Tuca de Salbaguardia (ball de Benás)

Photo ofTuca de Salbaguardia (ball de Benás) Photo ofTuca de Salbaguardia (ball de Benás) Photo ofTuca de Salbaguardia (ball de Benás)

November 2, 2014
November 2014

near Benasque, Aragón (España)

(IBP=137HKG)

Excursió per la part alta d'aquesta vall pirinenca a la zona fronterera.

Sortim de l'aparcament que hi ha al gual de la Pleta de la Sarra (on hi ha la barraca d'informació i la barrera). Anem pujant pel marge dret de l'Ésera creuant diferents barrancs gràcies a algunes passeres fins al fons del Plan de l'Espital (el qual queda al marge esquerre del riu). Al final del pla creuem el riu per un pontet (fotografia 1) i poc després deixem a mà dreta el camí que puja cap al Pla de La Besurta. Agafem el camí que va pujant per la Canal de Peña Blanca i per la paret d'aquesta última (fotografia 2) fins que arribem dalt de la Peña Blanca. Aquí per unes comes ondulades (fotografia 4) arribem sota el Portillón de Benás (lloc on hi havia la Casa Cabellut). Pugem amb unes curtes llaçades fins al Portillón de Benás amb impressionants vistes sobre la vall de Luchon.
Baixem una mica pel camí per on hem arribat per agafar un trencall a mà dreta per un camí ben marcat i poc després pugem per un tros de roca (fotografia 3). Anem fent ziga-zagues fins arribar a la carena, si ens hi acostem podem gaudir de molt bones vistes sobre el llac de Boms deth Pòrt i el refugi annex. Poc després arribem a un tros de roca llisa i bastant dreta però on hi ha un cable per ajudar-nos a passar. Trobem un altre tram de llaçades, aquest cop sobre roca, que ens porten fins a la cresta summital (fotografia 4) i al cap de poc al cim d’aquesta tuca. Gran mirador, no hi ha cap pic proper que li tapi la vista, tant cap a la banda nord (Banhèras de Luishon, Estanh dera Montanheta i Boums du Port) com a la sud (Pòrt dera Picada, Malh des Pois (Forcanada), Tuc de Molières, l’Aneto, la Maladeta, el Tuc de Paderna, Perdiguero, el Llardana, etcètera). Davallem pel mateix camí fins al punt indicat a la pujada com el lloc on hi ha la Casa Cabellut (fotografia 5). Baixem seguint les marques del GR-T (Transfronterer) 46 per la zona coneguda com La Costera fins que trobem un camí (fotografia 6) que ens dura cap a la Pleta dels Aranesos on trobarem el camí que baixa de la Besurta pel Pla d'Estanys cap a la cruïlla que hem trobat a l'anada passant que un bonic bosc i amb vistes sobre el Plan de l'Espital.

Part sud de l'itinerari 39 i itinerari 21 de la guia Guía del Valle de Benasque (Barrabes Editorial)
Mapa Aneto Maladeta 1:25000 (Editorial Alpina - GeoEstel)

Reportatge fotogràfic a https://picasaweb.google.com/104992692943614428914/TucaDeSalbaguardia?authuser=0&feat=directlink