Photo ofToga - Font de l'Almayud - Corral del Tablar - Coves - Cantera Los Cuervos - Font Caliente - Toga Photo ofToga - Font de l'Almayud - Corral del Tablar - Coves - Cantera Los Cuervos - Font Caliente - Toga Photo ofToga - Font de l'Almayud - Corral del Tablar - Coves - Cantera Los Cuervos - Font Caliente - Toga

1977
November 14, 2018
November 2018

•   4.3 1 review

near Toga, Valencia (España)

La ruta comença al carrer Carretera del poble de Toga que, justament, es correspon amb la carretera CV-20, entre Vila-real i la Puebla. Per aquesta via, arranquem en direcció oest durant uns metres fins que arribem a un encreuament, en el punt on travessem, per un pont, el riu de Millars.

Abandonem la carretera i ens incorporem a una senda que naix davant nostre, i que continua en direcció nord-oest. Es tracta del camí de Toga a Torrechiva, que ens endinsa al a partida de la Portera.

Per la banda nord dels Morrones, avancem contemplant, a mà dreta, la vall solcada pel barranc Roque, o de la Solana. El camí és senzill i solitari i, quan després d'uns vint minuts, s'eixampla. És aleshores quan entrem al terme de Torrechiva.

De seguida, passem per la partida de la Tierrica Blanca, que fa honor al seu nom. En acabant, uns deu minuts després, eixim a una cruïlla situada a tocar d'una bassa.

Ara, hem de girar cap a la dreta, en direcció nord, pel camí de l'Almayud. Pocs metres més endavant, tirem cap a l'esquerra, que és per on segueix aquesta via. Caminem per un paratge silenciós i solitari, que remunta el curs del barranc de la Solana.

Arriba un punt en el qual la moderna pista superposada al camí de l'Almayud es reorienta cap a l'est bruscament per tal de continuar per l'altra banda de barrancada fent un ziga-zaga ascendent. Nosaltres la seguim. Tanmateix, l'antic camí de l'Almayud continua recte amunt resseguint el llit del barranc fins a fer cap a la font de l'Almayud.

Nosaltres també apleguem a ella, però per l'accés modern. La visitem i, en acabant, continuem pujant fins a fer cap a un oliverar. En aquest punt, enllacem amb el pas reial d'Aragó, al qual ens incorporem en direcció orient.

Caminem per la banda alta de les partides de la Solana, Las Viñas i de la penya Roya. El terreny és còmode i el paisatge, encisador. Des de la nostra posició, dominem des de Toga fins a Espadilla, amb la seua penya Saganta.

En cosa d'un quart d'hora, quan ja hem començat a perdre altura, arribem al corral del Tablar, per estar al peu d'aquesta muntanya. També ha estat anomenat com de Las Covatillas, per l'existència d'unes xicotetes cavitats a prop d'aquesta construcció.

En havent-lo visitat, abandonem el pas reial d'Aragó i ens incorporem, en direcció sud, al camí de Ludiente a Toga. De seguida, passem per un conjunt d'almenys tres cavitats. Continuem baixant per la pista fins que veiem que arranca, a mà dreta, una senda, que és per continua el camí de Ludiente a Toga i per on hem de seguir nosaltres l'excursió.

Després d'estar més de deu minuts baixant per senda, i de creuar en un punt la pista, per la vora del barranc de la Cava fem cap a la cantera Los Cuervos. D'allà, en un tres i no res, eixim a la carretera d'Argelita a Toga. L'agafem, cap a la dreta, fins a arribar a una granja.

En aquest punt, tirem cap a l'esquerra pel camí de la Fuente a Espadilla. Amb ell, en cosa de cinc minuts, arribem a la font Caliente.

En condicions normal, des d'allà, podríem arribar en un moment al poble de Toga tot travessant el llit del riu de Millars, que no sol dur massa caudal. Tanmateix, les pluges que precediren aquesta excursió feren augmentar considerablement el volum d'aigua i impossibilitar, per tant, que poguérem creuar el Millars en condicions segures.

Per tant, no tenim més remei que girar cua i tornar fins a la carretera d'Argelita a Toga. Amb ella, fem cap novament a la CV-20. Abans d'arribar al poble, però, ens desviem per un camí a mà esquerra que passa per l'horta de la Sénia. Amb ell, ara sí, fem cap a Toga, on fiquem el punt i final a l'excursió.

PictographPhoto Altitude 971 ft

Font de l’Almayuz

Camí de l'Almayud

Pas reial d'Aragó

Photo ofCorral del Tablar / Corral de Las Covatillas Photo ofCorral del Tablar / Corral de Las Covatillas Photo ofCorral del Tablar / Corral de Las Covatillas

Corral del Tablar / Corral de Las Covatillas

Toga

• Photo of Pillaje
    Pillaje Aug 1, 2023

Paseo sin dificultad por los alrededores de Toga. Ya se puede cruzar el río por la fuente caliente sin dificultad ya que han instalado una pasarela.