Volta al Canigó en quatre etapes

3 days 5 hours 2 minutes
December 9, 2022
June 2022

near Gausac, Occitanie (France)

En aquesta ruta per etapes, quatre en el nostre cas, gaudim d'una gran diversitat de paisatges. Des de valls frondosos a cims pedregosos, o des de planures obertes a estrets senders. Aquí trobarem una gran varietat d'ecosistemes passant d'un a l'altre segons anem guanyant o perdent altura.

La varietat en la vegetació és espectacular, valga com a mostra que al llarg de la ruta caminarem entre boscos de pins, d'avets i de faigs. Com que hem estat a la primavera les flors han ocupat on lloc destacat. Catifes de nerets florits i violetes en les escletxes de la roca són només un parell d'exemples del que hem anat trobant.

També hem tingut ocasió de veure part de la fauna que habita la zona, com els isards i les marmotes així com nombrosos ocells rapinyaires o no que quasi sempre apareixien quan menys ens ho esperàvem.

Quant al patrimoni cal destacar l'Ermita de Sant Guillem i els nombrosos abrics fets de pedra en sec que hi ha al llarg de la ruta. També podem veure la Torre de Vetera, encara que des de lluny, o el Refugi de Cortalets que construït a finals del segle XIX també és una construcció interessant.

El paisatge naturalment és un protagonista principal tot i que les inusuals altes temperatures i la mala visibilitat a l'atmosfera no ens ha deixat gaudir del vertader potencial d'aquesta faceta. La Mediterrània era un reflex que quasi no podíem distingir en els moments que el teníem a l'abast de la nostra vista.
Per altra banda, des de les zones altes si hem pogut fruir de les valls frondoses i dels cims pedregosos que no quedàvem ni tan avall ni tan lluny.

ETAPA 1

Temps: 5 h 44'

PictographMountain hut Altitude 4,806 ft

Refugi de Vetera 1470 m

Iniciem el recorregut al Refugi de Vetera al que s'arriba des del poble de Corsavy, ja que és l'únic al qual es pot arribar per una carretera asfaltada. La veritat és que no és molt atractiu, pareix una fàbrica, però ofereix el mínim que s'espera d'un refugi que és allotjament, menjar i una dutxa. Les instal·lacions ocupen un edifici recuperat dels diversos que hi ha als voltants. Sembla que antigament formaven part de l'explotació minera que hi havia en aquesta zona. Per altra banda, les vistes des de la mateixa porta són molt més agradables.

PictographRiver Altitude 3,841 ft

Travessem aquest rierol en mig d'un precios bosc.

Coll d'en Cé 1262 m

Al Coll d'en Cé trobem un camí ample tancat per una portella. Nosaltres passem pel pas que hi ha a la dreta d'aquesta i seguim pel sender deixant el camí que tan sols xafem uns pocs metres.

Vistes

En aquesta part del recorregut se'ns obrin les vistes després d'haver anat a l'ombra del bosc. Caminem sota el cim del Cincreus de quasi 2300 m des d'on baixa l'aigua que travessa el sender.

El Faig

Aquí trobem un pal indicador que ens indica la direcció a seguir, nosaltres continuem baixant cap al Riuferrer i en direcció cap a la Devesa. El pal també ens indica la direcció cap a la Barraca del Faig, que hem pogut veure a l'altra banda del riu, i que sembla ser un refugi obert.

PictographRiver Altitude 4,771 ft

El Riuferrer

Travessem el Riuferrer per un pontet de ferro. Bon lloc on refrescar-se i descansar una estona.

La Devesa

A la Devesa trobem el ramat pasturant tranquil·lament. Molt prop del camí es pot veure el Refugi de la Devesa i un poc més endavant passem el barranc del mateix nom per on baixa aigua.

Coll de l'Estanyol 1667 m

El Coll de l'Estanyol està a 1667 m i és una zona oberta i molt herbosa.

Roca Cuculera

Molt prop del Cim de la Roca Cuculera, un xicotet cim que queda davant nostre, deixem el sender i iniciem la baixada cap al Refugi i l'Ermita de Sant Guillem, que ja podem veure envoltats d'un frondós bosc cap al fons de la vall.

