Photo ofTravessa collet de les Barraques - Pas dels Lladres - Puigmal - Núria - Queralbs Photo ofTravessa collet de les Barraques - Pas dels Lladres - Puigmal - Núria - Queralbs Photo ofTravessa collet de les Barraques - Pas dels Lladres - Puigmal - Núria - Queralbs

August 28, 2022
August 2022

near Planoles, Catalunya (España)

Si es fa l'ascensió des del collet de les Barraques al Puigmal, el Santuari de Núria queda penjat, ja que llavors l'excursió s'allarga massa. Aquí hi ha la proposta de solucionar aquest problema, però en format travessa, és a dir, que caldrà un motxiller que vingui a deixar-nos al collet de les Barraques i recollir-nos a Queralbs. Al punt de sortida s'hi arriba des de Planoles, per una pista asfaltada de nou quilòmetres en molt bon estat, però que deixa a uns 500 metres del coll, on caldrà arribar caminant.

Des del coll surt una pista a l'esquerra, s'agafa, i de seguida el camí es posa en paral·lel a una tanca per al bestiar. Es va travessant de manera successiva en els diversos pasos que hi ha. Es deixa el bosc i apareix una instal·lació per al control ramader i a partir d'aquí la pujada s'intensifica, en un corriol dret que ressegueix l'aresta de la muntanya. És un dels trams més durs de la ruta per la constància de la pujada.

El corriol mateix s'encara cap a la dreta per anar a superar el coll del Pas dels Lladres. Un cop allà, es veu una mena de pista que volta una muntanya, cal prendre-la i per aquesta pista fer una estona llarga. Es passa pel costat de les restes de l'antiga estació d'esquí de Puigmal-Er 2000 i es va fent pista mentre al davant apareix la silueta del Puigmal. La pista s'acaba, comença un corriol, que baixa una miqueta, fins que porta fins a la darrera pujada al cim.

Aquesta pujada és dura, amb uns 200 metres de desnivell i que va serpentejant fins que es posa en una aresta, on suavitza i ja es veu el cim. Arribar-hi, llavors, ja no té dificultat.

La baixada a Núria es fa per la Coma de l'Embut, es baixa per un tram molt dret, primer amb pedra i després amb sorra poc compacta. Es travessa la riera i llavors la baixada és més suau. Es va seguint el camí, molt fresat i normalment molt concorregut. Es torna a travessar una riera i llavors es veu l'embut. Més endevant, en un trencall, cal agafar el sender de l'esquerra i accedir al Santuari per darrera, pel camí de l'Olla de Núria, de Finestrelles i de la zona d'acampada.

Després de la visita de rigor, es marxa de Núria pel camí tradicional d'accés des de Queralbs. Primer cal fer una mica de pujada fins al mirador i després ja amb una bona baixada, que serà la tònica durant tot aquest tram. Primer és un sender pedregós entremig d'un bosc, fins que es travessa la via del cremallera per sota. Després es deixa el bosc i només hi ha pedra. Es passa pel salt d'aigua de la Cua del Cavall i una mica més endavant, es fa una bona baixada per unes marrades.

Es continua per la vall, es travessa el pont del Cremal i llavors el camí es torna a posar en el bosc, amb molta pedra. Fins que es passa per la font de la Ruira, es travessa la pista de Fontalba i es travessa Queralbs per arribar a l'estació del Cremallera.

És una sortida que si bé a nivell físic no és excessivament exigent, sí que és llarga i la baixada de Núria a Queralbs posa a prova les cames, molt més que no les pujades. Discorre per senders ben marcats i en alguns casos, amb moltes indicacions. Ara bé, per evitar problemes, el millor és portar un bon track amb gps. També cal tenir en compte, que com que és una travessa, cal emparaular algú que us portir fins a Barraques i us vingui a buscar a Queralbs.

A títol orientatiu, els temps són aquests: