Tour des Combins. Etapa 2: Refugi de Champillon - Cabana de Chanrion

Photo ofTour des Combins. Etapa 2: Refugi de Champillon - Cabana de Chanrion Photo ofTour des Combins. Etapa 2: Refugi de Champillon - Cabana de Chanrion Photo ofTour des Combins. Etapa 2: Refugi de Champillon - Cabana de Chanrion

2007
August 14, 2022
August 2022

near Voueces, Valle d’Aosta (Italia)

Segona etapa d'aquest Tour, que vaig fer el dia 3 d'agost de 2022. Del refugi de Champillon (2465 m) es baixen 400 m fins el prat alpí de Néan, passant pels de Tsa de Champillon i la Pessinoille (hem fet uns 2 km). En aquest punt es pren una pista, que ve a ser com una mena de carretera de les aigües (per sota s'endevina una canonada d'aigua), que seguirem fins estar a la vertical de les Evéques (Comba de By), i que puja de forma suau (100 m en 6 km). Destacar també el curiós pas entre roques, equipat amb un passamà (abans d'arribar al prat d'Econdu) i també el pas equipat amb un altre passamà, quan estem per sobre de la casa Pleytou. Quan estem per sobre de les Evéques, deixem el camí d'aigües i baixem decididament (100 m) cap el torrent de By, gaudint del magnífic circ de By, amb la corona de muntanyes encapçalades per la Grande Tête de By. Per sota nostre l'idíl·lic llac de Farinet amb la seva presa. Tot seguit, des del llogaret de By la pista puja fins la Balme de Bal (2128 m). En aquest punt, i quan portem 11 km recorreguts, podríem dir que comença l'ascensió a la Fenêtre de Durand (2797 m). Continuant en direcció NE es passa pel costat dels llacs de Thoules (2357 m), l'Alpe de Thoules (2378 m). En aquest punt la pista esdevé camí i s'enfila decididament cap el coll, que s'assoleix fàcilment, tot passant abans per sobre del llac de la Fenêtre (2708 m), entre els Monts Gelé i Avril. La Fenêtre de Durand (2797 m) és un pas històric. Durant la Segona Guerra Mundial un grup de partisans establerts a la vall d'Aosta, entre els que destacava l'escalador Ettore Castiglioni, ajudà a passar a molts jueus i antifeixistes d'Itàlia a Suïssa per aquest coll, entre ells el primer president de la República italiana, Luigi Enaudi. Deixem enrere les muntanyes valdostanes i ens endinsem en el cantó suís del Valais. Un dels motius per elegir el sentit antihorari del Tour és que arribats al coll ens apareix de sobte l'impressionant glacera d'Otemma, amb els cims de la Ruinette, Serpentine, Pointe d'Otemma, Weisshorn, Dent Blanche i L'Evêque. Ara cal baixar 700 m de desnivell i tot seguit pujar-ne uns 300 m en 6 km de recorregut. En el primer tram el camí baixa suaument entre la vall que forma els Monts Gelé i Avril, i arribats a uns 2500 m baixa més decididament per trobar el curs d'aigua blanquíssim, que prové de la glacera d'Otemma. Es creua el riu per un sòlid pont, i ens enfilem per un camí que arriba a una pista. Més endavant es pren un altre camí que puja en direcció N, fent drecera entre els revolts d'una altra pista, fins que a uns 2500 m se segueix recte en la mateix direcció, quedant a mà esquerra el llac de Chanrion, i més endavant el renovat i ben gestionat refugi del Club Alpí Suís de la Cabana de Chanrion (2462 m). Des del refugi hi ha una bona vista dels Combins de Grafeneire i de Tsessette.