Toplodolski vodopadi

April 19, 2017
April 2017

near Topli Do (Serbia)

Za Toplodolske vodopade su mnogi čuli, ali zbog njihove nepristupačnosti ne odlučuju se da ih i obiđu. Pošto nama avantura nikada ne pada teško, rešismo da protekli vikend, 16. i 17. april 2017. provedemo u lutanju Starom planinom i obilasku pomenutih vodopada. Skretanje sa novog puta u Sopotu ka selu Temska donosi nam iznenađujuće kvalitetan asfaltni put, koji prestaje neposredno pred račvanje. Levi put vodi ka Kalni, desni ka našem odredištu, selu Topli Do. Nekoliko stotina metara posle odvajanja primećujemo prvi vodopad, i to tako što voda dolazi maltene do puta. Jako je lep i preporučujem da odete kroz stene do vrha, nema puno penjanja. Zatim nailazimo na manastir Svetog Đorđa, jako lepo zdanje sa izvorom jako pitke vode. Oko 1 km posle manastira nailazimo na prelep vodopad koji se i sa puta nazire, koji na dnu ima jezerce, idealno za kupanje u letnjim uslovima. Ubrzo posle njega počinje kanjon Temštice, koju lokalni meštani od milošte zovu kanjon Kolorado. Kada ugledate njegove crvene i oštro zasečene strane, biće vam jasno i zašto. Kada prođete kanjon već ste praktično u selu, odakle i počinje trek. Makadam je kvalitetan, može se i nekim terenskim vozilom krenuti. Brzo se stiže do skretanja za Dojkince, to prolazimo i nastavljamo dalje, i posle nekim 3 km od sela nailazimo na skretanje za Piljski vodopad. Tu već počinje kiša koja prerasta u pravi pljusak, ali i pored toga zapažamo da je staza do vodopada kao iz bajke - kroz šumu, preko stena prekrivenih mahovinom. Posle par stotina metara ukazuje se fantastičan prizor Piljskog vodopada, jednog od najvećih u Srbiji. Upoređujemo utiske sa onim što smo videli na snimcima u pripremi avanture i zaključujemo da smo imali sreće sa količinom vode. Što nije ni čudo jer na Staroj Planini ima još snega. A još veća radost je bila kada je ponovo izgrejalo sunce i učinilo prizor joše lepšim. Posle nekih 20 minuta slikanja vraćamo se istim putem do makadama. Tu nailazimo na još jedan vodopad koji pravi Piljska reka. Put je i dalje solidan, mada sada blatnjaviji od kiše. Nailazimo na skretanje za vodopad Vurnje, ostavljamo ga eventualno za povratak ako bude vremena (nije bilo), ali je skretanje označeno pa ko želi može da proba. Nastavljamo dalje, i posle otprilike 1 km preskačući sa kamena na kamen prelazimo reku, što predstavlja i kraj makadama i početak planinarske staze. Reka nam sve vreme pruža neverovatne ambijente. Sledi i skretanje za Krmoljski u Kurtulski, što ostavljamo za posle. Stižemo do malog Čunguljskog vodopada, koji skokovito iz dna skače u vis. Tu odmaramo, opet čekamo da stane kiša i nastavljamo do glavnog Čunguljskog. Na tom mestu meni ispada telefon na kojem beležim trek, ali je markaciju svejedno nemoguće omašiti, samo je pratite i posle par stotina metara je zaista spektakularan vodopad. Njegov pad je celovitiji od Piljskog, ali je uži i ima manje vode. Na povratku srećom nalazim telefon, te nastavljam navigaciju. Put za Krmoljski i Kurtulski vodopad smo našli preko brda, kroz livade i trnje, pa savetujem da se ide tamo gde smo se mi vratili. Krmoljski vodopad je kratak ali relativno širok i jedinstvenog, celovitog pada. Mi smo ga obišli sa desne strane pa kroz šumu išli do Kurtulskog, ali postoji varijanta da se tu odmah ode levo uzbrdo. Kako ko želi. U svakom slučaju, šuma je živopisna, bilo je i sunca u tom trenutku, i u dobrom raspoloženju smo stigli do donjeg dela Kurtulskog vodopada. Lepo jezerce u dnu i pristojna količina vode. Ali da bi se sagledao ceo vodopad savetujem da ispenjete na stenu iznad. To smo uradili, gore napravili pauzu i uživali u pogledu, a zatim krenuli nazad ka selu kako bi stigli pre mraka. U tome smo i uspeli, mada nas je poslednjih 2,3 km sačekao pravi pljusak. No, vredelo je, avantura je zaista bila za pamćenje! Sutra smo krenuli ka Kaluđerskom, ali to je već drugi trek :) sve preporuke,obavezno obići!

