Travessa pel Nord Andorra

6 days 21 hours 19 minutes
August 19, 2018
August 2018

near Segudet, Ordino (Andorra)

Fantàstica ruta per descobrir les valls naturals del nord d’Andorra. Dir que vam decidir fer la volta pel nord d’Andorra i no fer la volta GRP total d’Andorra perquè altres Companys que ja l’han fet ens van aconsellat evitar la zona sur d’Andorra i sobretot Naturlandia, on sembla ser que la montanya i natura deixa de tenir el seu atractiu tranquil per convertir-se en un ‘parc d’atraccions’ i molta gent passant per pistes inclus en cotxes, motos i 4x4.
Aixi doncs, seguint aquest consell vam decidir focalitzar la ruta al Nord i no ens arrepentim pas! Ruta molt bonica on descobrirem a mes a mes altres pics emblematics del principat. La ruta la defeixo com a moderada per la distancia i desnivell acumulats pero les jornades per separat serien catalogades com a fàcils ja que no representen cap dificultat técnica.

Dia 0. Ordino – Encamp. Temps en moviment= 3,5h 10km +730 -760
Dia d’aproximació. Sortim divendres a la tarda de la feina i pugem directament a Ordino, arribem cap a les 6 de la tarda i comencem a caminar per un camí de pujada per bosc, molta aigua ja que aquest estiu ha estat molt plujós. Tot ben indicat arribem al Coll d’Ordino on un cop aquí ja anem baixant (algún cop amb pedres relliscoses i empinades) pero baixada fácil fins a Encamp on tenim un hotel per aquesta nit.

Dia 1. Encamp – Refugi de l’Illa. Temps en moviment= 5h 16km +1350 -220
Sortim d’Encamp i anem pujant per un camí de bosc, fins arribar a l’Estany d’Engolasters on a partir d’aqui tenim uns 20min de pista facil. Després camí de bosc de pujada altre cop fins a Coll vello n fem una pausa i ja despreés baixada fins a brobar el riu Madriu. Des d’allà sempre tenim el riu Madriu a la nostra dreta. Passem pel Refugi Font verd i pel dels Orris. Des d’aquí fins al refugi de l’Illa ens trobem amb un paisatge d’alta montanya entre rierols i llacs preciós. Parc natural Madriu – Perafita – Claror. El refugi de l’Illa val a dir que l’han reformat i ha quedat maquissim, tot molt net i nou. També ens atenen molt bé i ens donen fitxa per la dutxa i wifi inclos al preu, tot i que si son estrictes en el cas de portar menjar de fora; cal menjar-lo en el refugi no guardat que hi ha a sota, en bastantes males condicions, i que sempre que hem anat mai hem trobat lloc..

Dia 2. Refugi de l’Illa – Refugi de Siscaró. Temps en moviment = 7h 19km +1200 -1500
Sortim del Refugi de l’Illa, passem per l’estany de l’Illa i ja pugem cap al Pic dels Pessons, des d’on les vistes són molt bones al circ dels Pessons i la vall. Baixem pels llacs del circ del Pessons i a mesura que ens anem apropant a l’estany primer hi ha moltissima gent, ja que fins a l’estany primer shi pot arribar en cotxe i hi ha un restaurant. Un cop a l’estany primer, agafem una pista que fa pujada (on aquí ja no ens trobem a ningu) fins a un telecadira i d’allà anem baixant per pista i despres per corriol fins a trovar el refugi del Pla de les Pedres. Baixem cap al riu, creuem les Bordes d’en Valira i la carretera general i pugem per un camí de bosc. En aquest tram ens equivoquem i agafem un corriol sense sortida, pero en comptes de tirar enrere i com s’ha ficat a ploure, decidim continuar endavan ‘fora pista’ fins a trovar el camí marcat mes amunt. La pujada tot i ser fácil tecnicament en algún lloc val a dir que es durilla fins arribar al Port dret on mes o menys es pla fins ja baixar cap a la Vall d’Incles. Passem l’estany de Baix i aquí el paisatge es maquissim, alpí amb boscos, corriols, rierols, marmotes,.. preciós. Continuem baixant ja fins arribar al refugi de Siscaró que està en un pla on hi ha una mena de pantanal, aiguamoll. OJO!!! Nosaltres ens pensavem que hi haurien matalassos i en CAP refugi no guardat d’Andorra n’hi ha. Son lliteres de ferro. Aixi que com no portem asterilles hem de dormir sobre el ferro de les lliteres cosa que fa que no podem dormir res.. Fora d’això pero, el refu no guardat esta molt bé, te el seu botiquín, taula i banc a dins, llar de foc i llenya per fer foc i està net. Estant al refugi, arribem a les 6 de la tarda es posa a ploure i moltissim aixi que en aquest sentit hem tingut molta sort de que no ens ha enxampat la pluja!

