Photo ofTrekking de Huayhuash COMPLET: Pocpa-Llamac per paso Siula, paso Sta. Rosa i laguna Sarapococha (Opció 7/8/9 dies) PERÚ Photo ofTrekking de Huayhuash COMPLET: Pocpa-Llamac per paso Siula, paso Sta. Rosa i laguna Sarapococha (Opció 7/8/9 dies) PERÚ Photo ofTrekking de Huayhuash COMPLET: Pocpa-Llamac per paso Siula, paso Sta. Rosa i laguna Sarapococha (Opció 7/8/9 dies) PERÚ

Very difficult
6 days 23 hours 18 minutes
October 3, 2019
July 2019

near Pocpa, Ancash (Peru)

LA TRAVESSA
La serralada del Huayhuash es troba als Andes peruans, a uns 200 km al nord de Lima. Està formada per una carena de muntanyes de 30 quilòmetres de llargària situades a 120 km de l'oceà i just al sud de la serralada de la Cordillera Blanca. El pic més alt és el Yerupajà, cim que amb 6.635 és la segona més alta del Perú i amb el Siula Grande 6.345 m com la segona, cim que va saltar a la fama gràcies al llibre i la pel·lícula 'Touching de void'.

El trekking del Huayhuash dona el tomb a tota aquesta serralada transcorrent sempre (exc. una estona prop de Huayllapata) per sobre els 4.000 metres i superant passos cada dia propers als 5.000 m.

El vaig realitzar a mitjans de juliol en plena autonomia i en solitari durant 8 jornades.

ACLIMATACIÓ
La travessa és dura i transcorre sempre per sobre dels 4000 metres i amb colls de muntanya diaris que s'acosten als 5000 metres. Cal anar, doncs, ben aclimatat.

A la vall de Huaraz hi ha diferents opcions per a fer-la. Cada persona és un món i necessitarà més o menys temps d'acord amb les seves característiques. A tall d'exemple, jo vaig fer la següent:

D1. Arribada a Huaraz (3.100 m) a les 19h.
D2. Descans dels vols des de Barcelona i les 9h de bus Lima-Huaraz.
D3. Laguna Churup 4.500 m. Com em trobava bé vaig decidir continuar fins a la laguna Churupita 4.600 m i encara més amunt fins els 4.800 m. Per la tarda vaig patir mal de cap i febre (no sé si deguda a l'alçada) que va desaparèixer al dia següent.
D4. Dia de descans a Huaraz. Compres i preparació del trekking.
D5. Sortida cap a Llamac i Pocpa. El mateix dia vaig acampar a Janca 4.300 m.

És una aclimatació un pèl escassa, però va ser suficient per a mi. Durant el trekking no vaig patir mals d'alçada ni esgotament. Sí que la vaig notar alguna nit que em despertava a mitja nit i em costava reprendre el son.

Per aclimatar prop de Huaraz teniu diferents opcions:

-Laguna Churup 4.500 m i Churupita 4.600 m. Un colectivo puja per 10 soles fins a Pitec. Surten pel matí ben d'hora (7-8h aprox.) i s'esperen a la baixada. És una bona opció per aclimatar sense fer llargs desplaçaments en cotxe. El transport triga poc (45 min) i no cal fer reserves a cap agència. Es pot pujar fins els 4.900/5.000 m seguint un camí amb fites de pedra (escasses) que puja per un pedregar. Cal pagar 30 soles d'entrada al parc.

-Laguna Wilcacocha 3.700 m Pot bona opció per un primer dia d'aclimatació si es vol fer amb més calma. Un colectivo públic porta fins a l'inici del trek, al sud de Huaraz en 30 min. Són +700 m de desnivell fins a la laguna. Des d'aquí es tenen espectaculars vistes de la Cordillera Blanca.

-Laguna 69. 4.600 m. Paisatges espectaculars i bona alçada. El problema és que és lluny i són 2 hores de transport només anar. Pot esgotar. Una agència cobra 20 soles, més 30 soles que es paguen d'entrada al parc. Molt concorregut.

TRANSPORT A LLAMAC I POCPA
La companyia Turismo Nazario ofereix diàriament un bus fins a Pocpa amb canvi a Chiquián. Surt des de Huaraz (2019) a les 5h de la matinada cap a Chiquian. El trajecte es fa en 2h30 aproximadament, tot i que el dia que el vam fer va trigar menys. El bitllet costa 30 soles i no cal anar el dia abans, tot i que sí que es recomanable acostar-se a l'oficina per preguntar i assegurar-se que surt.

