Tuc de Lluçà, Pics de Travessani i Tuc del Port de Caldes

Photo ofTuc de Lluçà, Pics de Travessani i Tuc del Port de Caldes Photo ofTuc de Lluçà, Pics de Travessani i Tuc del Port de Caldes Photo ofTuc de Lluçà, Pics de Travessani i Tuc del Port de Caldes

August 6, 2018
August 2018

near Baqueira-Beret, Catalunya (España)

Nosaltres hem fet aquesta ruta començant al refugi de Colomers, on vam passar la nit. No obstant, considero que és una ruta assequible per fer d'una tirada des de l'aparcament de Banys de Tredòs (o la parada de taxis, on podrem pujar abans del 15 de juny o passat el 15 de setembre, estalviant 8km i 250m de desnivell positiu/negatiu). També és una ruta que es pot fer amb raquetes o esquís, al refugi de Colomers tenen les ressenyes amb esquí de tots els cims que farem.

La ruta fins al refugi de Colomers no té cap pèrdua, només cal seguir indicacions. Des del refugi de Colomers (de fet, si feu com al track, no cal passar-hi) seguiu el GR cap al Port de Caldes, tram que coincideix amb Carros de Foc. Quan la vall es bifurca i començaria a pujar ja més fort cap al Port de Caldes, nosaltres hem de deixar el GR i sense camí (només un petit rastre de pas que s'acaba desdibuixant) anem a buscar el riu i vall que queda a la nostra esquerra.

Remuntem una primera pujada herbada forta fins a uns plans per on ens sembla, i després avancem direcció al riu. Quan arribem prop del riu trobarem fites, que ens aniran guiant prop d'aquest cap amunt. A l'anada, una mica abans de l'estanyet d'on surt el riu (waypoint), abandonem el camí per anar a buscar el que ens sembla el millor accés per superar l'aparent muralla rocallosa del Tuc de Lluçà. Pujarem per una curta tartera seguida d'una pendent herbada, que ens deixarà a tocar de la cresta final de blocs fàcil fins al cim (exposició sempre evitable allunyant-nos el que vulguem del precipici, podem pujar més per la pala).

Des del cim del Tuc de Lluçà resseguim la plana cresta direcció a una cota secundària, però aquesta està separada per una marcada bretxa. Baixo fins la bretxa, però tornar a remuntar cap a la següent cota té uns primers passos de placa bastant exposats cap al corredor que surt de la bretxa, i no tinc ganes d'assumir gaires riscos, així que remunto per on he baixat fins la cresta cimera del Tuc de Lluçà. Igualment, enllaçar per cresta fins al Pic de Travessani es veia molt delicat i ple de murs i agulletes. Així que anem a buscar unes fites que des del cim baixaven direcció cap al estanyet.

Abandonem les fites quan el terreny s'aplana, i creuem entre grans blocs fins l'herbada vessant que remuntem cap a la carena nord del Pic Nord de Travessani. Carena fàcil fins al Pic Nord de Travessani, i fàcil també cap al cim principal del Pic de Travessani. Vistes genials a la cresta de les Agulles de Travessani, Estanys de Travessani, de Tumeneia, des Monges, i cims com la Punta Alta, Montardo, Pa de Sucre, Punta Harlé, Besiberris...
Desfem la carena i anem cap al Coll de Travessani.

Abans de baixar cap a l'estanyet, però, farem un puja-baixa al Tuc del Port de Caldes. Des del Tuc de Lluçà i des del Pic de Travessani sembla una pala d'herba bastant empinada, però un cop comencem a pujar no ho és tant, i de fet si ens mantenim prop de la cresta és bastant rocallosa, fent la progressió (i, sobretot, la baixada) molt més còmoda.

Ara ja sí, baixem des del coll a l'estanyet i anem a buscar les fites prop del riu per on hem pujat al matí, i només caldrà desfer les nostres passes. Com veureu, no sempre acabem passant pel mateix recorregut, és un terreny bastant obert i poc marcat fins al GR.

TEMPS TOTAL: 6h 30min des del refugi de Colomers, sumeu 1h o 1h i mitja més començant a Banhs de Tredòs

Banhs de Tredòs

Pic Nord de Travessani

Pic de Travessani

Coll de Travessani

Photo ofTuc deth Port / Tuc del Port de Caldes Photo ofTuc deth Port / Tuc del Port de Caldes Photo ofTuc deth Port / Tuc del Port de Caldes