تنگه زیبای قاهان ( نیزار آغلک )، گروه حوزوی آفاق

Photo ofتنگه زیبای قاهان ( نیزار آغلک )، گروه حوزوی آفاق Photo ofتنگه زیبای قاهان ( نیزار آغلک )، گروه حوزوی آفاق Photo ofتنگه زیبای قاهان ( نیزار آغلک )، گروه حوزوی آفاق

50 minutes

ارتفاع صعود شده : حدود ۵۰ متر
سطح برنامه : سبک

شرح برنامه:

تنگه قاهان یکی از مناطق دیدنی و طبیعی استان قم به شمار می رود که در حاشیه جاده ورودی منطقه روستاهای قاهان قرار گرفته است. از آنجایی‌که عمق شکاف تنگه قاهان به هشت متر می‌رسد، نور خورشید قادر نیست به‌راحتی درون آن نفوذ کند و ازاین‌رو این تنگه هوایی خنک را به همراه دارد. جالب است بدانید که عمق آب در برخی از قسمت‌های تنگه به یک و نیم متر می‌رسد و آب‌خنک و تمیز آن برای شنا بسیار مناسب است.
به گفته کارشناسان دلیل اصلی به وجود آمدن این تنگه جریان آب بوده است که در مدت‌زمانی طولانی سبب فرسایش سطح خاک ماسه‌ای زمین و ایجاد تنگه قاهان شده است.

برنامه این جمعه گروه آفاق که اولین برنامه ماه رمضان نیز بود، پیمایش عصرانه این تنگه و افطار در حاشیه رودخانه بود. آغاز حرکت از حاشیه جاده اصلی قاهان بود که با پیمایش سبک جاده خاکی تا بالای تنگه ادامه یافت و سپس با ورود به حاشیه رودخانه وسایل را در مکان مناسب گذاشتیم و وارد تنگه شدیم. آب خوبی در مسیر تنگه جاری بود و در قسمت هایی تا کمر در آب فرو می رفتیم. انتهای مسیر آبشار دومتری میان تنگه بود که از آنجا برای نماز و صرف افطار به بالای تنگه بازگشتیم
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.