Tussen Bemelen Gasthuis en Groeve 't Rooth 9.4 km

Photo ofTussen Bemelen Gasthuis en Groeve 't Rooth 9.4 km Photo ofTussen Bemelen Gasthuis en Groeve 't Rooth 9.4 km Photo ofTussen Bemelen Gasthuis en Groeve 't Rooth 9.4 km

April 15, 2024
February 2024

near Sint Antoniusbank, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling door en nabij natuurgebied Bemelerberg & Schieperberg met een stukje plateau van Margraten en groeve ’t Rooth (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Groeve_%27t_Rooth). Onderweg onder meer hellingbos, mergelrotsen en grotten, Bemelen, het plateau, een mergelgroeve, en een kalkoven. Horeca bij de kerk in Bemelen en een café in Gasthuis. Er zitten een paar steile stukjes op de Bundersberg in het parcours, verder goed te doen. Bij de start is beperkt ruimte om langs de weg te parkeren. In Bemelen is er meer parkeerruimte, maar is de horeca direkt bij het begin of het eind van de wandeling.
Vanaf de start volg je eerst de onverharde weg Boeënderdel. Bij het bos van de Bundersberg aangekomen neem je een steil pad de heuvel op (een grote omgevallen boom dwong tijdens onze tocht tot wat klauteren). Je volgt het pad over de huevelrug tot je een steil paadje afdaalt naar de Keunestraat. Je volgt deze asfaltweg kort en neemt dan de Grubweg langs het hellingbos terug richting Bemelen. Je passeert wat mergelrotsen. Je neemt dan een smal pad door de akkers naar de Tramweg, een onverharde weg waar vroeger de tram tussen Vaals en Maastricht passeerde (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Maastricht_-_Vaals). Je volgt deze rechte pad tot een asfaltweg, volgt deze een kort stukje en neemt dan de Kategrub langs diverse mergelrotsen en grotten naar Bemelen. In Bemelen maak je een lusje langs de kerk met mooi zicht op de Bemelerberg. Je neemt dan de Koegrubweg richting Bemelerberg, waar je met een mooi zicht op deze heuvel met mooie mergelwanden en grotten hebt. Je neemt de Koelebos weg door een droogdal (ook al kan bij veel regen het pad als beek dienen) met opnieuw mooie mergelrotsen. Je volgt het pad Gashuisdelleweg omhoog het plateau van Margraten op. Op het plateau volg je diverse veldwegen, deels langs boomgaarden en met zicht op de kerk van Berg en Terblijt en met weidse gezichten over het plateau. Je loopt met een boog naar het gehucht Gasthuis en vandaar naar Groeve ’t Rooth. Op de Rootherweg, een klein asfaltweggetje, kom je langs de open groeve (dagbouw). Je hebt mooi zicht op de groeve waar je kans het op geiten en Konik paarden. Het weggetje buigt naar rechts en heet dan ’t Schoor. Even verder neem je een pad parallel aan ’t Schoor naar beneden. Beneden in het dal kom je langs kalkoven de Valk en even verder ben je terug bij de start.

Boeënderdel

Veldweg door het droogdal tussen Bundersberg en Cadier en Keer

Gasthuis

Gehucht met café (niet open tijdens onze tocht)

Gasthuisdelleweg

Gasthuisdelleweg, pad dat je langzaam omhoog voert naar het plateau

Grubweg

Grubweg, veldweg langs de Bundersberg

PictographMine Altitude 333 ft

Kalkoven de Valk

Kategrub

Veldweg langs mergelrotsen en het Bemelerbos

Keunestraat, een asfaltweg

Koegrubweg richting Bemelerberg

Koelebosweg

Veldweg door droogdal (met veel regen functioneert het pad een beetje als beek)

Kromstraat

Veldweg op het plateau

Kruissteenstraat

Langs Groeve 't Rooth

Je hebt hier mooi zicht (door het hek) op de groeve, met kans op geiten en Konik paarden

Mettenberg

Mergelrotsen

Op de Kuiper

Asfaltweg naar de groeve. Kans op zwaar verkeer van en naar de groeve

Pad naar Tramweg

Pad over Bundersberg

Pad over Bundersberg. Eerst steil omhoog en dan over de heuvelkam

Pad parallel aan 't Schoor

Rondje langs Sint-Laurentiuskerk

Rondje langs Sint-Laurentiuskerk met mooi zicht op Bemelerberg

Rootherweg

Asfaltweg langs groeve 't Rooth

Route naar Gasthuis

Route naar Gasthuis over asfalweggetjes over het plateau

Sint-Laurentiuskerk

Steile afdaling over klein paadje naar Keunestraat

Tramweg

Veldweg over voormalig tracé van de tram tussen Maastricht en Vaals