تنگ غوره دان-بیضا-فارس

پیمایش تنگ غوره دان در شهرستان بیضا
تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۲
باشگاه کوهنوردی ردپا
تنگه غوره دان یکی از مناطق سبز و بکر است که در استان فارس و منطقه زیبای شهرستان بیضا قرار گرفته است این تنگه در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غرب بیضا واقع شده است و به دلیل آب و هوای خوشش هر ساله میزبانی برای گردشگران بسیاری به شمار می‌رود.
در این منطقه رودخانه‌ای به طول ۱۰ کیلومتر در جریان است این تنگه زیبا پوشیده از درختان انبوه همچون چنار ،بادام، ارژن و بنه است . در برخی از قسمت‌های آن دیوارهای بلندی قرار گرفته است که برای صخره نوردان منطقه‌ای جذاب به شمار می رود .در این تنگه انواع حیوانات گونه‌های جانوری همچون گرگ گراز و خرس زندگی می‌کنند.
شرح گزارش:
ساعت ۵:۳۰ روز جمعه ۱۰ آذر ماه از خیابان سفیر شمالی با یک دستگاه اتوبوس برنامه آغاز گردید. و حرکت به سمت بیضا انجام گرفت .در ساعت ۷ صبح آماده پیمایش به سوی تنگه شدیم هوا کمی سرد و مطبوع بود. شروع کار از جاده‌ای شوسه‌ای آغاز گردید چرا که اتوبوس قادر به ادامه در مسیر خاکی نبود.
پس از راهپیمایی حدود ۳ کیلومتر در جاده خاکی، در ساعت ۷:۴۵ به یکی از زیباترین جاذبه‌های این سرزمین رسیدیم.
سرزمینی پوشیده از برگ‌های رنگارنگ و خشک و درختان تنومند که در مقابل نور خورشید خودنمایی می‌کردند.سینه سرخ خورشید در آسمان و در پشت ابرهای تیره می تپید.آفتاب آخرین لبخندهای بی‌رمقش را نثار آذر و درختانش می‌کرد.
پس از صرف صبحانه به پیمایش خود در این تفرجگاه زیبا ادامه دادیم. به آبشار رسیدیم و عکس های دسته جمعی گرفتیم.
همراه با رودخانه و درختان زیبا مسیر را دنبال می‌کردیم.آب این رودخانه ی زیبا نیازی به آینه نداشت چشمه های بلورینش آینه‌های بی‌نمایش بودند. در کنار این رودخانه ی شفاف و بلورین درختانی کهنسال از جمله چنارهای تنومند قد برافراشته و همه جا را آراسته بودند. شعاع گرم نور با ذرات هوا آمیزش مطبوعی داشتند. آب تنگه یکپارچه نور و رنگ و عطر و آواز بود. پیمایش در این دره زیبا و بکر روحی تازه به کالبد انسان می‌بخشید.
در ساعت ۱۱:۱۵ به پایان دره و دشتی بی انتها رسیدیم در این دشت درختان بلوط برهنه و زیبا به خواب زمستانی فرو رفته بودند.
مدتی در این محل استراحت کردیم و سپس راه برگشت را در پیش گرفتیم در ساعت ۱۲:۲۰ در کنار همان رودخانه زیبا توقف نمودیم در این منطقه عده زیادی از گردشگران اتراق نموده و از زیبایی و جذابیت این جایگاه لذت می‌بردند.
ما هم در محلی مستقر شدیم و زیراندازها را پهن و مشغول آماده نمودن غذا شدیم. در ساعت ۱۳:۱۵ دقیقه مسیر برگشت را در پیش گرفتیم و در ساعت ۱۵:۴۵ به پایان پیمایش رسیدیم در این مسیر که حدوداً ۲۰ کیلومتر مسافت داشت از جاذبه‌های زیبای طبیعت استفاده کردیم .
بعد از سرد کردن به وسیله نرمش به طرف اتوبوس حرکت کرده و به مقصد شیراز مسیر را دنبال نمودیم. در ساعت ۱۷ به شیراز رسیدیم.
در این سفر کوتاه به ما خیلی خوش گذشت.