Trage wandeling door Kiewit en Bokrijk

Photo ofTrage wandeling door Kiewit en Bokrijk Photo ofTrage wandeling door Kiewit en Bokrijk Photo ofTrage wandeling door Kiewit en Bokrijk

November 20, 2021
November 2021

near Beverzak, Flanders (Belgique)

Dit is opnieuw een wandeling die afkomstig is van Wandelgids Zuid-Limburg en is andermaal een voltreffer. Deze wandeling verkent de domeinen van Kiewit en Bokrijk die zijn omgeven door wijers, voormalige turfputten die nu zijn omgevormd tot natuurlijke waterplassen. In het arboretum van Bokrijk is het zelfs in het midden van november heerlijk toeven en bij Fietsen door het water kan je watervogels observeren op ooghoogte. Kortom, deze wandeling verveelt geen minuut, tenzij bij de eerste anderhalve kilometer...

Want die eerste anderhalve kilometer vormt de aanlooproute van deze wandeling en gaat voornamelijk op verhard wegdek. De wandeling begint bij Brasserie Kiewit waar ik mijn trouwe vierbander in de berm heb geparkeerd. Via een doorsteekpaadje gaat het opnieuw naar een verharde weg, maar na ruim een kwartier stappen, neemt de natuur het voortouw bij het domein van Kiewit. De eerste bezienswaardigheid is een kijkhut, maar de vrij kleine vijver herbergt geen leven in de herfst en sla ik dus over. Amper honderd meter verder is er de nieuwste attractie van het domein: een gedenkteken van een neergestort vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Prijskaartje: 30 000 euro.

Het landschap van bos, jeneverbesstruwelen en wijers gaat rustig verder en het is een plezier om hier door te wandelen. Bij kilometer 4,3 houd ik zelfs even halt bij een bankje om te genieten van al deze natuurpracht. Op het domein lopen er vrij veel wandelaars rond op deze zaterdag, maar dit stukje van het domein blijft grotendeels onontdekt door de grote massa. Zodoende kan ik in een serene stilte genieten van dit herfstlandschap. Zelfs de watervogels beseffen niet dat ik hier zit en enkel wanneer de Wikiloc app een erg scherp geluidssignaal krijst omdat ik verkeerd ben gegaan, maken de vogels zich uit de voeten.

Rond kilometer vijf bevindt zich het Fietsen door het water wat ik vorig jaar ook bezocht, maar het blijft een bijzondere ervaring om bijna letterlijk door zo'n vijver te gaan. De vele eenden lijken de bezoekers gewoon te zijn, want het lievelingsgerecht van menig Chinees restaurant is absoluut niet schuw. Ruim een kilometer verder is het opnieuw tijd voor een spektakelrijk stukje wandelgebied, want dan gaat de route namelijk door het arboretum. Had je gezegd dat het een botanische tuin was, had ik het ook geloofd. Voor mij is dit zonder meer het hoogtepunt van de wandeling, want de inrichting van het arboretum is fantastisch gedaan. Ik weet niet hoeveel foto's ik hier heb genomen, maar het zijn er in ieder geval belachelijk veel.

Na het arboretum maak ik een kleine, maar fraaie lus langs opnieuw een wijer en dan gaat het richting het Kasteel van Bokrijk in een prachtig herfstdecor. Het enige nadeel dat ik kan bedenken, is dat deze wandeling langs twee domeinen gaat en dat betekent dus toch wel veel paadjes die verhard zijn. Persoonlijk heb ik hier weinig moeite mee, maar het ontneemt zo'n wandeling toch een klein beetje charme. Desondanks zijn er ook meer dan voldoende natuurpaden die langs verborgen stukjes natuur gaan om dat ruimschoots te compenseren.

De laatste vijf kilometer van de wandeling zijn van een iets minder allooi, maar nog altijd erg tof om te doen. Het stuk langs de parking van Bokrijk gaat misschien iets te lang rechtdoor naar mijn zin, maar weet daarna wel uit te pakken met enkele prachtige wijers. Via de bossen gaat het naar het domein van Kiewit waar een heleboel kinderen zijn. Niet vreemd, aangezien hier een kinderboerderij en kinderspeeltuin zijn. Er is ook een mooie vijver aanwezig, maar het parcours van deze wandeling volgt de wandelpaden die een stukje naast deze vijver lopen.

Naar het einde van de wandeling toe is er nog een kleine ven bij een knuppelpad en dat vind ik toch wel een mooi stukje natuur dat op een onverwacht moment komt. De laatste kilometer kent twee lange stukken rechtdoor. Eerst langs de Kiewitdreef waar je twee monumenten vindt voor het Geheim Leger van Limburg waar negen omgekomen verzetsstrijders worden herdacht. Het grote monument vind je aan straatzijde, terwijl er ook een klein monument is een aantal meter verder in de dreef. Het tweede stuk rechtdoor gaat langs de drukke Kempische Steenweg en na ruim vijftien kilometer wandelen zit deze wandeling er op.

