Turó de l'Home i les Agudes des de la Font de Passavets

Photo ofTuró de l'Home i les Agudes des de la Font de Passavets Photo ofTuró de l'Home i les Agudes des de la Font de Passavets Photo ofTuró de l'Home i les Agudes des de la Font de Passavets

June 18, 2017
June 2017

near Santa Fe del Montseny, Catalunya (España)

Ruta senzilla però engrescadora que es pot fer en qualsevol estació de l'any perquè sempre té el seu encant. Nosaltres la vam fer un dia molt i molt càlid i vam gaudir de l'airet fresc del Turó de l'Home i de les Agudes, aixÍ com de l'ombra de l'enorme fageda que acompanya durant la caminada.

A més, no cal GPS per fer-la perquè el camí està molt ben marcat, massa i tot, amb els pals indicadors del PR-C 208 blanc-i-grocs.

Aquesta és una de les caminades més tradicionals del Montseny. Comença a l'aparcament de la Font de Passavets (entre els km 22 i 23 de la BV-5114 que vam agafar poc abans d'arribar a Viladrau). Passada la font, hi ha una bifurcació de camins, cal agafar el camí de l'esquerra perquè el de la dreta és el de tornada. La ruta puja fent ziga-zagues ara més dretes, ara més suaus; però sempre molt assequibles. Són les marrades de la Fageda Gran, que el nom ja informa de com és.

Hi ha un moment que sembla que s'acaba la fageda perquè es passa per una zona d'avets; de fet l'indicador informa que s'arriba a L'Avetosa, un petit bosc d'avets espectaculars, sobretot quan es mira des de les Agudes. Aquesta pujada no entra a l'Avetosa sinó que segueix per la fageda fins que tomba decididament cap a la dreta, en un tram de planer.

En aquest punt es comença a observar, entre la vegetació, els cims del Puigsacarbassa i de les Agudes i un xic més endavant, a sota, hi ha el Pou de Neu del Comte, un dels pous de glaç més grans del Montseny. És una cavitat cilíndrica enorme, ara molt ben restaurada. Val la pena visitar-la per fer-se la idea de com es feia el gel antigament.

Finalment, s'acaba la vegetació i s'arriba al Coll Pregon que dona pas a l'ascensió del Turó de l'Home. Nosaltres, en aquesta ruta, vam deixar aquí els senyals del PR per anar al Puig Sesolles, on hi ha l'antena gegantina, i contemplar tot el Montseny amb els seus cims importants, menys el Matagalls, que no es veu des d'aquí. També hi ha unes vistes extraordinàries del Maresme i la seva capital Mataró, del Mediterrani i del Tibidabo barceloní.

Es desfà aquest tram de camí i es torna al Coll Pregon on una taula indica tots els indrets màgics que es poden gaudir: Barcelonés (Tibidabo), la Mola i el Montcau, Montserrat i gran part del Montseny. Ara és l'hora de fer el cim per poder gaudir també del Matagalls i el Pirineu. És un cim extraordinari quant a les vistes; però massa prostituït per l'home amb construccions de formigó i rajols.

Es baixa del Turó de l'Home cap al Coll Sesbasses i aquí hi ha dues possibilitats: seguir els senyals del PR i caminar més fàcilment per un sender pla o enfilar-se sense dificultats fins arribar dalt del Serrat i caminar per la carena, el Serrat dels Pous. Nosaltres vam fer la segona opció per seguir gaudint de les vistes ara ampliades amb el Collsacabra, la serra de Cabrera i el Puigsacalm. Sense pèrdua es va fent serrat fins que es troba el camí que va directe a les Agudes.

Nosaltres, però, vam tornar a sortir-ne per pujar al Puig Sacarbassa aprofitant que la caminada era suau i l'airet bo per seguir gaudint d'aquests cims menys sovintejats del Montseny. El Puig Sacarbassa el vam baixar per darrere, en una ínfima desgrimpada divertida i una petita tartera que ens portà a la Collada de Sesagudes i al cim selvatà de les Agudes, una punta aguda de muntanya amb unes vistes de mitja Catalunya espectaculars.

Per tornar, es desfà la pujada a les Agudes fins a la Collada de Sesagudes i a l'esquerra ja es troba el sender, ample, que baixa entre fajos sense pèrdua i molt ben assenyalat. Es passa per un petit mirador per gaudir l'Avetosa, el Castell de Montsoriu i el Pantà de Santa Fe per darrera vegada. A partir d'aquí es va baixant per una drecera molt ben marcada, es passa la Font de Briançó, una bonica font ben restaurada i amb una aigua gèlida, se segueix pel Mal Pas -no és gens dolent, malgrat el nom-, es baixa pel Porrassar fins a la Riera de Passavets que cal travessar per una passera de pedres. No hi baixa gaire aigua, és fàcil travessar-la.

Passada la riera, només cal anar a l'esquerra, tornar a passar per la font de Passavets i arribar a l'aparcament, inici i fi d'aquesta ruta típica i tòpica.

És una ruta per estirar cames que té un premi molt gran: Turó de l'Home i les Agudes.

Nosaltres, aquesta vegada érem dos, ens ho vam passar prou bé i esperem que si algun dia us sobren tres o quatre hores la gaudiu com vam fer nosaltres.

AMUNT QUE FA BAIXADA!!!

Font de Briançó.

• Photo of Josep M Fusté
    Josep M Fusté Aug 17, 2019

Una ruta clàssica del Montseny, que requereix un mínim de condició física. La fageda és espectacular i la vista des de les Agudes i des del Turó de l'Home també, tot i que pel costat de mar hi havia una mica de calitja. De totes maneres, vàrem veure des de Montserrat per un costat fins a Girona per l'altre. I tota la plana de Vic, el Collsacabra, les Guilleries, el Puigsacalm d'una banda, i a l'altra, algunes poblacions properes del Vallès Oriental.
    Nosaltres vàrem voler fer la ruta a la inversa, pujant primer a les Agudes. Llavors, el tram que va fins al Turó de l'Home, el vàrem passar pel GR.
    Vaig tenir problemes de cobertura a l'inici de la ruta i vaig començar a gravar el recorregut sense poder seguir el GPS, però com que està molt ben indicat (tal com dius, no faria falta el GPS) vaig seguir el camí correcte. Quan vaig tenir prou cobertura, vaig començar a seguir el teu track. Potser és per això que només em surt un desnivell de 580 metres (a tu te'n sortien 692).
    En fi, una caminada molt recomanable i molt ben explicada per part teva.

• Photo of fortia.sola
    fortia.sola Aug 8, 2022

Ahir vam seguir la vostra ruta; donar-vos les gràcies per fer-nos gaudir un matí de diumenge passant per camins enboscats i amb grans vistes per una ruta imperdible i tan ben explicada.
    Moltes gràcies i “salut i cames!!”

• Photo of Família Senglana
    Família Senglana Aug 8, 2022

Moltíssimes gràcies pels vostres comentaris i per compartir gustos. Seguim! AMUNT QUE FA BAIXADA!