Trage Tocht Kwintelooijen

January 9, 2024
January 2024

near Dikkenberg, Utrecht (Nederland)

Deze wandeling volgt grotendeels de route van de Trage Tocht Kwintelooijen: een mooie wandeling aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug. In de driehoek tussen Veenendaal, Rhenen en Elst wandelen we door heuvelachtige bossen van landgoed Dikkenberg, Remmerden, Roghaisparren en Remmerstein. Recreatiegebied Kwintelooijen is indrukwekkend met z'n zandafgraving en hoge heuvels. Het panorama bovenop is ronduit schitterend. We komen langs een groot heideveld met voornamelijk struikheide. Het meest bijzonder is de route over Plantage Willem III, een oude tabaksplantage. We dalen hier af van de Heuvelrug naar het Rijndal. Op de Plantage bevinden zich diverse smeltwaterdalen uit de laatste ijstijd. Begrazing met Konikpaarden en Galloways zorgt voor het ontstaan van een halfopen landschap. We wandelen verder langs bosranden met zicht op Elst en Remmerden. De tocht komt langs diverse grafheuvels op landgoed Roghaisparren, klimt omhoog naar de Paasheuvel en via het bos rondom landhuis Remmerstein keren we terug naar Kwintelooijen.

Wij deden de route ietsje korter en andersom dan boven staat beschreven, dus met de klok mee. Het belangrijkste verschil is dat we bij het Uitkijkpunt op Kwintelooijen 169 treden af in plaats van op liepen.

Tenslotte: een belangrijke kwaliteit van deze wandeling is dat die volledig over onverharde paden gaat.

Op de foto: "Bij de drinkplaats een bankje met een boodschap"

Praktisch
* De route start bij de Parkeerplaats Kwintelooyen;
* Het adres: Oude Veensegrindweg 39, 3911 TA Rhenen;
* Bij het startpunt is voldoende parkeergelegenheid;
* Onderweg geen horeca.

De Paasheuvel op landgoed Remmerstein

PictographFountain Altitude 155 ft

Grafheuvel

Begrazingsgebied

Bij de drinkplaats een bankje met een boodschap