Travessa Serra de Montsant

one day 8 hours 24 minutes
May 26, 2014
May 2014

near Ulldemolins, Catalunya (España)

Travessa circular de dos dies per la Serra del Montsant amb inici i final a Ulldemolins i parada i fonda a Margalef.

Itinerari:
- 1era etapa: Ulldemolins (666m) – Ermita de Sta. Magdalena – Pi de la Carabasseta (1043m) – Bc. Madalenet – Bc. Parral – Bc. Pèligs – Toll de l’Ou (830m) – Cova de l’Ós (990m) – Camí de la Pleta – Roca del Colom – Pont natural – Bc. Vidalbar – Bc. Pèligs – Aiguabarreig (464m) – Riu Montsant -
Pantà de Margalef – Margalef (370m)

- 2ona etapa: Margalef (370m) – Ermita de St. Salvador – Serra Major – La Cogulla (1063m) – Pi del Cugat – Piló dels Senyalets – GR-174.1 – Pla del Meloner – Roca Corbatera (1163m) – Mare de Déu del Montsant – Grau del Belart – Hort de Fontalba – Ulldemolins (666m)

Temps Total: 16h35’
Temps Efectiu: 12h45’ (1era etapa: 7h; 2ona etapa: 5h45’)

Recorregut ampli i dilatat per la ferestega i solitària Serra de Montsant per a tastar i fruir els seus racons a pas tranquil. Ruta variada, amb un primer dia on ens vam endinsar al cor de la serra i d’alguns dels seus barrancs més profunds, gaudint molt especialment de les aigües cristal•lines i refrescants del Toll de l’Ou, racó d’encís; i un segon dia de recorregut d’alçada per la capçada de la serra, amb amplies vistes del Priorat a banda i banda de la serra.

Els camins que vam seguir corresponen en part a itineraris senyalitzats, incloent el primer dia el GR-171 des d’Ulldemolins fins a la cruïlla amb el PR-C-14 o camí de la Pleta, el camí del Pantà i el sender local des d’aquest darrer fins a Margalef que ens descobreix la vegetació de ribera del riu Montsant. L’únic tram que pot ser una mica perdedor és el corriol que baixa abruptament pel Barranc de Vidalbar fins a l’aiguabarreig primer amb el Barranc dels Pèligs i després amb el riu Montsant. El segon dia vam fer servir la xarxa de camins comarcals a través del Barranc de Sant Salvador, racó de grans baumes amb la seva bucólica ermita (apart población d’escaladors penjant de les parets del voltant!) i també en gran part de la capçada de la Serra Major (incloent a més un petit tram del GR-174.1 entre la capçalera del Barranc de l’Aixaragall i el Pla del Moloner). El tram final de baixada des de la Roca Corbatera fins a Ulldemolins el vam tornar a fer per una combinació del sender GR-171, el grau de Belart i diferents pistes que ens dugueren de tornada a Ulldemolins.

Els camins són força fressats i mai amb pendents especialment forts, amb l’excepció dels graus de la banda d’Ulldemolins (grau del Pi de la Carabasseta o del Belart) i sobre tot del tram comentat al Barranc de Vidalbar que comença al Pont natural. La Serra del Montsant no es caracteritza tant pels desnivells sinó per l’amplada i profunditat dels barrancs que poden allargar els recorreguts previstos. S’ha d’afegir a més que amb calor i especialment a l’estiu les condicions es poden endurir força, pareu atenció! Un exemple és el tram del Pantà de Margalef, camí habilitat al seu llarg i desprovist de vegatació en molts trams, a més del seu puja-baixa constant. Per altra banda i si plou, amb tantes baumes i abrics no us faltaran racons meravellosos on aturar-vos i deixar passar el temps. Un bon exemple és el Pont natural, indret majestuós i solitari que us encomanarà una atmòsfera molt especial!

Nota: Aquest itinerari és una proposta de ruta per dos dies però es pot combinar amb altres trams que travessen la serra al seu llarg o s’endinsen pels seus grans barrancs a l’ample.

A gaudir del bon camí!!

Sortim d'Ülldemolins passant per marges de pedra seca i encenalls de rosselles.

Sta magdalena

PictographTree Altitude 3,343 ft

Pi de la Carabasseta

PictographLake Altitude 2,727 ft

Toll Ou

Refrescants tolls d'aigua cristal·lina on fer una bona parada i si us animeu un bon bany!

Cruïlla on prenem el PR-C-14 o Camí de la Pleta a la dreta i deixem el GR-171 (a l'esquerra).

PictographCave Altitude 3,197 ft

Bifurcació on deixem el PR-C-14 per dirigir-nos a la dreta cap al Pont Natural pel Barranc de Vidalbar

Pont Natural

Gran arc natural amb grans vistes cap al Barranc dels Peligs al nord i el Barranc de Vidalbar al sud.

PictographRiver Altitude 0 ft

Vista des del Pont Natural. S'aprecia que el fons del barranc pot resseguir-se a peu i així ho indiquen els mapes d'excursionisme (Edició Piolet), si bé pot trobar-se parcialment perdut.

PictographRiver Altitude 1,390 ft

Riu Montsant

Estació d'aforament a l'entrada del Pantà de Margalef / Aigües tranquil·l3s al Montsant - Casa a la vora del riu

PictographLake Altitude 1,403 ft

Pantà de Margalef

PictographMountain hut Altitude 1,207 ft

Margalef

Ermita St Salvador

Cota 914m

Cruïlla de camins. Prenem a la dreta per dirigir-nos cap al Pla de les Arguelagues i la capçada de la Serra Major. El sender a l'esquerra es pot fer servir com a drecera directa cap a La Cogulla

Serra Major

Cota 919 al Pla de les Arguelagues. Prenem el camí de capçada en direcció nord (Albarca)

PictographTree Altitude 3,529 ft

GR 174.1

Tram del camí de capçada on es coincideix amb el GR-174.1 fins al Pla del Modoler

Roca Corbatera

Pla del Grau

CruÏlla amb el camí de baixada a Albarca. Prenem a l'esquerra cap a la Mare de Déu del Montsant.

Grau del Belart

• Photo of trencassoles
    trencassoles Sep 5, 2017

hola que tal esta de fuentes para beber, gracias

• Photo of j&jrock
    j&jrock Sep 5, 2017

Esta es una ruta con pocas posibilidades de encontrar agua, aun más en verano, como mucho en la Font dr la Pleta, por donde pasaremos en el tramo después de la Cova de l Os. Sin duda, mejor ir bien provistos de agua. Salud i bon camí!