Dia 3. Refugi de Siscaró – Refugi de Rulhe. Temps en moviment = 4h, 11km +740 – 700
Després d’una nit sense dormir, esmorzem i comencem la jornada agafant el GR del Incles que porta quasi fins al parking i d’allà agafem el GR que porta al refugi del Juclar. En aquests camins coincidim amb molta gent i grups de senderistes pero la veritat que son uns paisatges espectaculars, moltes cascades i es impressionant la quantitat d’aigua que hi ha; rius, rierols, cascades.. tot ple d’aigua! Continuem pujant per pedres, algún lloc una mica relliscós degut a la pluja i passem pel refugi i l’estany del Juclar, molt bonic tambe i continuem pujant fins la collada (també camí de pedres). A partir d’aquí, baixem dfins al llac de l’estany del Juclar de la banda francesa on el paisatge es espectaluar, montanyes i llacs amb boira d’ensomni. Continuem baixant fins a l’estany de l’Estanyol, on reposem una mica i agafem el GR que ens portarà al refugi guardat de Rulhe. Es tracta d’un refugi francés pero també entenen l’espanyol i l’angles, es el mes vellot i en pitjors condicions pero ens hi trobem bé i el menjar es bo.

Dia 4. Refugi de Rulhe – Refugi de Sorteny. Temps en moviment 9h, 23,5km +1730 -1970
Aquesta jornada l’ha vam haver de modificar ja que el que voliem fer nosaltres en un principi era dormir al refugi no guardat de Coms de Jan i fer el pic de Mil-menuts, pero al no portar asterilles vam canviar de plans i vam anar a dormir al refugi guardat del Sorteny.
Per mi aquesta es la millor jornada de les 7 de la volta nord d’Andorra, increíbles paisatges, valls i llacs d’alta montanya.
Sortim del Refughi de Rulhe amb un dia envoirat i plujos i sense visibilitat. Al principi del dia passem una mica de fred sobretot perque el dia abans vam arribar amb les botes ben xopes i encara les tenim molles i el dia no acompanya. De totes maners comencem a caminar, pista fácil de baixada fins la Cabana de Garsan i d’allà comença pujada per Jaça de Pinet fins els Estanys de Fontargent, que per la boira no els podem veure. Des d’aquí baixem pel Port d’Incles on a partir d’aquí la bora es va desfent a poc a poc i recuperem visibilitat i calor del sol! Despres de crear un bonic rierol ens dirigim cap al refugi de Cabana Sorda (no guardat). Aquí descansem i comença una pujada bastant empinada fins una collada que despres ens portara indubtablement a baixar-la fins al refugi de Coms de Jan. Aquí es on decidim, despres de comprobar que tampoc te matalassos, continuar fins al refugi del Sorteny. Sort que ens trobem amb un grup de nens i el seu monitor, l’Ignasi, molt amablement va trucar al refugi del Sorteny per asegurar-nos que tindriem places.
Des del refugi de Coms de Jan, anem pujant per la collada de Ransol (pujada dura duna 1h30min) pero el paisatge es preció, d’alta montanya amb llacs entre boires i pics. Un cop al coll, baixem ja per la Vall del Sorteny (unes 2 h) fins al refugi del Sorteny. Aqueta vall també es maquissima, a mesura que anem baixant sorgeix el bosc amb els seus rierols i flors rosades de ribera.
La gent del refugi son molt amables, tot i tenir-ho tot ple, ens ofereixen 2 llits, ens donen llençols i coixinera i dutxa calenta ilimitada.. tot un luxe! A mes a mes dir que les intal.lacions les tenen molt netes i noves.

