Tormos - stuwdam - tunnel- font d'Isbert (nieuw)

Photo ofTormos - stuwdam - tunnel- font d'Isbert (nieuw) Photo ofTormos - stuwdam - tunnel- font d'Isbert (nieuw) Photo ofTormos - stuwdam - tunnel- font d'Isbert (nieuw)

August 12, 2022
August 2022

near Tormos, Valencia (España)

Variante van deze wandeling die niet meer mogelijk is door een afgesloten weg. hierdoor wordt hij wel iets langer.
Maar door de 3 bronnen onderweg is hij goed te doen in de zomer met honden.
Vertrek bij het zwembad van Tormos waar voldoende parkeerplaats is. Via mooie paden gaan we naar de stuwdam "Presa d'Isbert" dan door de tunnel richting font d'Isber waar je even een korte stop kan nemen want het is er leuk zitten, vervolgens weer terug naar beneden en via een asfalt weg terug richting Tormos, op het einde zijn er wel weer een paar leuke paden tussen de bomen en de sinaasappelplantages. In het dorp kom je langs een bar restaurant waar ook een terras aan is.

IBP index 33

zie: http://www.ibpindex.com

3D view https://ayvri.com

Richting D'Isber aanhouden.

Prachtige rotsformatie waarlangs je ook naar boven kan, echter in de zomer niet aan te raden.

De onbruikbare stuwdan D'Isber , dit omdat de ondergrond te poreus is en het water uit het er achtergelegen meer direct wegloopt.

PictographTunnel Altitude 544 ft

De tunnel die speciaal gemaakt is om de stuwdam te kunnen installeren..

PictographWilderness hut Altitude 543 ft

Het prachtig verbouwde hotel "Casa del Pantano"

We gaan eerst naar de font de Isber (richting Campel) en bij het terugkomen volgen we het familie pad, let op ondanks het nieuwe bordje is de route niet altijd open door het vele water wat uit de hoger gelegen bron komt. Dit geldt voor zo'n 20m. Als het echt niet lukt moet je terug tot aan het hotel Casa del pantano en daar de asfalt weg volgen tot je weer op de route komt.

PictographFountain Altitude 812 ft

Font D'Isber, mooi plekje voor een korte stop en dan kunnen de honden ook even verfrissen.

Prachtig uitzicht richting Campell

Huisje waar normaal vleermuizen in zitten, we hebben ze maar niet gestoord.

Tweede stukje zwemwater voor de honden, deze is echter niet al te fris. Gelukkig kunnen wij met drogen voeten naar de overzijde van de rivier.

En nog een flinke plas in de rivier, deze is wel weer gevuld met helder en schoon water.

Wij gaan hier door de rivier en onder de brug door zodat je de drukke weg niet hoeft te kruizen.

Kerkje van Tormos met de speciale dubbele bel .