Turó de Montcada (100 cim no essencial)

Photo ofTuró de Montcada (100 cim no essencial) Photo ofTuró de Montcada (100 cim no essencial) Photo ofTuró de Montcada (100 cim no essencial)

February 24, 2024
February 2024

near Montcada i Reixac, Catalunya (España)

Ruta circular des de Montcada i Reixac passant per:
- Mirador del Vallès Occidental (0.8 km)
- Turó de Montcada (1.7 km)
- Mirador d'Occident (2.4 km)
- Font de la Mitja Costa (3.3 km)
Sempre m'havia fixat en aquest turó amb forma de piràmide que queda a l'esquerra quan baixes a BCN pr la C-58 des el Vallès. Quan al juliol de 2022 el varen posar a la llista dels "100 cims" de la FEEC vaig pensar que tocava pujar-hi.

Anem amb auto i gràcies al Maps aconseguim aparcar vora el cementiri de Montcada. Començem a caminar seguint pista amunt i aviat som uns grans dipòsits d'aigua; bifurcació cap a l'esquerra per un camí que puja per la cara solana, sota nostre la llera del riu Besós i la C-17 i la C-33 que venen del nord. De Girona varen arribar els primers senyors de Montcada al segle X.
El camí va a parar en una pista que seguim cap a la dreta, ara tenim vistes del Ripoll (Mirador del Vallès occidental) i ja al davant el nostre objectiu.
Aquí ha havia la gran pedrera de la cimentera Asland (fundada per Eusebi Güell el 1901). La fàbrica del Portland fou disenyada per l'arquitecte Rafael Guastavino el 1917 (Sí, el arquitecte de la Gran Central Station de Nova York!). Aquesta pedrera va acabar d'enderrocar el castell de Montcada i quasi es menja tota la muntanya. La zona es va intentar rehabilitar cap els anys 80 del segle passat.
Seguim la pista i trobem una indicació a la dreta. Pugem al cim per un corriol costerut i amb una certa dificultat que en surt de la seva dreta.
Es un cim de roca força gastada pel temps i pels excursionistes que s'hi han assegut. Hi ha un penyasegat al nord amb un reste de vèrtex geodèsic. El Turó de Montcada es part del parc de la serra de Collserola i pertany al Vallès Occidental.
La vista es de 360º i força variada. Cap al nord, les muntanyes des el Montseny fins a Montserrat, a l'altra banda la serra del Corredor, la desembocadura del Besòs, el mar i la part costanera nord de BCN. Sota nostre , farcit d'autopistes, vies de tren, i edificacions.
Estem rodejats d'humanitat , els llocs que son bons per viure mòren d'exit !.

Els comtes de Montcada, senyors d'aquests terrenys varen ser durant la edat mitjana senescals dels Comptes de Barcelona i dels Reïs d'Aragó. Son una de les familes principals de la reconquesta i de la Llegenda dels 9 barons de la fama.
El seu castell era la mostra del seu poder i controlaba la entrada a Barcelona. La mateixa ciutat el va comprar el 1387 (potser els cobràven peatge?) Desprès de la guerra de Successió Felip V manà el seu enderrocament, però qui el va acabar de liquidar fou la empesa Asland el 1917.
Si els Montcada sortissin de la tomba i ho veiessin ara, segur que s'en tornaven al forat.

Baixem amb cura pel costerut corriol i tornem per la pista. La seguirem endavant girant per la cara nord (Mirador d'Occident a Collserola) i passant per Turó de la Pau i la Font de la Mitja Costa per tornar al punt de sortida.

Una excursió matinal per assolitr un cim ben carregat d'història.

PictographCar park Altitude 211 ft

000 Aparcament

A la vora del Cementiri de Montcada

PictographIntersection Altitude 622 ft

001 Dreta

Trobem pista desprès del corriol

PictographIntersection Altitude 673 ft

002 AMUNT

Deixem la pista i agafem el camí que puja al Turó de Montcada

PictographSummit Altitude 896 ft

005 Turó de MONTCADA.

273 metres. Bon mirador del Vallès Occidental i de la part nord de Barcelona

PictographPanorama Altitude 420 ft

006 Turó de la Pau

De baixada, amb un escut de ferro de Montcada

PictographFountain Altitude 357 ft

008 Font de la Mitja Costa

Lloc frescal, cara nord amb unes taules. La font , miraculosament, encara raja.