A Chiquian cal agafar un segon autobus també de Nazario que surt cap a les 8-8:30h. No patiu que s'esperarà en cas de no haver arribat. Passa per Llamac 2h30min més tard i arriba a Pocpa 5-10 minuts després.

Per a la tornada des de Llamac el bus de Turismo Nazario surt també diàriament a les 10h de la seva oficina. Aquell dia cal matinar una mica més del compte si voleu agafar el bus el mateix dia. Des de Jahuarcocha vaig estar 3h40 fins a Llamac. Sinó a Llamac trobareu algun senzill 'hospedaje' con poder dormir i descansar.

Taxi a Quartelhuain: si voleu anar en taxi des de Pocpa a Quartelhuain aviseu abans a l'oficina de Nazario a Huaraz o de Chiquián, millor encara al conductor del bus a Chiquián, atès que un cop a Pocpa no tindreu cap més opció que caminar. Si teniu sort mentre camineu per la carretera potser trobeu algun camió o vehicle de pujada que us pugui agafar. En el meu cas, en les prop de 3h que vaig trigar fins a Quartelhuain no va passar cap vehicle de pujada, però potser vosaltres teniu més sort.

ETAPES
El mateix dia del bus de Huaraz vaig caminar de Pocpa fins al campament de Janca. Va ser l'etapa més llarga de tot el trekking, amb 20,4 km i +1300 m de desnivell. Però no la recomano.

Si se surt caminant des de Pocpa el millor és anar amb calma i anar a dormir a Cuartelhuain i descansar del viatge. Així el dia següent es pot començar ja a primera hora del matí pròpiament el trekking i a la següent etapa arribar fins a Carhuacocha si es vol.

El horaris que consten són els que jo vaig emprar per a fer cada etapa. Les indico per orientar-vos a l'hora de saber què es pot trigar cada dia. Evidentment el temps total canviarà molt depenent de si es va sol o en grup, de l'estat físic i aclimatació de cadascú o de la meteorologia d'aquell dia.

Opció 7 dies: implica sortir a caminar des de Quartelhuain fent servir un transport privat (taxi) fins a aquest punt. Gairebé totes les agències surten d'aquí, tot i que també poden fer-ho des de Huayllapata o Cajatambo.

Opció 8 dies: són els dies totals que vaig caminar. Surt una travessa dura, on cal doblar un parell de dies etapes normals però factible.

Opció 9 dies: permet fer la travessa amb etapes assequibles tot i que alguna igualment serà dura. En aquesta opció he dividit la etapa 4 en dues de més tranquil·les.

Etapa 1/ (en taxi a l'opció 7 dies): Pocpa 3.460 m - Quartelhuain 4.170 m
Dist. 12,3 km
Desn. +740 m / -45 m
Horari: 2h50

Etapa 2: Quartelhuain - paso Cacanpunta 4.660 m - paso Carhuacocha 4.640 m - Carhuacocha 4.200 m
Dist. 17,2 km
Desn. +940 m / - 920 m
Horari: 5h30

Etapa 3: Carhuacocha - paso Siula 4.810 m - Huayhuash 4.350 m
Dist. 13,4 km
Desn. +765 m / -585 m
Horari: 4h15

Etapa 4: Huayhuash - paso Portachuelo 4.780 m - paso Cuyoc 5.040 m - Huacnapatay 4.520 m
Dist. 19,7 km
Desn. +1.200 m / -1000 m
Horari: 5h50

OPCIÓ 9 dies: es divideix la etapa 4 en dues de més curtes.
Etapa 4A: Huayhuash - paso Portachuelo 4.780 m - Viconga termes 4.350 m

Dist. 16,3 km
Desn. +780 m / -720 m
Horari: 7h

Etapa 7: Huatiaq - paso Tapush 4.770 m - punta Yauche 4.852 m - Jahuacocha 4.080 m
Dist. 15,7 km
Desn. +850 m / -1.100 m
Horari: 5h

Etapa 8: Jahuacocha - paso Pampa Llamac 4.200 m - Llamac 3.260 m
Dist. 13,5 km
Desn. +580 m / - 1.400 m
Horari: 3h40

MATERIAL
Us faig un breu resum del material que vaig dur i de les meves impressions per si us pot servir d'alguna cosa a l'hora de triar-lo.

En començar el trekking vaig sortir a caminar amb 11.5 kg (sense aigua). Portava un total de 3,6 kg de menjar per a passar els 8 dies previstos a la muntanya, però que em permetien estirar-los fins als 10 dies si calia. De fet em va sobrar menjar. Vaig menjar tots els dies, sempre em vaig trobar bé, però potser l'alçada fa que es perdi una mica la gana i no es mengi igual que un ho faria en un trekking a baixa altitud.

