Photo ofTuró del Mal Pas per la base. Turó Cort Fosca. Pins cargolats. Hospital Sang. Cova Morta. Font de la Pola, Alzina Sal.lari Photo ofTuró del Mal Pas per la base. Turó Cort Fosca. Pins cargolats. Hospital Sang. Cova Morta. Font de la Pola, Alzina Sal.lari Photo ofTuró del Mal Pas per la base. Turó Cort Fosca. Pins cargolats. Hospital Sang. Cova Morta. Font de la Pola, Alzina Sal.lari

March 12, 2024
March 2024

near Mura, Catalunya (España)

UN TOMB PER L'OBAC, des de l'Alzina del Sal.lari (PN de St Llorenç del Munt i l'Obac).

Turó del Mal Pas per la base, passant per: Graons de Mura. Font dels Traginers, Coll de Boix, Alzina del Vent, Avenc del Camí de Puigdoure Avenc dels pins cargolats. Pins cargolats de l'Era dels Enrics, Cova del Malpàs de Puigdoure (67m de recorregut), Agulla del Malpàs, Torrent del Roure Llarg, Font de la Viola, El Sentinella, Hospital de Sang, Cort Fosca, Font del Rossinyol, Cova Morta Turó de la Cort Fosca, Coll de Tanca, Font de la Pola, Balma de la Porquerissa, Coll de les Tres Creus, Alzina del Sal.lari.

~~~~~
▪︎INICI: Aparcament de l'Alzina del Sal.lari, al Km. 11 de la Ctra. de Terrassa a Mura BV-1221.

▪︎RECORREGUT (circular, anti-horari):

Alzina del Sal.lari.
Balma dels Graons de Mura.
Esquerra: trencall bosc per corriol.

FONT DELS TRAGINERS
Bauma obrada dels Traginers.
Graons de Mura.

COLL DE BOIX cruïlla de camins. Enllaç GR 5.

Opcional: a/t a alzina bonica

ALZINA DEL VENT o Alzina Bonica o Alzina de la Coma d'en Vila.

Intersección esquerra.
Dreta corriol xulo.

AVENC DEL CAMÍ DE PUIGDOURE.

Trencall a cavitat (obviar).

Carena dels Enrics.

AVENC DELS PINS CARGOLATS.

PINS CARGOLATS:
- Pi ajagut
- Pi espiral o anaconda (mort)
- Pi cargolat de la L o de Coll Llarg
-"Pi cua de porc

COLLET DEL MALPÀS: cruïlla on hi ha un tronc fent les vegades de banc. A prop, veurem el PI DE LES TRES BESSES del Mal Pas (al mapa està com “Les Tres Pinasses”).

Seguim el caminet per la base del turó, (obviem el flanqueig de la paret).

Bifurcació: anada/ tornada al turó.

TURÓ DEL MALPÀS (755m).

Recular fins anterior bifurcació i baixada una mica gimkana bosc.

COVA DEL MAL PAS DE PUIGDOURE. Cavitat de 67 m. de recorregut i d'interès arqueològic a la Serra de l'Obac. S'hi va realitzar una campanya arqueològica i paleontològica i s'hi va trobar un crani de tipus cromanyoid, escasses restes de ceràmica, estris de sílex i os, i altres restes de fauna. Font: Espeleoindex.com

AGULLA DEL MALPAS (curiosa formació tipus monòlit).

Enllaç amb pista forestal.

Bassa del Torrent del Roure Llarg.

Font d'en Gorina. Vistes a La màquina de Tren (locomotora).

Coll del Sentinella.
El Sentinella

FONT DE LA VIOLA (seca).

HOSPITAL DE SANG DE MATARRODONA "és un curiós esvoranc que travessa la roca de banda a banda. El nom li prové de què en èpoques de les guerres carlines (s. XIX) aquí fou un hospital de sang carlí. De fet, les restes de les parets que en queden a banda i banda de l’esvoranc denoten un passat molt antic. Costa de creure i imaginar que en el segle XIX aquí hi hagués un petit aixopluc i ajut sanitari per guarir els ferits de la guerra en un indret tan aïllat, enclotat i amagat al fons d’una canaleta d’accés difícil i complicat. (Extret de: http://indretsoblidats.wordpress.com/2013/01/25/lhospital-de-sang-de-matarrodona-i-la-cova-de-la-cort-fosca/).

COVA DE LA CORT FOSCA (125m de recorregut), on està la Font del Rossinyol de Tinet.

Foradada.

COVA MORTA

TURÓ DE LA CORT FOSCA.

Corriol pel bosc

COLL DE TANCA (cruïlla senders).

FONT DE LA POLA (Bauma de la Pola).

BALMA DE LA PORQUERISSA.

COLL DE LES TRES CREUS o de la Pola (874m).

Cim al costat del Coll de les Tres Creus.

Alzina del Sal.lari.
FI DE LA CIRCULAR

======

CURIOSITATS:
