Turó de Malpas

July 7, 2022
July 2022

near Mura, Catalunya (España)

La llista del 100 cims de la FEEC s'ha eixamplat recentment amb més de 200 cims, dos dels quals són a l'Obac. Avui anirem al Turó del Mal Pas.
El Turó del Mal Pas és un roc esprimatxat i encinglerat al vessant dret (N) de la vall de Matarrodona.
Trobareu diversos itineraris per la zona, circuits que inclouen l'Hospital de Sang o altres punts d'interès a la zona tot i que sovint sense assolir el cim. Nosaltres, en plena canícula, hem buscat el camí més directe i evitant clotades sobreescalfades, amb inici i final a Coll d'Estenalles.

Sortim de l'aparcament [859 m] de Coll d'Estenalles per la seva part baixa on un corriol fressat ens durà a la pista d'accés al mas de La Mata, a prop de la Bassa de La Mata, una pujada que ens ajudarà a escalfar els músculs. Visitem els edificis del mas [913 m; 6 min], inclosa la capella de Sant Jaume [930 m; 10 min] que presideix el conjunt i baixem de la carena per la seva banda de ponent a trobar la pista que ressegueix la carena de la Castanyera que prenem a l'esquerra (S) [913 m; 12 min].

Seguim pel camí principal (marcat com GR5) en sentit sud i després sud-est gaudint d'àmplies vistes cap a Castellsapera i Turó de les Tres Creus. Passem pel coll de la Garganta [895 m; 21 min] on hi arriben dos corriols, a l'esquerra el que vé del revolt de la Capella, a la carretera de Terrassa a Coll d'Estenalles, a la dreta el que baixa al Racó de Fontfreda i Mura. A partir del coll el camí gira a la dreta (NO) i planeja una estona fins una bifurcació [895 m; 28 min]. A l'esquerra un camí marcat amb fites de GR i per on tornarem, a la dreta, el camí principal que en aquest punt comença a guanyar alçada fins dur-nos al llom de la carena [930 m; 32 min]. El camí descriu un ampli arc, N, O, SO on voregem les runes de la Coma d'En Vila [913 m; 40 min] i, uns metres més endavant passem al peu d'una alzina monumental (Alzina del Vent o Alzina Bonica) [894 m; 43 min].

Seguim en direcció S uns metres fins una bifurcació: a l'esquerra, el sender carener, a la dreta, la pista. que prenem per poc menys de 100 m fins una nova cruïlla [870 m; 46 min]. A l'esquerra de la pista, un corriol senyalitzat torna a la carena a l'alçada del Coll de Boix i al GR5. A la dreta, un sender no senyalitzat, que prenem. El sender, a trams emboscat a trams en codines, va perdent alçada tot seguint la carena de l'Era dels Enrics en direcció predominant ONO. Quan sortim del bosc veurem clarament el Turó de Mal Pas amb la seva característica cinglera. La vista del nostre objectiu esvaeix qualsevol dubte d'orientació doncs el marcatge del camí: ara fites de pedra ara marques de pintura vermella, ara blau pot confondre. Al sortir d'un clap de bosc tenim el Turó enfront però el sender gira a la dreta (N) per una amplia codina [780 m; 1h 7 min], seguim pel llom fins al marge d'un nou petit tram arbrat on el Camí es bifurca, prenem la branca de l'esquerra (O), encara sobre codina i de nou encarats al nostre objectiu.

En una placeta al bosc algú ha amuntegat un parell de troncs per a formar un rudimentari banc som al collet del Mal Pas [692 m; 1h 19 min]. Ara, o al tornar, aquest serà un lloc ideal per un petit descans protegits del sol. Sortim del bosc just davant de la cinglera, ens enfilem per la roca, encara en direcció O fins al peu de la paret on descobrim unes petites marques grogues a terra que ens guiaran pel Mal Pas. Les fites grogues ens condueixen a ran de paret i cap a l'esquerra. Cal seguir atent les fites per a no perdre la traça, aprofitar els petits replans que forma la roca i salvar el Mal Pas sense ensurts. El Mal Pas són els darrers 50 metres del flanqueig, després d'un contrafort, on no hi ha replà pròpiament dit. Si us fa por passar, reculeu fins al collet i seguiu el camí proposat pel retorn, just per sota, sense risc de caigudes. Sortim del Mal Pas en una terrasseta [690 m; 1h 29 min] al sud del turó, unes fites de pedra a la nostra dreta ens guiaran fins al capdemunt: primer unes esses amb còdols per terra, una pujada directa, quasi una escala, per un diedre amb arbres i un nou tram de senderó sense gens d'exposició.

Probablement hagueu d'usar les mans però més per evitar que s'us enganxi la motxilla que per progressar. Des del cim [755 m; 1h 36 min] gaudireu de vistes sobre les fondalades de l'entorn, al sud, Matarrodona, al nord el Sot de l'infern. Montserrat es veu a tocar.

Baixem del cim fins a la terrasseta i seguim pel senderó en direcció sud. Aviat, el sender gira a l'esquerra i entra al bosc per sota del Mal Pas per seguir, ja en direcció nord, a buscar el collet de Mal Pas [692 m; 2h]. Refem tot el camí fins a la pista que creuem per arribar al Coll de Boix [875 m; 1h 33 min] on trobem el GR5 que prenem a mà esquerra (NE) el sender entra al bosc, creua el torrent de Can Vives (habitualment, sec) i gira a l'E i NE per a, en suau pujada retornar-nos a la pista de la carena de la Castanyera [900 m; 2h 45 min]. Seguim el GR5, passem al costat de la capella de Sant Jaume, de la bassa de la Mata i, descrivint un ampli arc, davallem fins al Coll d'Estenalles, enfront del Centre d'informació del Parc i a tocar de l'entrada a l'aparcament on tanquem el cercle [859 m; 3h 17 min].

La Mata

sender al cim

sender_al_cim

Turó_de_Mal_Pas

Gir a l’esquerra en descens