Skretanje za Piljski

Kurtulski vodopad

Odvajanje

• jgranger46 May 28, 2017

Ovaj trek mi treba samo bi želeo da mi pomognete sa objašnjenjem kako da ga preuzmem. Rešio sam da dođem ovog jula u Topli do. Koristim viewranger uspešno a kod wiciloka ne znam preuzeti trek.
    Unapred hvala za objašnjenje.

Vitomir

djomlacar May 29, 2017

Vitomire,bilo da koristite desktop ili telefon postoji dugme Download,kada pritisnete nudi jos opcija.

Milorad Dragović Jul 22, 2020

Treil ne ide do čunguljskog i kurtulskog vodopada došli su nadomah njih

djomlacar Jul 22, 2020

Lepo piše u komentaru da mi je ispao mobilni pred Cunguljski vodopad! Piše i da je to Cunguljski Skok na mapi! Lepo sve piše, ko hoće da pročita, a ne da hejtuje i daje lošu ocenu samo da bi napakostio!

Milorad Dragović Jul 22, 2020

Niko ne hejtuje, ali ne mozes da ocekujes samo pozitivne komentare. Ako si postavio nesto sto je podlozno komentaru, ocekuj i pozitivne i negativne komentare. Procitao jesam sve sto si napisao, ali mi tvoj treil nije bio od pomoci jer jednostavno nije bio kompletan.

djomlacar Jul 22, 2020

Ne radi se o pozitivnim komentarima, nego o čitanju onog što piše! To šta da očekujem nemam nameru da pitam tebe, a svakako da NE očekujem da neko ko NE čita, deli savete ljudima šta da očekuju! I da zaključim, svi moji trekovi su ovde postavljeni da bi svi dobronamerni ljudi mogli da ih koristi kao orijentir/pomoć/štagod. Dobronamerni ljudi prvo lepo pročitaju, pa onda daju komentare. Toliko od mene!

Milorad Dragović Jul 22, 2020

Sada si ti taj koji nije procitao sta pise jer ovo ocigledno shvatas licno. Trebalo bi da naucis da podneses komentar. Mnogo si nervozan za jednog ljubitelja prirode. Opusti se i uzizivaj u zivotu. Pozdrav.

djomlacar Jul 22, 2020

Buraz, ne tupi i prestani da delis neke lekcije, smešan si. Nisi pročitao šta piše, nije ti se trek uklopio u tvoje neke zamisli i odma kreces da mudrujes. Umesto da budeš čovek i da se izvinis, ti još meni objasnjavas nešto. Ja sam ljubitelj prirode, a izraziti sam neljubitelj takvih pametnjakovica. I jeste lično,jer ja sam 20ak km pešačio, snimio i beležio i u dugačkom tekstu sve pojasnio kako i šta. I uživam ja u životu, al uvek ću stvari nazivati pravim imenom. Pozdrav

Milorad Dragović Jul 22, 2020

Zasta tacno da se izvinim? Za komentar? Da ponovim, BURAZ, ako niso sposoban da podneses komentar ne postavljaj trail-ove. Pored toga sto si naporan jos si i bezobrazan. Ako sam uzeo neki trail ocekujem da je potpun i tacan. Zbog tvog nepotounog trail-a ja sam pesacio 2x 20 km jer ga ti NISI dovrsio. A uzdao sam se u trail jer racunam ako si ga POSTAVIO da si ga odradio kako treba, a NE NPISAO sta se desilo.

