Tüdderner Fenn 18 km

May 8, 2017
March 2017

near Wehr, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Eenvoudige wandeling door natuurgebied Tüdderner Fenn, net over de grens bij Sittard. Afwisselende wandeling door nat moerasbos aan de rand van de Rodebach/Rode Beek, naaldbos, open veld en de dorpjes Wehr, Süsterseel en Tüddern.
Wandeling gestart bij de kerk in Wehr. Vanaf hier loop je naar het fietspad langs de Rodebach. Deze verlaat je vrijwel gelijk voor een pad door mooi nat moerasbos. Bij een kruising ga je links langs het moerasbos. Na een paar 100 meter sla je rechtsaf voor een uitzichtpunt over de zandgroeve om kort daarna weer terug te keren op het pad langs het moerasbos. Je loopt om het bos heen terug naar het fietspad en kruist de Rodebach. Je loopt door naar de grens en loopt een stukje aan de rand van Sittard langs. Je kruist de grens weer en loopt over een veldweg naar de bosrand en door naar de Rodebach. Deze volg je een tijd tot je weer bij de grens komt en de beek Rode Beek wordt. De beek meandert hier weer tot de weg Sittard-Tüddern die je oversteekt. Je komt nu in Schwienswei, een mooi natuurgebied aan de rand van Sittard. Je loopt hier een stukje door om weer de grens te passeren en Tüddern in te lopen. Je loopt een stukje door het dorp, en komt daarbij langs het ‘Bauernmuseum’. Bij de Sittarderweg kies je een onverharde weg vlak langs de grens aan de rand van het dorp en het Tüdderner Fenn. Langs restaurant ‘O Português’ loop je een stukje door het dorp tot je bij de weg Süsterseel-Tüddern komt. Deze steek je over en je daalt af naar een visvijver in een oude zandgroeve. Vervolgens loop je door droger bos naar een tweede visvijver. Je steekt de weg over en wandelt door het bos naar restaurant de Waldschänke. Je steekt de weg weer over om even verder langs visvijver 3 te komen. Je loopt nu naar de noordrand van het bos en volgt de rand een tijdje, waarbij je de weg naar Höngen passeert. Je maakt een loop door het drogere bos aan deze kant van de weg en loopt dan een stuk parallel aan de L410 naar de vallei van de Rodebach. Je loopt hier Süsterseel in en even verderop belandt je weer aan de Rodebach en volgt een pad door mooi nat bos (zag hier ook een ijsvogel). Je steekt de weg Wehr-Tüddern over en korte tijd later ben je weer bij het startpunt.
Horeca langs de route in Tüddern (Bauernmuseum, O Português) en in het bos (Waldschänke). Wel beperkte openingstijden.

Brug in Fenn

Hier is een bruggetje over een beekje in het Fenn. Dit pad gaat dwars door mooi nat moerasbos.

Fietspad langs Rodebach

Hier bevindt zich een geasfalteerd fietspad langs de gekanaliseerde Rodebach.

Grenspaal

Hier vind je een opvallend grote grenspaal op de rand van Sittard.

Kerk Wehr

Kerkje met begraafplaats in het oude centrum van Wehr.

Noordelijke bosrand

Hier kom je aan de bosrand, niet al te ver van de nieuwe B56.

Pad langs Rodebach

Hier loop je een halfverhard fietspad op langs de Rodebach. Je komt door mooi nat moerasbos en ik zag hier een ijsvogel.

Rodebach wordt Rode Beek

Hier passeert de beek de grens en verandert hij van naam. Ook is de in Duitsland rechtgetrokken beek hier weer aan het meanderen gebracht.

Schwienswei

Natuurgebied aan de noordkant van Sittard.

Süsterseel

Oude centrum van Süsterseel, met kerk.

Veldweg

Veldweg door open veld parallel aan de verkeersweg Brunssum-Koningsbosch. Na enige tijd daal je af in het dal van de Rodebach

Visvijver

Visvijver in oude zandgroeve.

Visvijver 2

Visvijver 3

Waldschänke

Restaurant midden in het bos.

Zandafgraving

Hier heb je uitzicht op de zandafgraving midden in het bos.

Zuidelijke bosrand

Hier loop je het bos weer binnen vanuit Sittard.

• Photo of Ger Gommans
    Ger Gommans Aug 29, 2020

Mooie route aan de kant van de stad waar we eigenlijk nooit komen! Verrassend.

• Photo of Wim Huisken
    Wim Huisken Jun 13, 2024

Mooie route, het pad na de grenspaal langs de Rodebach, ter hoogte Zuidelijke bosrand niet vindbaar, alles overgroeid, maar even verder toch weer op het pad gekomen, was lekker rustig en mooie vijvers om pauze te houden, alweer bedankt.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Jun 13, 2024

Dag Wim, sinds mijn wandeling meandert de Rodebach weer in plaats van de rechte sloot die het was. Heel mooi, maar daardoor is het pad inderdaad verdwenen op dat stukje. Je kunt hier via de Oligstrasse lopen om weer op de route te komen. Bedankt voor jouw review!