تنگ مروارید- سپیدان- فارس

تاریخ: جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
تعداد همنوردان: ۱۰ نفر
سطح برنامه: کوهپیمایی و سنگنوردی
روز جمعه مورخ ۲۱ مردادماه ۱۴۰۱ طبق برنامه اعلام شده همنوردان ردپا در ساعت ۶ بامداد با ۳ خودرو شخصی به سمت سپیدان به راه افتادند.
در ساعت حدود ۷ و نیم به شهرستان سپیدان رسیده و در پارک منطقه برای صرف صبحانه توقف کردند.
در آنجا تعدادی از اعضای هیئت کوهنوردی فیروزآباد به سرپرستی آقای اصلاحی حضور داشتند و به گروه پیوستند. بعد از صرف صبحانه، ساعت ۸ و نیم به اتفاق همگی به سمت روستای کمهر به راه افتادیم.
تنگ مروارید بعد از شهرستان سپیدان، در مسیر آبشار مارگون و دقیقا قبل از روستای کمهر قرار دارد .
با گذشتن از کنار کوه برم فیروز و پیست پولادکف، قبل از روستای کمهر با دیدن تابلو آبی رنگ مجتمع مروارید در سمت راست، جاده خاکی مشاهده شد که به تنگ مروارید منتهی می شد.
جاده از میان باغ های درختان پربار سیب و زرشک عبور می کرد. مسیر دارای سنگ و دست انداز بود و خودروها به آرامی پیش می رفتند. بعد از ۵ دقیقه در کنار مسیر خودروها را پارک کردند.
منطقه بسیار سرسبز بود و درختان پوشیده ازمیوه های زرشک و سیب و گردو بودند. نسیم صبحگاهی می وزید و هوا بسیار خنک و دلپذیر بود.
همنوردان با برداشتن وسایل و تجهیزات پیمایش خود را در مسیر تنگ آغاز کردند.
مسیر پیمایش دارای پاکوب عریض و شیبی ملایم بود که سمت چپ آن شیب شکن و حوضچه ای که از آب چشمه مروارید در آن جاری بود، قرار داشت.
بعد از چند دقیقه پیمایش و اوایل تنگ به محلی رسیدیم که در سمت راست آن صخره ای قرار داشت و مسیر سنگنوردی رول کوبی شده مشاهده می شد. تعدادی از همنوردان تجهیزات لازم سنگنوردی به همراه خود آورده بودند که در همان محل توقف کردند.
در نتیجه همنوردان به ۳ گروه تقسیم شدند.
یک گروه کوهپیمایی و راه چشمه را در پیش گرفتند، گروهی صعود کُرده و گروهی صعود میمونی توسط یومار و گری گری بر روی صخره ها را آغاز کردند.
در ساعت ۱۰ هشت نفر از همنوردان پیمایش خود را به سمت چشمه مروارید شروع کردند.
مسیر پاکوب و مشخص بود، شیب نسبتا ملایمی داشت که گاهی تند میشد و از میان درختان و باغ های متعدد می گذشت که آب چشمه از میان آنها عبور می کرد.
بیشتر مسیر، زمین سبز پوش و پر از پوشش گیاهی متعدد بود از جمله درختان چنار، سیب ترش، گردو، آویشن و پونه. صدای کبک ها نیز در دور دست شنیده می شد که پیمایش را بسیار دلچسب و آرامش بخش کرده بود و در بعضی مناطق نیز بادهای شدیدی می وزید.
بعد از حدود ۱ ساعت پیمایش به انتهای تنگ و به چشمه مروارید رسیدیم. منطقه حالت بکر خود را حفظ کرده بود. در آنجا راهنمای گروه محل قله قلات گرد و دریاچه برم فیروز و قله ریز بلند در شرق را به گروه نشان دادند.
بعد از استراحت و گرفتن عکس و برداشتن آب از چشمه و چیدن آویشن و پونه، در ساعت ۱۱ و نیم مسیر برگشت را در پیش گرفتیم.
حدود ساعت ۱۲ و ربع بود که به بقیه دوستان که در حال سنگنوردی و صعود میمونی توسط یومار بودند رسیدیم. در آنجا سرپرست گروه جناب آقای سالاری کارگاه آموزشی کوچکی تشکیل دادند و در رابطه با انواع گره ها، حمایت و حمایتچی، ایجاد و برقراری کارگاه توضیحاتی ارائه دادند
همنوردان بعد از تمرین گره ها و برداشتن وسایل و تجهیزات، در ساعت ۲ به سمت محل پارک خودروها حرکت کردند و در باغ زیر سایه درختان گردو نهار صرف شد.
بعد از صرف نهار و استراحت، سوار برخودرو ها شده و در ساعت ۱۷ به سمت شیراز به راه افتادیم.
در مسیر اعضای هیئت کوهنوردی فیروز آباد از گروه جدا شدند و همنوردان ردپا در ساعت ۱۸ به فلکه معلم رسیدند و این برنامه پربار که دارای کوهپیمایی و بازدید از چشمه و همچنین سنگنوردی بود در صحت و سلامتی به پایان رسید.
با تشکر و سپاس از اعضای محترم هیئت کوهنوردی فیروز آباد و جناب آقای اصلاحی که در این برنامه ما را همراهی نمودند.