- Tenda Big Agnes Fly Creek 2 (1.160 gr). Tenda ultralleugera de la marca Big Agnes. Portava un footprint original (+140 gr) per aïllar-la del terra. Així mateix vaig tancar la porta i l'extrem dels peus, fet de reixeta, per evitar el vent i el fred tot cosint un troç de nylon d'una antiga tenda. Va pujar el pes total de la tenda però em va protegir millor del fred.

- Sleeping bag Western Mountaineering Versalite 950 gr (550 gr ploma +800 cuin). Totes les nits la temperatura baixava entre -6ºC/-8ºC. No vaig passar fred pero dormia amb malles tèrmiques i jersei de folre polar. Pensava que seria suficient portar un sac amb 550 gr de ploma, però no. Sabent-ho ara agafaria un sac amb més farcit. Per sort portava un sac interior de Thermolite +11Cº (+260gr) que em va permetre dormir confortablement però incòmode amb la roba posada. És per aixó que recomano portar algun sac amb una mica més pes de ploma.

- Motxilla Rab Levity 60L (870gr).Motxilla més lleugera de la marca Rab, de 60 litres de capacitat. Vaig sortir amb un pes total de 11,5 kg (sense aigua). Es va adaptar bé i tot el material i menjar em va cabre sense cap problemes.

- Botes Salomon X Ultra 3 Mid. Lleguera i amb mitja canya. Va ser suficient. Una bota més pesada faria incòmode la caminada. Es podria anar amb bambes? Sí, però recomano portar millor canya. Els camins poden ser MOLT polsegosos, pols que esdevé fang si plou. Uns paraneus no serien mala sol·lució.

- Fogonet de titani Fire Maple a gas . Amb un sol cartuig mitjà de gas va ser suficient per escalfar el cafè del matí i l'aigua per als deshidratats del sopar per a tots els dies. Un pot de 650 ml de titani de 80gr (Toaks) va ser suficient per una persona sola. Si es va en parell potser millor més capacitat.

- Potabilització d'aigua. Entre els cavalls i els burros dels arrieros i la fauna local, les zones d'acampada són plenes d'excrements. Cal potabilitzar l'aigua. Es poden portar les pastilles o bé un filtre Sawyer. És el que vaig utilitzar i estrenar. I vaig acabar satisfet. Amb el filtre recollir aigua és lent, però no cal esperar terminis com a les pastilles i a més a més no afegeix sabors a l'aigua potabilitzada.

PictographCampsite Altitude 13,704 ft

Desviament mirador Gangrajanca

PictographLake Altitude 14,938 ft

PictographCampsite Altitude 14,813 ft
Photo ofHuanacpatay - camp. Elefante 4.520 m Photo ofHuanacpatay - camp. Elefante 4.520 m Photo ofHuanacpatay - camp. Elefante 4.520 m

Huanacpatay - camp. Elefante 4.520 m

PictographCampsite Altitude 13,967 ft

Huatiaq està format per dues zones de campament. Aquesta és la primera

PictographCampsite Altitude 14,190 ft

PictographCampsite Altitude 14,318 ft

• Photo of BikepacKingdom
    BikepacKingdom Nov 25, 2023

Hola Albert! Precioso trekking y encima por libre, enhorabuena. Quiero hacerlo en bicicleta, se qué en los pasos empujaré la bici, quiero preguntarte si el camino es ciclable o hay "escalones" donde pedalear no es viable.

• Photo of Senderisme en tren
    Senderisme en tren Dec 4, 2023

Hola,

El trekking recorre un parque nacional. Ten en cuenta que a menudo hay restricciones para hacer bicicleta a través de estas zonas protegidas. Asegúrate antes de realizar la ruta que realmente esté permitido.

Y aunque lo estuviera, te recomiendo que lo intentes hacer a pié. Es la forma más respetuosa y ecológica de acercarse a las montañas.

Saludos

• Photo of BikepacKingdom
    BikepacKingdom Dec 4, 2023

Gracias por responder. Las 2 veces que he estado en Perú nunca vi restricciones de paso de bicicletas. Yo te recomiendo que si no has pedaleado por montaña, lo pruebes, siempre intentando realizar la menor erosión en el terreno, requiere práctica pero te aseguro que por donde pasa mi bici no se nota en absoluto que ha pasado una bici😅. Un saludo!