djomlacar Jul 23, 2020

Da se izvinis zato što ne čitaš pažljivo, a sad možeš da dodas i za to što si naporan i tvrdoglav. Za pismene sve lepo piše, nepismenima i nije mesto ovde. Samo neko ko nikad trek nije koristio može da kaže da trek nije tačan!? Alo rođače, to je zapis iz satelita, nije svetska zavera da tebe navedemo na pogrešan put 😂. Ako si stvarno išao po treku, drago mi je jer si mogao da uzivas u prelepoj prirodi. Ako trek nije bio po tvojoj volji, nije problem, imaš druge trekove pa izvoli. Ali reći da nešto što je zapis mašine nije tačno, i još zbog toga dati najmanju moguću ocenu je prilično nezrelo.
    Al ajde, nek bude da je nesporazum, verujem da niko ko je planinar ne može da ima neku zlu nameru. Pozdrav

Milorad Dragović Jul 23, 2020

Vredjas konstantno. Ocena je shodna trailu. Ako me trail nije odveo na zeljeno mesto jer nije kompletan, i ako sam zbog njega, oslonivsi se na njega, da bih ipak video vodopade, morao da predjem u dva dana po 20 kilometara dakle 40 kilometara, ocena ne moze da bude bolje. Nije stvar u zapisu satelita, ne znam kako ti to nije jasno? Stvar je da trail NIJE kompletan. Ja kada budem hteo literarne sastave o rutama, trazicu ih na drugom mestu. Ovde mi treba KOMPLETAN trail. Jesi li razumeo RODJACE? Nezrelo je kako TI dozivljavas komentar i ocenu, RODJACE.

djomlacar Jul 23, 2020

Ne vredjam nego si ti tvrdoglav i vrtis jedno te isto ukrug. To da li te je trek odveo tamo gde si HTEO je tvoj problem, ocena je za tačnost podataka. Ne postoji kompletan i nekompletan trek, to je tvoja izmišljotina kojom pokusavas da opravdas bezobrazluk. Ako si pratio trek dokle ide, a potom nisi umeo da nastavis u istom pravcu, po uređenoj stazi i sa markacijama, onda i nisi za planinarenje. Tako da si tom ocenom više ocenio sebe, i to rekao bih, apsolutno adekvatno. I prestani da piskaras ovde, ovo je za ozbiljne ljude i planinare.

Milorad Dragović Jul 23, 2020

Samo ti postavi ceo trail da ne vrtis ljude 40 km zato sto si nesposoban da ga odradis kako treba i bice sve ok.

djomlacar Jul 23, 2020

Nesposoban si da nađeš vodopad, a meni nešto pričaš. Drugarski ti kažem, nisi za planinu. A za mene i za više od 100 ljudi koji su skinuli ovaj trek ne brini, umemo i da čitamo i da nadjemo šta nam treba. I stvarno batali više da komentarises, nije ovo mesto za izbacivanje frustracija, idi u prirodu prosetaj. Možda naidjes i na neki vodopad, nikad se ne zna.

Milorad Dragović Jul 23, 2020

Pa okej, sta si se onda nakacio na moj jedan komentar pored tih 100 koje pominjes. Kada budem hteo tvoje misljnje o tome da li je neko za planinu ili nije, pitacu te. Do tada me tvoje misljenje apsolutno ne zanima. I znam da tvoje trailove vise necu koristiti. Ne znam ko nije nasao vodopade, ti ili ja. Samo sto sam ja zbog TVOG LOSEG traila morao da se vratim ponovo. I pronadjem ih SAM BEZ tvog traila. Mozes i ti slobodno da PRESTANES da KOMENTARISES.

