Photo ofTollos,Serra d'Alfaro,Penya Migjorn,Clot del Llop,Cim d'Alfaro,Penyo del Sisteret,Penyo Castelló,Penya dels Pardalets,Barranc Photo ofTollos,Serra d'Alfaro,Penya Migjorn,Clot del Llop,Cim d'Alfaro,Penyo del Sisteret,Penyo Castelló,Penya dels Pardalets,Barranc Photo ofTollos,Serra d'Alfaro,Penya Migjorn,Clot del Llop,Cim d'Alfaro,Penyo del Sisteret,Penyo Castelló,Penya dels Pardalets,Barranc

February 5, 2022
February 2022

near Tollos, Valencia (España)

La ruta de hui ens porta fins a la localitat de Tollos.

Tollos és un municipi de la Comunitat Valenciana , situat a la província d'Alacant, a la comarca del Comtat.
El topònim fa referència a depressions o cavitats del sòl i és d'origen mossàrab, perquè durant la conquesta cristiana s'esmenta un hisn Tulu (Castell de Tollos) que formava part dels dominis d'Al-Azraq (1245). Anys després apareix com Toyllo i, ja en el segle XV, com Tollo.

El municipi de Tollos se situa a la vall del riu Seta, en el vessant meridional de la Serra Alfaro. El relleu ve configurat per una vall d'orientació SO-NE, obert entre els últims contraforts de la serra de l'Almudaina pel nord (945 msnm en l'alt de la Solana) i la serra d'Alfaro pel sud (1166 msnm en el seu major cim).

La part occidental de la vall és més àmplia, mentre que la part oriental s'estreny fins a crear una gola que conforma el Barranc de Malafí, la direcció del qual NE li fa desembocar en el riu Gorgos després de donar lloc als canons de l'Infern, ja en Vall d'Ebo.

La Serra d'Alfaro és una alineació muntanyenca situada entre les comarques del Comtat i la Marina Alta. Ocupa els termes municipals de Fageca i Famorca al sud; de Tollos, al nord; el sector est recau a Castell de Castells.
El cim d'Alfaro (de l'àrab "Al-Faruh", far, talaia, lloc de guaita) és un bon mirador de la pròxima Serrella i de la seua prolongació oriental de Aixortà, Bernia, Montgó, Sireret, Almudaina i les més llunyanes Mariola, Font Roja i Benicadell.

Deixem el nostre vehicle estacionat a la vorera de la carretera després de deixar arrere el municipi de Tollos.

Només baixem del cotxe agafem el camí que en tan sols uns pocs metres ens porta fins a les ruïnes del Corral d'Alfaro, el veiem i continuem amb el recorregut.

Tornem de nou al camí de les Penyetes per anar en direcció cap al Barranc de Mallolet. El camí acaba transformant-se en una pista forestal la qual en suau ascens utilitzem per creuar el citat Barranc.

Durant l'ascens tenim vistes de la Penya Antònia la qual no visitem simplement l'observem en passar per la part de baix. Seguim pujant per anar al primer cim de hui la Penya Migjorn (909 m. s.n.m) des del qual tenim unes magnífiques vistes de Tollos i de la seua vall.

Continuem avançant per la pista un poc més fins que de sobte l'abandonem per agafar un sender que ens porta fins al Clot del Llop on fem una breu parada i seguim endavant.

Des d'ací comença el millor de la ruta, la senda que ens porta més o menys per la serralada de la Serra d'Alfaro. El seguiment del itinerari és indispensable per a no perdre la senda. Es tracta d'una senda sense marques de pintura, sense fites i poc transitada per gent, quan hi ha pedres es veuen fàcilment les trepitjades.

A partir del Clot del Llop passem per diferents cims, el primer el Cim de la Malladeta Fonda (1.125m.s.n.m) on gaudim d'unes vistes privilegiades de la Serra de la Serrella , més endavant parem de nou breument per veure una sima i tot seguit anem cap al cim més important de hui el Cim d’Alfaro (1.166m.s.n.m) on aprofitem i fem una parada per pegar un mosset.

Ara que hem recuperat forces reprenem la marxa, el sender segueix un poc difús.

En acabant arribem al Planet que és una formació un poc curiosa, ja que és un tros de terreny de forma més o menys arredonida i buida de matolls.

Immediatament ens n'anem cap al Penyal del Sesteret on parem breument per donar una ullada i continuar.

Seguidament ens n'anem cap a la Penya de Castelló (1.123m.s.n.m), ací la pluja fa acte de presència i entre els núvols i el plugim no podem gaudir completament de les precioses vistes que ens ofereix dels cims de les serres dels voltants.

Subsegüentment anem a la Penya dels Pardalets (1.088m.s.n.m). Des d'ara iniciem el descens per connectar amb la senda molt ben definida per arribar a la pista que on es troba en el Pla del Roig i que ens acompanyarà en continu descens fins al Barranc de Malafí, hi ha un tram d'aquesta pista que és de formigó per evitar l'erosió del terreny.

Una vegada al llit del Barranc de Malafí la pluja comença a ser més intensa per eixe motiu ens donem més presa i no ens aturem en cap moment, de totes maneres ja només queda tornar cap al cotxe. Com a curiositat nomenar que uns 100 metres més o menys abans d'arribar al cotxe trobem una caseta on el seu propietari ha exposat diferents escultures realitzades per ell. Ara ja només ens queden un parell de minuts per arribar al cotxe on posem punt final a la ruta de hui, espere que us agrade i si voleu deixeu els vostres comentaris. Salut i muntanya, fins a la pròxima.