De titel van trage wandeling heb ik bewust gekozen, want dit is echt wel een wandeling waarvoor je de tijd wil nemen om die te doen. De vele bankjes in de omgeving van de wijers nodigen uit om even plaats te nemen en te genieten van dit landschap. Zeker in een prachtig herfstdecor zoals vandaag. Ook het arboretum is geen plek waar je wil door vliegen, want zelfs in een periode dat nagenoeg geen enkele plant in bloei staat, is dit een prachtlocatie. Enkel de aanlooproute bij het begin van de wandeling doet vermoeden dat dit een rotexemplaar is, maar het tegendeel is waar.

Aeroclub Kiewit

Vliegveld Kiewit (ICAO: EBZH) is een recreatief vliegveld gelegen nabij Hasselt, Limburg, België. Het heeft een enkele grasbaan van 600 m lengte. Het wordt beheerd door Aeroclub Kiewit. Er is een gemengde activiteit van vliegtuigen en zweefvliegtuigen.Het is ook de thuisbasis van zweefvliegclub Albatros. Het veld werd voor het eerst geïdentificeerd als een goede locatie voor luchtvaartactiviteiten door Alfred Lanser in 1909. Destijds was het 8 km lang en 3 km breed Nadat Aero Club Liège Spa een deal had gesloten met de eigenaar van het veld, werd het op 15 mei 1910 ingehuldigd. Het werd de eerste openbare luchthaven in België. Later dat jaar werd het onderverhuurd aan het ministerie van Oorlog, dat het voor training gebruikte, waardoor het het eerste militaire vliegveld in België werd. Na de Eerste Wereldoorlog werd het veld gebruikt voor artillerieschietoefeningen. In 1933 werden de luchtvaartactiviteiten hervat, onder leiding van de nieuw gevormde Limburgse Luchtvaartclub. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het veld door de Duitse bezetter gebruikt als lokvliegveld. Na de oorlog waren er verschillende pogingen om de vliegactiviteiten weer op te starten. In 1969 werd vliegclub Aero-Kiewit opgericht en werden de vliegactiviteiten geleidelijk hervat. In 1973 werden ze vergezeld door de zweefvliegclub Albatros.

PictographBirding spot Altitude 143 ft

Kijkhut

PictographMonument Altitude 145 ft

Memorial Wereldoorlog II

Herdenking van een neergestort vliegtuig dat in 1944 werd neergehaald door de Duitsers in 1944 in Houffalize, terwijl de piloot werd verborgen in Zonhoven.

Bankje bij een wijer

Fietsen door het water

'Fietsen door het Water' is een unieke fietsbeleving waarbij je meer dan 200 meter dwars door een vijver fietst. Het fietspad werd geopend in april 2016 en sindsdien hebben al veel fietsers en wandelaars de magie van deze plek gevoeld. Het fietspad leidt je dwars door een vijver, helemaal van de ene oever tot aan de andere. In het midden staat het water aan weerszijden op ooghoogte. Je voelt, ziet en ruikt het water. Een mooi en uniek zicht over dit stukje natuur. Wanneer je vanop een afstand toekijkt is het grappig om al die hoofden op het wateroppervlak voorbij te zien gaan. Ook al heet het 'Fietsen door het Water', het pad is toegankelijk voor wandelaars en joggers. Bron: https://www.bokrijk.be/en/node/60

PictographFlora Altitude 171 ft

Arboretum Bokrijk

Als wandelaar haal je je hart op in het Arboretum, een 18 hectare groot bos met een unieke planten-, bomen en struikencollectie van varens, houtachtige gewassen en kruiden. Een arboretum is als het ware een museum voor bomen en struiken. Je vindt er onder andere hulst, magnolia, rododendron en een prachtige collectie eiken en beuken terug. Daarnaast kan je ook varen- en bamboecollecties bewonderen. Vele van deze planten zijn vandaag de dag met uitsterven bedreigd of zelfs verdwenen uit hun natuurlijke habitat. Het Arboretum is dagelijks vrij toegankelijk. Een bewegwijzerde éénrichtingswandelroute van 1,7 km loodst je langs de mooiste plekken. Het Arboretum van Bokrijk is opgebouwd uit een landschappelijke gedeelte, een moerastuin en een bosarboretum waar de climax vegetatie hoofdzakelijk uit bestaat. Deze deelgebieden vertegenwoordigen biotopen die overal ter wereld zouden kunnen voorkomen en waaronder een specifieke flora in de vorm van varens, houtachtige gewassen en kruiden kan groeien. Het Arboretum van Bokrijk werd aangelegd begin jaren zestig. Het was een samenwerkingsverband tussen enkele wetenschappelijke instellingen van Limburg (bosbiologisch centrum), de politieke overheden van de provincie en enkele enthousiastelingen. Aanvankelijk was de aanplant strikt systematisch en gerangschikt volgens de taxonomische inzichten van die tijd en de opbouw was dus zuiver wetenschappelijk. Pas in 1983 deed een nieuwe visie zijn intrede. Een arboretum of botanische tuin moest ook aan de modale burger iets te bieden hebben. Vanaf toen werd de collectie geleidelijk omgetoverd in een mooie landschappelijke tuin waar het aangenaam vertoeven is. Bron: https://www.bokrijk.be/nl/arboretum