djomlacar Jul 23, 2020

Vidi, ti očigledno imaš neki problem koji ja ne mogu da ti resim. Postoje stručnjaci za to, pokušaj kod njih. Što se tiče toga da nisi za planine, to ti je planina sama rekla kad nisi uspeo da nađeš vodopad sa mesta gde te je trek doveo, a odakle imaš i markacije i možeš prosto samo pratiti reku. Evo probacu da ti plastično objasnim: mi smo sve ove vodopade našli bez ikakvog treka! Koristili smo uputstva ljudi iz Toplog Dola, ono malo tabli što ima usput, i naravno sledili neki svoj unutrašnji instinkt. A tebe je trek doveo do pred vodopad, i ti nisi umeo da ga nadjes! I još ti je za to kriv moj trek na kome niti je naznačen sam vodopad, niti piše u opisu da ide do tamo!
    I nisam se ja nizašta uhvatio, nego si ti sam rešio da, onako isfrustriran zbog toga što si nesposoban, dajes ocenu i komentar koji veze sa mozgom nemaju. Ako nisi primetio, ovo je moj trek, i zato bi ti trebalo da prestanes da komentarises. Pravi svoje trekove pa tamo piskaraj. Al prethodno savladaj orijentaciju u prirodi.

Milorad Dragović Jul 23, 2020

Opa, opet vredjas. Postoji dijagnoza i za osobe poput tebe koje ne mogu da podnesu kritiku i koje imaju potrebu da unize druge da bi sebe izdigli. Nisam primetio. Ali ono sto jesam jeste da je ovde diskusija dozvoljena. O orijentaciji govori i to da si sa Stolova morao prvi put da se vratis i iz drugog puta si ih prosao. Za razliku od mene . Stolove, grbenom preko Maglica sam prosao iz prvog bez koriscenja treka.

djomlacar Jul 23, 2020

Ti si cirkus od čoveka, a vredjaj se slobodno koliko hoćeš, to pokazuju tvoji komentari. Menjas mišljenja i teme češće nego neki čarape. Time više vredjas sebe, ja samo konstatujem. Ne umes pomoću treka da nađeš vodopad. Vidim sad si počeo i moje druge trekove da gledaš. Inače bi mi bilo drago, ali pošto već imam razloga da sumnjam da nisi baš svoj, sada ću ti lepo reći da prestanes da komentarises jer ja sa tobom ne želim da razgovaram. Ili to, ili da se sledeći put kad budem u Srbiji vidimo uživo pa da ti objasnim sve u vezi trekova i lepog ponašanja.

Milorad Dragović Jul 23, 2020

Da li ti pretis? Bas sportski i u planinarskom duhu. Vidim da ne zelis da razgovaras. Ne prestajes sa literarnim sastavima.

djomlacar Jul 23, 2020

Tvoj sportski i planinarski duh smo već videli. Tamo gde je bitno. Na planini. Da si me lepo zamolio, objasnio bih ti šta i kako u vezi vodopada, kao što sam mnogim ljudima pomogao i pomagacu. Ovako si odmah krenuo u napad, bez argumenata, i još ti je čudno što ti ja odgovaram, jer zaboga tvoje je pravo da dajes ocenu i pises komentare. Nikome nikad ne pretim, pa ni tebi. Nismo deca. Zna se kako muškarci to resavaju. A što se tiče literarnih sastava, prosto je - ne pišeš više ništa, kao što sam te već više puta lepo zamolio, i videćeš da sastava neće biti.
    Još jednom da rezimiram, da bi i drugi ljudi razumeli: TI nisi našao vodopad za koji JA NISAM NI OZNAČIO NITI NAPISAO da smo bili na njemu i za to si odmah okrivio mene i požurio da ocenis najmanjom ocenom trek. Sve ostalo je tvoje filozofiranje na tu temu.

Milorad Dragović Jul 23, 2020

Samo ti rezimiraj. Ali nauci da podneses komentar bez da VREDJAS sagovornika.