Tres mil Ibones - Los Sarrios (variant pel coll de Lie)

Photo ofTres mil Ibones - Los Sarrios (variant pel coll de Lie) Photo ofTres mil Ibones - Los Sarrios (variant pel coll de Lie) Photo ofTres mil Ibones - Los Sarrios (variant pel coll de Lie)

3 days 2 hours 37 minutes
August 22, 2021
August 2021

near Gabas, Nouvelle-Aquitaine (France)

Després que l’any passat vam fer una part del trekking dels 3000 ibones (variant Marmota) aquest any decidim fer la part més occidental, l’anomenada Sarrio. Tot i que la ruta original passa pel refugi de Miguelou, en ser un refugi molt petit no hi havia lloc i des de l’organització ens van proposar modificar lleugerament la proposta inicial que podeu trobar a la plana web dels 3000 ibones (www.3000ibones.com). En lloc de 5 etapes en faríem 4, de manera que les dues primeres es convertirien en una i aniríem directament del llac d’Artouste a Larribet pel Coll de la Lie. Amb aquesta modificació les etapes van ser les següents:

1 Etapa: Fabrèges. Llac d’Artouste. Refugi de Larribet (7 km + 720m -560m). Després de dormir a Sallent de Gállego ens llevem aviat per anar fins Fabrèges on deixem el cotxe. Agafem un petit telefèric que ens remunta 700 m fins l’estació del tren d’Artouste, un petit trenet miner, ara reconvertit en tren turístic i semblant al tren groc de la Cerdanya, encara que més petit. Quan baixem del tren comença realment la caminada. Pugem cap al llac d’Artouste i ens enfilem pels ibons de Batboucou cap a l’empinat coll de Lie. Baixem uns 50 metres en direcció a l’ibón de Batbielh i girem a la dreta tot voltant el circ que forma l’ibón seguint marques i fites, sense camí definit i travessant blocs de pedres. Finalment arribem a un petit collet i comencem la baixada cap als ibons de Batcrabère i el refugi de Larribet. Tot i que pel quilometratge i el desnivell no ho sembla, l’etapa té una certa duresa degut principalment a que en gran part del recorregut no hi ha camí definit. Al refugi de Larribet no es veu gaire gent amb mascaretes ni es manté la distància social. Sembla que el discursos del Macron no els hagin afectat.

2 Etapa: Refugi de Larribet- Refugi Respomuso (13.5 km + 890m -806m). El dia es presenta complicat. Un front travessa el Pirineu i s’anuncien fortes pluges amb turmenta i una baixada notable de les temperatures. Una part de grup decideix baixar fins el pla d’Aste i anar a l’embassament de la Sarra amb un taxi per arribar fins el refugi de Respomuso. La resta seguim segons el pla previst però accelerant el màxim el pas per intentar esquivar les pluges que s’anuncien. L’etapa de Larribet a Respomuso passa pel Coll de la Peyre–San Martín i té més quilometratge que la del primer dia, però el camí és còmode i no presenta cap dificultat. Després de baixar a la cabana de Doumblas, una pujada gairebé constant ens mena a l’esmentat coll de la Peyre passant pels ibons de Remoulis. Finalment ja només ens queda baixar per l’ibón de Campoplano fins al refugi de Respomuso, que ja coneixíem de l’any passat. Al final tot i que el dia ha estat rúfol i boirós en prou feines ha plogut i el temps ha aguantat prou bé.

3 Etapa: Refugi Respomuso- Refugi Arremoulit (8.7 km + 440m -310m) Sortim del refugi de Respomuso i enfilem cap als fotogènics ibons de l’Arriel. De l’ibon de l’Arriel Alto arrenca el camí cap a la Gran Diagonal, una de les opcions més clàssiques per pujar al Balaitus. Nosaltres però, anem al Coll de Arremoulit i baixem cap al refugi on pernoctem. És un refugi molt petit i degut que hi arribem aviat i fa un dia fred, les hores se’ns fan llargues. La nit també és freda i la matinada costa d’arribar. Cal dir que tot i que és un refugi molt senzill i precari, el tracte és bo i sembla que hi ha més consciència en el tema de la pandèmia que el de Larribet.

4 Etapa: Refugi Arremoulit- Fabrèges (12 km + 250m -1270m). Per anar al Coll d’Arrious des del refugi es presenten dues opcions: la que va pel Pas de l’Orteig o la que ens proposa l’organització del trekking que baixa quasi al llac d’Artouste i torna a pujar fins el coll. Aquesta és la que nosaltres seguim tot i que vist en perspectiva potser seria partidari de passar pel Pas de l’Orteig, sempre i quan no es tingui vertigen. Tot i que un cartell avisa que és un pas vertiginós sembla que no té cap dificultat tècnica més enllà de ser un pas aeri, potser també no recomanable si portes una motxilla molt gran. Des del Coll d’Arrious baixem per abundants pastures amb vistes constants al Midi d’Ossau fins a la cabana de Soques, on remuntem la vall d’Ossau fins a Fabrèges per tal de recuperar els cotxes.

Hem estat 4 dies envoltats d’ibons trescant pels dominis del Balaitus i del Midi d’Ossau. Molta aigua, pedregam, pastures i colls dreturers. Resumint: el Pirineu en estat pur!

Artouste, Ibons

Inici ruta pujada amb funicular i trenet

trenet de pujada a l'Artouste

pel coll de la Lie

Per refugi de l'Arribet

Photo ofcami de l'arribet cap als ibos de Remoulis Photo ofcami de l'arribet cap als ibos de Remoulis Photo ofcami de l'arribet cap als ibos de Remoulis

cami de l'arribet cap als ibos de Remoulis

continuació

cami a Respomuso

Per respomuso refugi i ibon

Des de Respomuso

en ruta

mes en ruta

Pel col de Arremoulit

baixant del col de Remoulis

Refugi d'Arremoulit

Respomuso

Per Respomuso

Photo ofcol d'Arremolit i baixant cap a la Cabane de Caillou Photo ofcol d'Arremolit i baixant cap a la Cabane de Caillou Photo ofcol d'Arremolit i baixant cap a la Cabane de Caillou