Photo ofTreskavica (Sustavac-Zmijsko Jezero-Ovcije zdrijelo-Oblik-Crno Jezero-Mali Ljeljen-Veliko jezero-Platno jezero) Photo ofTreskavica (Sustavac-Zmijsko Jezero-Ovcije zdrijelo-Oblik-Crno Jezero-Mali Ljeljen-Veliko jezero-Platno jezero) Photo ofTreskavica (Sustavac-Zmijsko Jezero-Ovcije zdrijelo-Oblik-Crno Jezero-Mali Ljeljen-Veliko jezero-Platno jezero)

October 30, 2022
October 2022

near Rajski Do, Republika Srpska (Босния һәм Герцеговина)

Divna kruzna tura jesenjim predjelima Treskavice u divnom kasnooktobarskom suncevmo danu. Krenuli smo od Planinarske kuce Sustavac , kretali se uglavnom markiranom stazom desno od kuce koja zaobilazi stjenoviti vrh Kozljen koji se nadvisio iznad kuce. Markacije na nekim skretanjima su slabe, puno je novoizgradjenih sumskih puteva za odvoz drva, pa treba dobro pripaziti na skretanja, na par mjesta staza sa sumsko puta prelazi u sumsku stazu i tu treba obratiti paznju. Na zadnjem takvom skretanju, kad se predju pocetni usponi, staza ide stabilno prekrasnom starom sumom kao iz bajki i vodi njome sve do livade Turovski Stan. Od Turovskog stana nalijevo, nemarkirano, ima slaba staza kroz rijetku sumu kojom se dodje do zmijskog jezera, a od njega malo utabanija za ovcije zdrijelo, gdje slijedi strm vertikalni cik cak uspon, na mjestima i eksponiran dok se ne dodje do ovcijeg zdrijela od kojeg se u pravcu kretanja desno jedno 500ak metara nalazi dominantni vrh Oblik, odakle se odlicno vidi i Sarajevo na sjeveru, i Trnovo, Jahorina na istoku, a na jugu Maglic, Volujak, Bioc pa i Durmitor u Crnoj gori, Bjelasnica na sjeverozapadu, a na zapadu drugi vrhovi Treskavice.
S obika se isto nemarkiranom stazom spusti zapadnim obodom kroz spaljenu kleku, i kleku koja na mjestima cini kretanje otezanim do raskrnice odakle su markacije malo bolje i vode prema crnom jezeru nalijevo (juzno). staza do crnog jezera je jasna i markirana, a prije nego sto se sidje do crnog jezera, na mjestu odakle se vidi jezero i gdje staza prema jezeru skrece lijevo, desno, ne tako lako uocljiva ima staza ispod grebena za Mali Ljeljen. staza je markirana sve do prolaza ispod stijenskih vrata, posebnog fantasticnog prirodnog rijetkog fenomena gdje su se dvije stijene sastavile i naslonile jedna na drugu formirajuci vrata. ali treba pripaziti jer je eksponirana, kod vrata veoma strma i nije preporucljivo ici s njom pogotovo u kliskim uslovima.
po prolasku kroz vrata opet nema markacija i ide se nalijevo , ima blago utabana staza sve do vidikovca odakle se pruza fantastican pogled na Veliko jezero.
nazad prema stazi koja vodi od M.Cabe do Velikog jezera. treba samo paziti da se ne ide sve obodom i ne skrene prerano lijevo, nego naci stazu i zaobici prvi greben i onda se naidje na markiranu stazu. moze se ici njome sve do staze za jezero, a moze se skratiti lijevo, kao na dosta trackova, udolinom do staze. samo je zavrsni spust tu veoma strm...

staza je lijepa, prolazi dva vrha sa lijepim vidicima i tri jezera, stijenska vrata i ovcije zdrijelo, ali je na mjestima tehnicki zahtjevna, eksponirana i savlada se dosta visinske razlike, pa bi je svrsto ipak u teze staze

yt video staze

Planinarska kuca Sustavac 1140 m

prije kuce ima put desno koji je uglavnom markiran

jedno od brojnih tu, jer staza presijeca sumske puteve zu vucu drva. ovo je mislim dosta skriveno, nema oznake na putu za skretanje, neko drvo je palo na pocetak staze sumske, ali kad se malo ode dalje ima fino utabana i markirana staza

Photo ofOznaka pravca prema Turovskom stanu Photo ofOznaka pravca prema Turovskom stanu Photo ofOznaka pravca prema Turovskom stanu

Oznaka pravca prema Turovskom stanu

Photo ofvidikovac kraj staze sa pogledom na Jahorinu i Trnovski kraj Photo ofvidikovac kraj staze sa pogledom na Jahorinu i Trnovski kraj Photo ofvidikovac kraj staze sa pogledom na Jahorinu i Trnovski kraj

vidikovac kraj staze sa pogledom na Jahorinu i Trnovski kraj

Turovski stan

lijevo prema Zmijskom jezeru

PictographLake Altitude 5,560 ft

Zmijsko jezero

Oblik 1876

Photo ofskretanje desno iznad crnog jezera a ispod stijenskog masiva Photo ofskretanje desno iznad crnog jezera a ispod stijenskog masiva Photo ofskretanje desno iznad crnog jezera a ispod stijenskog masiva

skretanje desno iznad crnog jezera a ispod stijenskog masiva