloopgraven uit de eerste wereldoorlog.

Foto in Dassenaarde

Bolhuiskapel

Het witgekalkte kapelletje stamt uit circa 1775 en is de oudste kapel van Molenstede. In de volksmond wordt ze ook wel ‘wit kapelleke’ genoemd. Je vindt ze op de kruising van de Asdonkstraat en een boswegje in het natuurgebied Dassenaarde. Wat verder ligt de voormalige Bolhuishoeve.

Brug over Zwartwater

Hier vloeien Grote Beek en Kleine Beek samen tot het Zwartwater, dat bij Molenstede in de Demer uitmondt.

Dorpsplein van Molenstede

De gemeente Molenstede is gelegen in het uiterste noordoosten van de provincie Vlaams-Brabant, in de overgangzone van de Zuiderkempen (in het zuiden van de provincies Antwerpen en Limburg) en het Hageland, dat zich verder naar het zuiden en het oosten uitstrekt. Beide voorgenoemde provincies bevinden zich op minder dan vijf kilometer van het dorpscentrum. Het dorp behoort bestuurlijk tot de stad Diest. Op de getuigenheuvels kan men vele aanplantingen met naaldbomen terugvinden. De meest aangeplante soort in het verleden is de grove den (Pinus sylvestris). Deze naaldboom is een typische boom voor de Kempen: het grootste deel van de arme zandgronden werden bebost met deze snelgroeier. De steile cuestafronten zijn dicht bebost (gemengd bos). In de lager gelegen beekvalleien kan men voornamelijk populier, Europese vogelkers, hazelaar en haagbeuk terugvinden. In de Demervallei (Molenstedebroek) vinden we een ander vegetatietype terug. Het moerassige gebied profileert zich als een groene zone met broekbossen, vochtige weilanden op de iets hogere delen, en grote zones met populierenaanplantingen. In de natste delen van de vallei is de bodem zeer vochtig en venig: er is een zwarte moerassige laag waardoor de Molenstedebroek ongeschikt is voor de landbouw. Langs de Demer en oude meanders vinden we langgerekte rietvelden en bosjes. De ecologische waarde is hoog: verschillende zeldzame planten- en diersoorten kunnen er gevonden worden.