PictographCastle Altitude 199 ft

Kasteel van Bokrijk

Het kasteeltje is vanaf 1891 gebouwd in Maaslandse neorenaissancestijl. Het was oorspronkelijk een droom van de rentenier Edgar Maris, die in 1889 het domein Bokrijk had aangekocht van de familie Coghen. Jacobus Van Mansfeld werd aangeworven als architect. Maris kwam echter in financiële moeilijkheden en trachtte zijn middelen aan te vullen door veel bomen op zijn domein om te hakken en een houtwolfabriekje te beginnen. Het Station Bokrijk was daarvoor ook van belang: er kon hout worden verladen. Ook ijzererts, in de vorm van ijzeroer, werd op het domein gewonnen. Dit alles was niet voldoende om zijn project te voltooien, en het domein werd na drie jaar verkocht aan graaf Ferdinand de Meeûs. Daarna duurde het nog vijf jaar, tot 1898, voor het kasteel gereed kwam. Naast een rechtervleugel kwam er ook een neo-byzantijnse kapel en een Franse tuin. In 1916 overleed de graaf en het domein kwam in handen van makelaars. Na de bevrijding, in 1918, werd beslag op het domein gelegd en pas in 1928 werd het verkocht, en wel aan S.V. Middenkredietkas (Boerenbond). Nu werd er een groot landbouwbedrijf opgericht, waaronder een voor die tijd grote pluimveefokkerij (10.000 kippen), varkens, koeien en aspergeteelt. De bodem was schraal, reden om te experimenteren met kunstmest, maar het landbouwbedrijf bleef verliesgevend. Ook de bosbouw (van de 400.000 dennen waren er nog 286.000 over) ten behoeve van mijnhout voor de mijnen bood geen soelaas, omdat hiervoor steeds vaker metalen stutten gebruikt werden. In 1937 verkocht de Middenkredietkas het gehele domein aan de provincie, waarmee de grondslag voor het Provinciaal Domein Bokrijk werd geschapen. Het kasteel had tijdens de Tweede Wereldoorlog te lijden van inkwartieringen in 1944 van de Waffen-SS en later van Amerikaanse troepen. In 1950 werd met de restauratie begonnen en in 1952 vestigde een restaurant zich in het kasteel. In 2008 werd het kasteel opnieuw gerenoveerd en geschikt gemaakt als vergaderruimte voor de Provincie Limburg en voor bedrijven. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_van_Bokrijk

PictographLake Altitude 186 ft

Wijer

Domein Kiewit

Centraal in het domein van ongeveer 100 hectare liggen een herenhuis uit 1857 en een boerderij met een kern uit de 17e eeuw, die in 1869 eigendom werden van de familie Vroonen. Aanleg van een Engelse tuin, een vijver en dreven volgden. Op 2 april 1942 opende een Nederlandstalig tehuis voor kinderen zijn deuren onder de naam 'Tehuis Rulot', genoemd naar Narcisse Rulot (1883-1978) een toenmalig directeur-generaal van de NMBS. De Duitse bezetter sloot het tehuis op 20 mei 1944 en eiste het kasteel op. In 1953 kocht de stad Hasselt het domein aan die het korte tijd liet betrekken door zusters Trappistinnen. Vanaf 1975 kreeg het domein een nieuwe bestemming als kinderboerderij. Vanaf 2001 beheert Natuurpunt de bossen en graslanden. Het vervallen herenhuis werd gerenoveerd en is anno 2009 het natuurpunt van Limburg. Een vlindertuin met vlindervriendelijke planten toont de levenscyclus van vlinders aan de hand van infoborden. In het domein zijn gemarkeerde wandelpaden en fietsroutes die aansluiten op het fietsroutenetwerk van Limburg. Er is een graasproject waarvoor Galloway-runderen gebruikt worden. Ook de wandelingen door De Wijers starten hier. Het gebied beschikt naast graslanden ook enkele vijvers en vennen. Deze zijn ontstaan door turf en ijzerwinning. Daarnaast werden er vanaf de 13de eeuw vijvers gegraven voor visvangst in opdracht van het klooster. In de 7 omliggende gemeentes werden zo een 1175 vijvers aangelegd. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurdomein_Kiewit

PictographLake Altitude 207 ft

Ven aan een knuppelpad

• Photo of eric.reekmans
    eric.reekmans Apr 9, 2023

Zeer mooie natuurwandeling. Arboretum in Bokrijk was afgesloten op bepaalde plaats.