Dia 5. Refugi del Sorteny – Pic de l’Estanyó (2915m) – El Serrat. Temps en moviment 5h, 12,5km +1000 -1350m
Aquest dia l’hem d’adaptar, ja que en un principi voliem fer nit al refugi de coms de Jan, pel seguent dia anar a dormir a el Serrat. Com hem dormit al refugi del Sorteny, que esta nomes a 3km del Serrat decidim anar a pujar al segon pic mes alt d’Andorra, el Pic de l’Estanyó, on la decisió va ser super acertada!
Despres d’esmorzar al refugi del Sorteny, sortim per fer el Pic de l’Estanyó (deixem una motxilla al refugi i agafem nomes una amb l’aigua i unes barrites). Pujada fácil fins a l’Estany de l’Estanyó i a partir d’aquí la pujada es dura fins al final, pero en cap cas es técnica, només dura pel desnivell. La pujada es fa per carena i en alguns trams hi han pedres una mica sueltes, vigilar no relliscar! Un cop a la cima (que només es veu al tram final de crestejar) gaudim d’unes vistes esplendides!! Podem apreciar també la Pica d’Estats i l’Aneto amb molta neu encara! Només per les vistes val la pena pujar a aquest pic. Baixem pel mateix camí que hem pujat, ens trobem molta gent a l’estany que van a pasar el dia (ja que avui es festiu 15 d’agost). Continuem baixant pel camí de bosc fins al refugi on agafem les coses i baixem fins a el Serrat per un camí fácil de bosc i els ultims 400m per carretera fins l’hotel on farem nit.

Dia 6. El Serrat – Refugi de Comapedrosa. Temps en moviment 6,5h, 20km +1800 -1130m
Esmorzem molt bé a l’hotel del Serrat (El Pradet) i comencem la nova jornada de la nostra travessa.
Baixada comoda fins a Llorts, on a partir d’aquí comença una pujada constant per bosc fins arribar al refugi de l’Angolella (no guardat). Ens arribem al 1r dels llacs de l’Angolella on descansem una mica i continuem pujant. Ara el paisatge ha canviat de bosc a alta montanya i fins a la tartera final, que tot i no ser técnic si cal tenir en compte que la pujada será d’unes 2h constant.
Un cop a dalt la collada de la Bruna tenim vistes molt maques als pics del voltant i d’es d’on podem veure tambe el pic de l’Estanyó, que el vam pujar el dia anterior, el pic de la Sarrera i la collada que també vam pasar 2 dies abans. D’es aquí també es pot veure molt be el Comapedrosa i el Baiau.
Crestegem una estona més despres de girar cap a l’esquerra i comencem a baixar (algún tram relliscos) fins arriar al refugi de les Font son descansem una mica i continuem baixant casi fins al refugi del Pla de l’Estany on hem agafat una pista ampla per anar a buscar el GR11 que ens durà fins al refugi del Comapedrosa. Just en començar el tram de pujada pero se’ns posa a ploure i fa que l’ultim tram de pujada d’uns 45min) sigui una mica costós degut a que les pedres rellisquen bastant i que estem cansats ja per la llarga jornada, pero finalment aconseguim arribar al refugi, dutxar-nos i descansar!

Dia 7. Refugi de Comapedrosa - Ordino Temps en moviment 5,5h, 17,5km +1000 -1900m
Sortim del Refugi de Comapedrosa amb la previsió meteorológica que diu que ha de ploure tot el dia, pero encara no plou. Comencem la baixada de pedres, una mica relliscoses per haver plogut tota la nit fins arribar a Arinsal on el GR passa pel ploble i la carretera i aquet tram es una mica lleig degut a això. Passat Arinsal, comencem una pujada dura i llarga fins al coll de les Cases, sempre per camí de bosc i un cop al coll, baixada per tereny similar al de la pujada anterior, llarga i amb bastant desnivell, sempre per bosc. Quan arribem a Arans el camí es fácil en pararel a la carretera principal, fins la Cortinada, on tornarem a pujar pero aqust cop amb pujades i baixades mes curtes i facils que l'anterior, sempre per dins del bosc i aixi fins a arribar a Ordino.
Tenim molta sort perque tot i que la previsió era de pluja i tempestes no ens ha plogut fins a arribar al cotxe on ha començat a ploure de valent!

En resum 7 dies de ruta on cobrirem uns 125km i 9500m de desnivell positius i negatius on coneixerem les diferents Valls Pirinenques d’Andorra i la seva natura. En tot el cirquit seguirem marques de GR i/o GRP (volta sencera a Andorra) sempre ben senyalitzats. Ruta que es podría haver fet almenys 1 dia mes curta si decidim no fer el Pic de l’Estanyó el dia 5.

Refugi Cabana de Siscaro

Refugi no guardat

Cascada vall d'Incles

Cabana refugi

Cabana per refugiar-se en cas de mal temps, vall de Madriu, amb vistes molt boniques als llacs