Tourinne-la-Grosse - Meerdaalwoud

June 15, 2014

near La Misère, Walloon (Belgique)

Via de zuidelijke rand van Meerdaalwoud flirten we met de taalgrens op weg naar Tourinne-la-Grosse. We passeren de prachtige Corneliuskapel en laten ons verrassen door de gaaf bewaarde dorpskom met haar gekasseide trappen en steegjes die uiteindelijk toegang geven tot een stemmig pleintje aan de St-Martinuskerk met enkele oude huisjes die een verstild beeld uit het verleden weergeven. Een verroest luchtafweerkanon herinnert aan de verdediging van de nabijgelegen militaire luchthaven van Beauvechain in de Tweede Wereldoorlog.
Van de kerk van Tourinne-la-Grosse begeven we ons op weg naar de kapel van Notre Dame du Chêne doorheen bucolische velden en prachtige holle wegen.
zo loopt onze magische wandeling stilaan ten einde.
De verdwenen Romeinse tumulus nabij de Corneliuskapel, nog zichtbaar op de Kaart van Ferraris, herinnert ons eraan dat de Romeinen in deze streek zeer actief zijn geweest.

• Sven Calluy Jun 7, 2020

Mooie wandeling langs een gezellige dorpskern. Goede wandelschoenen zijn wel nodig, want er liggen regelmatig stevige keien op het wandelpad.