Toll Bullidor i Santuari de Meritxell. Canillo. Andorra.

Photo ofToll Bullidor i Santuari de Meritxell. Canillo. Andorra. Photo ofToll Bullidor i Santuari de Meritxell. Canillo. Andorra. Photo ofToll Bullidor i Santuari de Meritxell. Canillo. Andorra.

51 minutes
September 22, 2018
September 2018

near Meritxell, Canillo (Andorra)

Ruta fàcil per anar al Toll Bullidor.
També podem aprofitar per anar al Santuari de Meritxell, patrona d'Andorra.
APROXIMACIÓ: A la carretera CG-2 d'Andorra a França, poc després de la rotonda de Meritxell, girem a mà esquerra al Pont de Mulleres, on trobem un petit aparcament i el rètol que indica el camí.
RUTA : Ruta fàcil per un camí molt planer i molt fresat que ens porta al Toll Bullidor.
Durant el recorregut trobem trobem uns miradors on podem observar al poble i el Santuari de Meritxell.
A la part final trobem unes escales que ens porten a un espectacular mirador just damunt del Toll Bullidor.
---
Viquipèdia.
Santuari de Meritxell.
La Mare de Déu de Meritxell és un santuari i una talla que es troben a la parròquia andorrana de Canillo, concretament al poble de Meritxell. L'arquitecte català Ricard Bofill es va encarregar de la construcció del nou santuari, que acull una mostra retrospectiva amb fotografies de diferents èpoques i la rèplica de la Mare de Déu, que segueix sent venerada.

Cada any s'hi fa un aplec, el 8 de setembre, festa nacional d'Andorra i cada any es reuneix al santuari una nombrosa concurrència, presidida pels representants dels coprínceps i per les autoritats andorranes. El juliol del 2014, el papa Francesc va atorgar al santuari la distinció de basílica menor. El santuari de Meritxell és una de les cinc basíliques menors del bisbat d'Urgell, amb Santa Maria (la catedral de la Seu d'Urgell), la basílica de Santa Maria de Valldeflors (Tremp), el santuari de Núria i el Sant Crist de Balaguer.
---
El santuari vell va desaparèixer totalment en un incendi que va tenir lloc la nit del 8 al 9 de setembre de 1972, després d'un dels aplecs que hom fa al santuari. Era un edifici del segle xvi d'origen romànic, on es podia trobar l'antiga imatge de la patrona d'Andorra, una talla romànica del segle XII que, pel calçat que duia, era popularment anomenada la Mare de Déu dels Esclops i que també fou destruïda en l'incendi. La imatge actual s'ha refet el més fidelment possible i es troba al nou santuari de Meritxell.

Banc. Mirador.

PictographInformation point Altitude 4,659 ft

Aparcament. Camí dels Prats.

Escales.

PictographWaterfall Altitude 4,506 ft

Toll Bullidor

• Photo of Martabtt
    Martabtt Aug 7, 2023

Ruta curta i bonica, però no diria que per nens petits. La nostra peque de 3 anys ho va passar una mica malament. Potser a partir de 7 anys, per anar tranquil. Per la resta, l'hem fet a l'estiu i molt be.