Turó del Pou d'en Sala des de Coll Cendrós (Viladrau, Montseny)

Photo ofTuró del Pou d'en Sala des de Coll Cendrós (Viladrau, Montseny) Photo ofTuró del Pou d'en Sala des de Coll Cendrós (Viladrau, Montseny) Photo ofTuró del Pou d'en Sala des de Coll Cendrós (Viladrau, Montseny)

February 7, 2024
January 2024

near Viladrau, Catalunya (España)

El camí del Torrent de Rentadors és un antic camí de traginers i carboners que des de la vall dominada pel Mas de la Sala i Can Gat, puja cap a Sant Segimon pel Coll de les Tres Creus (est) o al Turó del Pou d’en Sala pel Coll de Font Pomereta o Collet de Sant Miquel (oest). El seu traçat transcorre pel vessant est de la Muntanya d’en Sala, la carena que s’estén des del Coll de la Font Pomereta fins al Turó del Pou d’en Sala i que forma part d’un dels contraforts septentrionals del Matagalls. El sender progressa entre alzines i roures, i alguna fageda a les parts més obagues. Anirem trobant senyals de pintura blava, groga i vermella i alguna fita que ens ajudaran a trobar el lloc de pas correcte. De tant en tant veurem el Torrent de Rentadors que baixa encaixonat entre l'estrep nord de Sant Segimon, a l’est, i la Muntanya d’en Sala, a l’oest. Ens aproparem al Gorg Negre, una de les basses i salts d’aigua que el torrent ha creat durant el seu descens. Un cop al Turó del Pou d’en Sala, el descens el farem pel Serrat de l’Oriol i el Pla de la Castanyeda.
El temps i el grau de dificultat són subjectius i depenent de molts factors tant ambientals com personals.

Distància: 12,29 km
Temps Total: 4.42 h
Desnivell positiu: 985 m (càlcul sobre mapa: 729 m)
Desnivell negatiu: 996 m (càlcul sobre mapa: 579 m)

Podem deixar el vehicle una mica abans del Coll Cendrós o en aquest mateix (662 m). Per arribar-hi anirem per la GI-520, entre Seva i Viladrau, sortint de l’asfalt per la desviació que mena al Club de Polo de Viladrau. En direcció sud, paral·lels a la Riera de la Sala, ens mantenim pel camí que passa per la banda dreta de les instal·lacions eqüestres. No fem cas de cap desviació que ens anem trobant. Quan la pista fa un gir tancat a la dreta prosseguim endavant. A les restes de l’Alzina de la Sala trobem una bifurcació: hem de continuar recte, sense desviar-nos pel trencall de l’esquerra que correspon al Camí Vell de la Sala.

Sempre cap al sud prosseguim per un vell camí de muntanya envaït per la vegetació. Sembla finalitzar al Prat de Can Gat on un antic pal de la llum vol barrar-nos el pas. Passem a l’altra banda, entrem al prat i no gaire més tard al Camp dels Aiguarois. No ens desviem. De vegades sembla que perdem el rastre, però comencem a veure senyals de pintura blava i groga confirmant que anem pel bon camí. Quan anem arrivant al final del Camp, ens desviem a la dreta per un camí més evident que, passat un senyal groc, es bifurca: hem de continuar per la dreta, cap al sud; per l'esquerra aniríem al pont de Can Gat i a la masia. L’ascens és moderat pel costat d’una tartera fins a un revolt marcat a la dreta; aquí, orientats al sud, a l'altra banda d'un modest filat veiem una roca amb senyals de color vermell, blau i groc, que s'aniran repetint pel sender evident (810 m).

Després d’un curt descens comencem a remuntar la Muntanya d’en Sala. Quan portem uns 200 metres de marxa i el sender fa un gir a la dreta, seguim endavant per un viarany que baixa decidit cap al Torrent de Rentadors fins a l’atractiu Gorg Negre, on un fil d’aigua baixa pel rocam alimentant la petita bassa (855 m). Pel mateix camí tornem al sender reprenent l’ascens costerut. En una part més planera ens aturem en una balconada des d'on podem contemplar la petita vall de la Riera d’en Sala, Can Gat i, just a sota, una bassa en un tram engorjat del Torrent de Rentadors. Prosseguim cap amunt. A poc a poc el pendent va minvant davallant cap al Pla de les Lloses a tocar d’aigua. Reprenem l’ascens mantingut fins a una fageda on es fa força costerut. Superada una plaça carbonera el sender es bifurca (1120 m). Hem d’anar cap a la dreta; per l’esquerra (pintura groga i blava) baixaríem de nou al Torrent de Rentadors per pujar al Coll de les Tres Creus. Continuem a ponent (pintura vermella i fites), cap al Coll de Font Pomereta o Collet de Sant Miquel (1243 m).

Canviem d’orientació cap al nord ajuntant-nos al camí de Coll Formic, però ràpidament l’abandonem seguint un corriol (pintura groga) que es desvia cap al Turó de la Terma d’en Planés (1263 m). Després entrem a la densa pineda que cobreix el Turó de les Queredes (1285 m) estant atents a la pintura vermella que va marcant el lloc de pas fins al Collet dels Arços (1231 m). Remuntem el Turó de les Dalles (1243 m) i finalment atansem la fita del Turó del Pou d’en Sala (1262 m).

Mantenim l’orientació al nord per un sender fressat (fites i pintura groga) pel Serrat de l’Oriol. Passat el Turó de l’Oriol (1222 m) el descens es fa més marcat pel Collet del Roure fins al començament d’una pista de muntanya. A l’altra banda de la mateixa veiem una fita que indica la continuació del sender. Aproximadament a uns 250 m ens desviem a la dreta per un corriol no gaire trepitjat, però amb fites disperses, que baixa decidit fins a una pista; la seguim fins al Pla de la Castanyeda (840 m) on hi ha un encreuament de camins. Prosseguim per la pista de la dreta mantenint sempre el descens. És una part laberíntica, ja que anirem trobant altres camins a banda i banda: hem de mantenir l’orientació a llevant i en descens fins a la pista paral·lela a la Riera de la Sala. Girem a l’esquerra, al nord, dirigint-nos al Coll Cendrós i al punt d’inici.