Tongeren, Tongerense heide, Wisselse veen ****

Photo ofTongeren, Tongerense heide, Wisselse veen **** Photo ofTongeren, Tongerense heide, Wisselse veen **** Photo ofTongeren, Tongerense heide, Wisselse veen ****

1936
June 3, 2022
June 2022

near Tongeren, Gelderland (Nederland)

Een route in het buitengebied van Tongeren, over de Tongerense heide en het Wisselse veen.

Route
De route loopt hoofdzakelijk over onverharde paden en wegen. Langs sommige stukken loopt wel een verhard fietspad, maar hier heb ik geen gebruik van gemaakt 😁 Er zitten 2 stukken verhard in de route. 1 stuk van 300 meter en een langer stuk van 1400 meter. Dit gedeelte doet iets afbreuk aan de route, maar je loopt wel door een mooie omgeving. De verharde gedeelten maken in totaal 15% van de route uit en eigelijk is dat niet veel.

Rust
De omgeving waar je doorheen loopt is erg rustig. De eerste 7 km ben ik niemand tegengekomen. Eenmaal op het langere verharde stuk werd het iets drukker met fietsers en auto's. Gezien de inzittenden en het tijdstip bleken dit moeders te zijn die de kinderen naar school brachten. In de buurt van recreatiepark Veldkamp kwam ik ook nog een aantal mensen tegen die met hun hond aan het wandelen waren. Het laatste stuk was weer erg rustig. Eenmaal terug op de parkeerplaats bleek deze helemaal vol te staan en hadden ze de auto zelfs naast de weg geparkeerd 😮

Omgeving
De omgeving is erg mooi. Je hebt regelmatig mooie uitzichten over de omgeving. Je loopt afwisselend door bos, over/ langs heide, landerijen en door een veengebied.

Bezienswaardigheden
Op deze route kom je geen historische zaken tegen. Wel heb je hier kans om wild te spotten zoals herten, reeën en wilde zwijnen. Helaas bleef het vandaag bij 1 ree.

Conclusie
Ik ben positief verrast door de route. De omgeving is mooi, afwisselend en erg rustig. Met betrekking tot de rust moet ik er wel bij zeggen dat ik om 6:00 ben begonnen met wandelen.

Cijfers
Route: 9
Rust: 9
Omgeving: 9
Bezienswaardigheden: 4
Eindoordeel: ****

Picknick

Helaas heb ik vandaag naar 1 ree gezien, maar gezien de vele verse sporen, loopt hier veel wild rond.

Wild heeft vaak vaste looproutes om van de ene naar de andere plek te komen. Deze kun je herkennen aan smalle paadjes die in het bos verdwijnen, maar ook aan de afdrukken die ze achterlaten als ze een pad oversteken. Deze wildwissel wordt nog veel gebruikt.

Een vers spoor van een konijn of had in het gras.

Onderweg

Parelhoender

Van verre hoorde ik een vogel diezich duidelijk kenbaar maakte dat hij er was. In eerste instantie dacht ik aan een ekster, maar toen ik dichterbij kwam bleek het toch een ander geluid te zijn. Niet veel later zag ik de boosdoener op de nok van de schuur. Dit bleek een parelhoender te zijn. Volgens de bewoonsters was het niet de bedoeling dat die daar zat, maar dat dacht de parelhoender duidelijk anders over 😂

Alerte ganzen

Eigenlijk is het gras net iets te hoog voor deze ganzen. Maar het was wel een mooi gezicht hoe ze constant hun nek strekte om de omgeving te controleren.