* "L’HOSPITAL DE SANG DE MATARRODONA "és un curiós esvoranc que travessa la roca de banda a banda. El nom li prové de què en èpoques de les guerres carlines (s. XIX) aquí fou un hospital de sang carlí. De fet, les restes de les parets que en queden a banda i banda de l’esvoranc denoten un passat molt antic. Costa de creure i imaginar que en el segle XIX aquí hi hagués un petit aixopluc i ajut sanitari per guarir els ferits de la guerra en un indret tan aïllat, enclotat i amagat al fons d’una canaleta d’accés difícil i complicat. A la veïna cova de la Cort Fosca, distant pocs metres de l’hospital de Sang just per la canaleta d’accés, hi ha aigua permanentment. Per aquest motiu, a dintre de la cova es va fer la font del Rossinyol, una cisterna feta de pedra amb aixeta i tot que recull tots els regalims del sostre de la cova. Per tant, en pocs metres hi havia aixopluc, amagatall, assistència i aigua el que convertien l’indret en perfecte per refugiar-se. Per visitar la bonica cova de la Cort Fosca és necessari un lot per fer-ho ja que és força profunda, la llum natural no hi entra i a més el trajecte fa corba. Investigar una mica pel seu interior és emocionant i curiós a l’hora; hi ha interessant formacions rocoses, piques naturals, degotalls d’aigua, la font del Rossinyol… tota una sèrie d’al·licients remarcables i de visita imprescindible." Extret de: http://indretsoblidats.wordpress.com/2013/01/25/lhospital-de-sang-de-matarrodona-i-la-cova-de-la-cort-fosca/

* La FONT DE LA CORT FOSCA va ser construïda els anys 40 per Valenti Rossinyol Tinet, per això es coneix com a "Font del Rossinyol de Tinet" (http://trailsantllorenc.blogspot.com/2012/05/font-del-rossinyol-al-carner.html?m=1).

* COVA DE LA CORT FOSCA (125m de recorregut). La FONT DE LA CORT FOSCA va ser construïda els anys 40 per Valenti Rossinyol Tinet, per això es coneix com a "Font del Rossinyol de Tinet" (http://trailsantllorenc.blogspot.com/2012/05/font-del-rossinyol-al-carner.html?m=1).

* COVA DEL MAL PAS DE PUIGDOURE: Cavitat de 67 m. de recorregut i d'interès arqueològic a la Serra de l'Obac. S'hi va realitzar una campanya arqueològica i paleontològica i s'hi va trobar un crani de tipus cromanyoid, escasses restes de ceràmica, estris de sílex i os, i altres restes de fauna. Font: Espeleoindex.com

PictographCave Altitude 2,429 ft

Balma dels Graons de Mura

Esquerra trencall bosc corriol

Font dels Traginers

PictographCave Altitude 2,756 ft
Photo ofBauma obrada dels Traginers. Graons de Mura Photo ofBauma obrada dels Traginers. Graons de Mura Photo ofBauma obrada dels Traginers. Graons de Mura

Bauma obrada dels Traginers. Graons de Mura

Photo ofCOLL DE BOIX cruïlla de camins. . GR 5 opc a/t a alzina bonica Photo ofCOLL DE BOIX cruïlla de camins. . GR 5 opc a/t a alzina bonica Photo ofCOLL DE BOIX cruïlla de camins. . GR 5 opc a/t a alzina bonica

COLL DE BOIX cruïlla de camins. . GR 5 opc a/t a alzina bonica

PictographTree Altitude 2,939 ft

Intersección esquerra esb

PictographCave Altitude 2,627 ft

PictographCave Altitude 2,659 ft

Avenc del Camí de Puigdoure

PictographCave Altitude 2,573 ft

Trencall a cavitat (obviar)

Carena dels Enrics

PictographTree Altitude 2,359 ft

Pi cua de porc

PictographTree Altitude 2,257 ft
Photo ofCollet del Malpàs cruïlla / Les tres Pinasses. Caminet per la base del turó, (obviem el flanqueig de la paret) Photo ofCollet del Malpàs cruïlla / Les tres Pinasses. Caminet per la base del turó, (obviem el flanqueig de la paret) Photo ofCollet del Malpàs cruïlla / Les tres Pinasses. Caminet per la base del turó, (obviem el flanqueig de la paret)

Photo ofAnada/ tornada al turó, des de la base Photo ofAnada/ tornada al turó, des de la base Photo ofAnada/ tornada al turó, des de la base

Anada/ tornada al turó, des de la base

Photo ofTuró del Malpàs (755m). Recular fins anterior bifurcació i baixada una mica gimkana bosc Photo ofTuró del Malpàs (755m). Recular fins anterior bifurcació i baixada una mica gimkana bosc

PictographCave Altitude 2,150 ft

Cova del Malpàs de Puigdoure i Agulla del Malpàs

Pista

PictographRiver Altitude 1,921 ft

Torrent del Roure Llarg. Font d'en Gorina. Vistes a La màquina de Tren (locomotora). Coll del sentinella. Font de la Viola

El Sentinella

PictographCave Altitude 2,446 ft

PictographCave Altitude 2,466 ft

Cort Fosca font del Rossinyol

PictographCave Altitude 2,538 ft

Cova Morta

Coll de Tanca

Font de la Pola (bauma de la Pola)

PictographCave Altitude 2,767 ft

Coll de les Tres Creus o de la Pola (874m)