Ermita de Sant Guillem

Al costat del Refugi trobem l'Ermita romànica de Sant Guillem de Combret. Encara que està restaurada la trobem tancada, ja que sembla ser de propietat privada.

PictographMountain hut Altitude 4,235 ft

Refugi de Sant Guillem 1283 m

El Refugi de Sant Guillem està a una altura de 1283 m i es va construir en 2015 per la qual cosa està molt nou. A més a més, el personal que el porta és molt amable i facilita molt que l'ambient siga molt relaxat. Té una terrassa fantàstica i el menjar també és molt bo. Envoltat d'un dens bosc i amb l'ermita molt a prop és un lloc molt agradable que bé de gust trobar al final d'una etapa de caminada.

PictographRiver Altitude 4,375 ft

Riu de la Comalada

Anem per un camí en suau pujada i travessem el Riu de la Comalada per un pont.

Desviament

Poc després de passar el Riu de la Comalada deixem a l'esquerra el camí que es dirigeix cap a Cal Picatous, nosaltres seguim per la dreta en direcció al Coll Baixó. En tota aquesta zona caminem entre un frondós bosc d'avets.

Coll Baixó 1473 m

Al Coll Baixó deixem el camí i seguim per un preciós sender que en principi transcorre a l'ombra d'un bosc d'avets i que més tard passarà a ser una fageda.

Coll de Serra Vernet 1798 m

Al Coll de Serra Vernet, que està a uns 1800 m, un xicotet clar en el bosc ens permet gaudird'unes fantàstiques vistes.

Abans d'arribar a aquest desviament senyalitzat amb un pal i cartells de direcció, el sender es perd una mica, ja que fa un gir brusc cap a l'esquerra en una zona molt herbosa. Hem de buscar les marques roges i blanques o les roges i grogues, primer a una portella metàl·lica i després a pals que sobreïxen de l'herba amb els mateixos colors.

PictographRiver Altitude 5,214 ft

Barranc de Comall Escur

Aquest barranc el botem entre les pedres sense problema. En tota aquesta zona hi ha una vegetació exuberant, sense dubte gràcies a l'aigua que baixa i que s'escampa per tot a reu.

PictographWilderness hut Altitude 5,638 ft

Abric Del Saquès

A la dreta del camí trobem aquesta cabana de pedra en molt bones condicions. Està senyalitzada com un abric, això sí sense porta i de pedra.

PictographWilderness hut Altitude 5,741 ft

Cabana dels Estables

La Cabana dels Estables apareix a la guia del Tour del Canigó com a refugi de muntanya obert. Jo el trobe tancat encara que no em pare a comprovar si hi ha alguna part a la qual es pot accedir. A la mateixa porta un senyal ens envia cap a l'abric Del Saquès a uns 300 m i per on acabem de passar. Pot ser que a l'hivern aquesta cabana estiga oberta com a refugi de muntanya, però a l'estiu sembla d'ús només per als pastors que disposen de claus.

Coll de la Regina 1762 m

Al Coll de la Regina el camí baixa en direcció a Prats de Molló. Nosaltres el deixem i pugem a poc a poc i de forma molt directa seguint els pals clavats al terra que ens van marcant el sender.

Roc de la Descàrrega 1938 m

Aquest encreuament el trobem a més de 1900 m i encara ens queda pujada fins al Pla Guillem. Més endavant unes fites molt grans i alguns pals marquen el sender que en aquestes altures, on només creix l'herba i sense quasi punts de referència, seran de molta utilitat amb el paisatge nevat.

Pla Guillem 2286 m

El Pla Guillem es troba a quasi 2300 m i com el seu nom indica és una extensa planura on en alguns moments l'orientació, boira o mal temps, pot ser dificultosa. El sender que seguim està marcat amb fites de pedra d'altura considerable i pals clavats a terra. També hi ha un pal senyalitzador on el sender travessa un camí que tornarem a trobar més endavant i pel que finalment arribarem al Refugi de Marialles. Seguint el sender veurem un abric, en no molt bones condicions. Si busquem refugi poc més endavant i uns metres a la dreta del sender un refugi prou nou i en bones condicions ens serà de més utilitat.

PictographWilderness hut Altitude 7,405 ft

Refugi de Pla Guillem

El Refugi de Pla Guillem, que età molt nou, queda uns 100 metres a la dreta del sender si anem en direcció cap al Refugi de Marialles. Això que en bon temps no és cap problema en cas de boira o forta pluja o nevada pot fer que passem sense veure'l. El track vos portara fins a la mateixa porta, però si no aneu atents pugueu passar-se'l.

Coll de la Roqueta 2083 m

Pel Coll de la Roqueta passa un camí que nosaltres tan sols travessem. El sender baixa cap a la Llipodera entre els nerets en plena floració.

PictographRiver Altitude 6,240 ft

La Llipodera

Pel sender arribem al camí que seguirem fins al Refugi de Marialles que transcorre en paral·lel al Riu de la Llipodera. Allí mateix veiem, a pocs metres, l'abric que comparteix nom amb el riu.

Antic Refugi de Marialles

Poc abans d'arribar al Refugi de Marialles trobem un desviament on haurem de tornar per a continuar amb la següent etapa de la ruta. Allí mateix podem veure la Casa Forestal de Marialles, antic Refugi de Marialles, amb la Vall del riu Cadí darrere per on transcorre el nostre camí cap al Canigó.

PictographMountain hut Altitude 5,582 ft

Refugi de Marialles 1718 m

El Refugi de Marialles està en un lloc preciós envoltat de vegetació i és prou confortable. Per altra banda, almenys quan nosaltres passem, el trobem amb molta afluència i això fa que l'estada no siga tan tranquil·la com un desitjaria.

PictographBridge Altitude 5,556 ft

Pont

L'Assenç cap al Canigó el fem pujant per la Vall del riu de Cadí així que hem de travessar el Riu de la Llipodera per aquest pont. A l'últim tram de l'etapa anterior hem seguit el curs d'aquest riu encara que sense arribar a veure'l.

PictographRiver Altitude 6,401 ft

Riu de Cadí

Travessem sense dificultat el Riu de Cadí per sobre de les pedres. Un bosquet de bedolls i l'aigua fan d'aquest un racó preciós que convida a parar una estona.

Desviament 2017 m

Des d'aquest desviament podem triar si arribem al Refugi de Cortalets passant pel Cim del Canigó o si preferim fer-ho pel Coll de la Jaça d'en Vernet 2040 m i el Refugi de Bonaigua. Aquesta segona opció és una alternativa per a qui no se senta còmode amb la grimpada per la Xemeneia. També és una magnífica opció per allargar un dia més la ruta. En eixe cas en aquesta etapa seguim l'opció del Coll de la Jaça fins a Cortalets i a la següent etapa pugem al Canigó per la Cresta del Barbet i la Xemeneia tornat a Cortalets. Aquesta ruta opta per seguir la primera opció i ens encaminem de forma directa cap al Cim del Canigó.

PictographWilderness hut Altitude 6,907 ft

Refugi d'Aragó

El Refugi d'Aragó, ja estem a uns 2200 m, és un xicotet abric al costat del sender on podem aixoplugar-nos en cas de mal temps.

Plans de Cadí

Com el seu nom deixa endevinar, als Plans de Cadí la pujada encara no és molt forta cosa que canviarà de seguida en deixar-los arrere. Aquí el paisatge ja és clarament d'alta muntanya, som a uns 2300 m i hem deixat de veure arbres des del Refugi d'Aragó. Mirem on miren excepte d'on venim estem envoltats de cims pedregosos.

Font Nostra

De la Font Nostra quan passem brolla abundant aigua i és un bon lloc on recuperar l'alé i contemplar l'espectacular paisatge que tenim a l'abast de la nostra vista. Si mirem arrere veiem els Plans i la Vall del Riu Cadí per on hem pujat.

