Travessa Núria - Coll de Finestrelles - Sallagosa

Photo ofTravessa Núria - Coll de Finestrelles - Sallagosa Photo ofTravessa Núria - Coll de Finestrelles - Sallagosa Photo ofTravessa Núria - Coll de Finestrelles - Sallagosa

August 26, 2023
August 2023

near Vall de Núria, Catalunya (España)

Després d'haver fet les travesses de Núria a Carançà i a Eina, quedava per fer la que va fins a Sallagosa. Tot i que potser és la menys interessant de totes tres, no deixa de tenir prou valor i permet completar la tríade exposada. Primer de tot cal agafar el cremallera i arribar a Núria que serà el punt de sortida de la caminada.

Es comença a ruta per darrere el santuari i es fa servir, en un primer moment, el mateix camí que per pujar al Puigmal. Es travessa la zona d'acampada i aviat apareix un rètol que bifurca el camí i es continua cap a la dreta per entrar en una coma, travessar una riera, i iniciar una pujada amb ziga-zagues a un collet. Aquesta part és la més dura de la pujada.

Un cop al collet, encara queda un bon tros fins a Finestrelles, però ja es veu. Primer es fa un tram favorable per tornar a afrontar unes llaçades, aquesta vegada molt més suaus, per arribar a la llarga recta final al coll. Aquest és el punt culminant de la ruta, és a dir, a partir d'ara ja no caldrà pujar més (o gairebé). També s'ha fet la zona de més alta muntanya.

La baixada pel costat nord-català del coll de Finestrelles és bastant dreta i també és dura. Hi ha un primer tram entre pedres, es troba un trencall que indica Er (i també la cova de Núria i les fonts del Segre), que es deixa a l'esquerra i es va cap a la dreta en direcció Llo (està perfectament indicat). Després del tram pedregós, es passa per uns prats i finalment s'endinsa per un bosc de pins. Sempre amb fort desnivell. Al final del bosc de pins, hi ha el refugi de la Culassa, un refugi lliure i al costat hi ha l'incipient Segre on es pot agafar aigua.

A partir del refugi, el camí es fa més monòton perquè és una pista, però també més ràpid i permet donar una mica més de ritme a la sortida. Al cap d'una mitja horeta de marxa, hi ha el pont dels Oblidats, amb el mas Patiràs al davant. Es travessa el riu i la pista esdevé d'asfalt.

Tot i l'asfalt, el camí millora ja que passa per un bonic engorjat amb el riu a l'esquerra que va fent diversos salts. De nou, es trigarà una mitja horeta per arribar als Banys de Llo, un centre termal i balneari on hi ha un bar. També hi ha un centre on fer tirolines i escalada.

Passats els banys, cal girar a l'esquerra en direcció Vedrinyans, es deixa l'asfalt i se segueix un GR. El camí és amable en el primer tram, però aviat comença a pujar par arribar en aquest petit poblet, on es passa per davant de l'església. Al costat, hi ha una font.

Just al costat de l'església i de la font, hi ha el camí per baixar a Sallagosa, un corriol amb bon pendent que travessa una carretera i que en poca estona et deixa al poble. Un cop arribats, caldrà travessar-lo i anar a davant de l'ajuntament que és on hi ha la parada de bus. Allà hi ha opcions per retornar a Ribes (en el nostre cas, vam anar amb bus fins a l'estació de la Tor de Querol i després amb els trens de la Renfe vam tornar a Ribes que és on teníem el cotxe, ja que havíem agafat el cremallera). També dir que a Sallagosa hi ha tots els seveis (supermercat, bars, restaurants...).

És una ruta que en si no presenta cap dificultat tècnica, cal estar avesat a remuntar colls d'alta muntanya i fer llargues caminades, però res més. Amb tot, la qualifico com a moderada per aquestes dues característiques. Pel que fa a l'orientació, els camins estan ben fresats i marcats, la pujada a Finestrelles no té cap secret i la baixada cap a Sallagosa té marques blaves fins a la Culassa i després per la pista (terra i asfalt), tampoc té cap problema. Amb tot, sempre recomano portar un bon track i evitar-se problemes, sobretot en cas de mal temps.

Si teniu ganes d'altres travesses des de Núria: