Tour de famelon

May 16, 2020
May 2020

near La Comballaz, Canton de Vaud (Switzerland)

Pierre du Moellé Restaurant

With its stunning view over the Pierre du Moëllé, the restaurant offers a tantalising menu for all lovers of good local produce. Featuring seasonal salads for the smaller appetite or beef specialities for heartier appetites, the menu varies according to the seasons. In Autumn, game specialities take pride of place on the restaurant menu. The restaurant is accessible throughout the summer until autumn and is the focal point of several established walking trails. For climbers, there are fixed route ascents close by the restaurant making it an ideal spot to take refreshments after a physical workout.

Tourist Office Les Mosses - La Lécherette

Tourist information and postal agency service.

Restaurant des Fers

Located high above the village of Leysin in a truly unspoilt natural setting, this traditional Vaud Alps chalet restaurant welcomes gourmet visitors whatever the season. After a strenuous mountain hike or during a break from downhill skiing, this is a venue where you can’t help but relax ! Find a mouthwatering menu alternating regional dishes with French cuisine, shaking up the traditional fare of cheese specialities. Irresistible desserts mean that a post-dinner relax on the terrace sunloungers is a must while the kids have fun in the play area !

• Photo of Stéphane Dahlen
    Stéphane Dahlen Sep 24, 2021

source: https://www.aigle-leysin-lesmosses.ch/fr/V908/chemin-de-la-tour-de-famelon-111
    Cette randonnée, très intéressante au niveau spéléologique, longe le versant sud du Mont d'Or et l'ensemble de lapiaz entre la Pierre du Moëllé et la Tour de Famelon. Elle offre une magnifique vue sur la Vallée des Ormonts, le massif des Diablerets, les Alpes vaudoises et savoyardes.

Cette magnifique promenade traverse des régions d'une grande beauté dont le spectaculaire ensemble de lapiaz entre la Pierre du Moëllé et la Tour de Famelon. Les lapiaz, façonnés au fil du temps par des eaux de pluie ruisselantes, donnent un aspect quasi-lunaire au terrain.

Les rochers de la Tour de Famelon, dont le relief tout particulier lui vaut le sobriquet de «sphinx des Alpes», sont des sédiments des mers et lacs qui en se solidifiant ont formé les roches grises et rouges très spécifiques au site.

Infos pratiques
    Signalisation: A la Comballaz, au centre du village, prendre le sentier balisé «Pierre du Moëllé» situé à environ 80m en contrebas du restaurant de la Poste. Le sentier débute dans une forêt et débouche ensuite sur un large chemin menant à la Pierre du Moëllé. Depuis là, suivre la direction «Le Fer», puis une fois arrivé sur place suivre le balisage «La Badause». Une fois arrivé à la carrière de «La Badause», longer la route qui remonte en direction de la Pierre du Moëllé sur environ 1km pour rejoindre le premier sentier emprunté qui ramène à La Comballaz.

Renseignement: Possibilité de se restaurer à la Pierre du Moëllé et au Fer.

Respect: Région avec des chiens de protection. Sur l'alpage Monterel Tour d'Ai de mi-mai à fin septembre, il est possible de rencontrer des chiens de protection des troupeaux. Dans ce cas, veuillez respecter certaines règles.

• Photo of Tew
    Tew Sep 12, 2022

Excellent track! I really enjoyed the walk. Not difficult at all and the views are stunning 🤩 I completed it hiking to the top of the Famelon. I really recommend it.