Desviament Cresta del Barbet

Aquest és el desviament que ens portaria fins a Cortalets sense passar pel Cim del Canigó. Aquí és on conflueix la ruta esmentada al waypoint anterior al refugi d'Aragó i que si seguim passem per la Portella de Valmanya a 2591 m i la Cresta del Barbet, que no tenen cap complicació.

Bretxa Durier

Al costat del sender s'obri aquesta bretxa des de la qual es veu un paisatge de vertigen amb un caos de pedra.

La Xemeneia

La Xemeneia impressiona més des de lluny que una vegada arribem. No es pot qualificar d'escalada més bé és una grimpada en la qual ens ajudem en les mans. Tot i això, l'hem d'agafar amb respecte, sobretot si l'afrontem amb motxilla o si no estem acostumats als forts desnivells. Es pot dir que està formada per "esglaons" de pedra i és bona idea deixar-se guiar per les marques grogues que ens indiquen el millor camí. Per altra banda, és fàcil trobar més gent pujant o baixant i això també pot afegir algun perill. Per eixample impacientar-se si algú és més lent que nosaltres o viceversa o per les pedres que podrien caure, etc. Caldrà anar amb compte.

Cim del Canigó 2784 m

Al Cim del Canigó, com és clar, es tenen unes magnífiques vistes encara que en aquest juny del 2022 i quasi en Sant Joan trobem un temps calorós en excés i amb una visibilitat molt pobra. Tot i això, val la pena la pujada i poder contemplar l'immens paisatge que tenim als nostres peus.

La Portella

Un xicotet replà ens ofereix vistes del Refugi de Cortalets, que és el nostre destí, i si mirem arrere encara veiem el Cim del Canigó.

Pic Jofre 2362 m

Ens desviem uns metres i pugem al Pic Jofre des d'on tenim una àmplia panoràmica que inclou el Canigó.

PictographLake Altitude 7,132 ft

L'Estanyol

Aquest llac està a uns 2200 m i està molt prop del Refugi de Cortalets. A la seua riba trobem molts llocs on podem asseure'ns i contemplar el Canigó i el preciós paisatge que ens envolta.

PictographMountain hut Altitude 7,067 ft

Refugi de Cortalets 2150 m

Cortalets és un refugi prou gran i encara que vell, es va inaugurar el 1899 i va ser un dels primers refugis del Pirineu, encara és prou confortable.

Avió Britànic

Passem les restes de l'avió britànic que estan al mig del sender, d'ençà que el 1961 es va estavellar molt prop del Refugi de Cortalets.

Ras del prat de Cabrera

Aquí el sender arriba a un camí, que seguint-lo de pujada ens tornaria a Cortalets. Nosaltres no el seguim en cap direcció, ja que un estret sender que trobem allí mateix continua cap a l'Abric del Pinatell passant pel Torrent de la Llentilla.

PictographRiver Altitude 5,461 ft

La Llentilla

Quan passem pel Torrent de la Llentilla baixa una bona quantitat d'aigua. L'acumulació de branques mostra que ben sovint baixa amb molta força.

PictographWilderness hut Altitude 5,409 ft

Abric del Pinetell

L'Abric del Pinetell és un refugi prou nou i obert que està a pocs metres del sender. Aquest tram de la ruta és conegut com El Balcó del Canigó per les vistes que es tenen cap a la mar. En el nostre cas la pèssima visibilitat ens impedeix gaudir d'aquestes vistes.

PictographWilderness hut Altitude 4,862 ft

Refugi de l'Estanyol

El Refugi de l'Estanyol és prou vell encara que està en bones condicions i és prou gran. A més a més, al costat té una font que quan passem fa un raig d'aigua.

Coll de la Cirera 1731 m

Al Coll de la Cirera iniciem l'última baixa cap al final de la ruta.

Aigües Blanques

Aigües Blanques és una zona sense vegetació i més aviat degradada. En paréixer l'antiga activitat minera deixà la seua marca al territori i encara avui no s'ha recuperat. En la llunyania podem veure la Torre de Vetera, una torre de guaita medieval.

• Enric Ureña Sep 2, 2023

Gran ruta i molt ben detallada, gràcies Rodamón!!