TMB 4/7 Courmayeur - Gîte Alpage la Peule

Photo ofTMB 4/7 Courmayeur - Gîte Alpage la Peule Photo ofTMB 4/7 Courmayeur - Gîte Alpage la Peule Photo ofTMB 4/7 Courmayeur - Gîte Alpage la Peule

September 28, 2019
August 2019

near Courmayeur, Valle d’Aosta (Italia)

T.M.B. ETAPA 4/7

COTA MÍNIMA: 1.203 metres
ASCENS: 2.095 metres
DESCENS:1.216 metres
DIFICULTAT: Moderada/alta - una etapa llarga i amb un desnivell de mes de 2000 metres+
DADES ALLOTJAMENT: Gitê l'Alpage de la Peule - 33 places - Dormir esmorzar 67 CHF més taxa turística 2 CHF - Correu nicolas.lapeule@gmail.com - tlf: 00410277831041
VALORACIÓ ALLOTJAMENT: Tot correcte, tracte immillorable, encantador paratge on la gîte també és formatgeria, el sopar i l'esmorzar amb productes d’elaboració pròpia, abundant i adequat per a llargues jornades de marxa. Dutxes i WC nets, situats a un extrem de la gîte, cal sortir a fora

Courmanyeur, “la perla dels Alps” bressol de l'alpinisme i el lloc on va néixer la primera escola de guies de muntanya. El seu nom potser ve del llatí “Curia Maior” seu parroquial o de “Cursus Maior”, referint-se a la part alta del riu Dora Baltea que per aquí passa.
A la cantonada de la Via Roma amb Strada del Villair, just on s'alça la Societa delle Guide de Cormanyeur, comença aquesta llarga l'etapa. Sortim carrer amunt entre segones residencies fins a sortir de la ciutat. Una pista passa sobre el torrent on l'aigua salta un seguit de terrasses, a pocs metres comença el corriol que puja cap el refugi Bertone. Anem guanyant alçada llaçada rere llaçada entre bedolls i avets. El camí és dur i lent 800 metres de forta pujada, però amb la fresca del matí i les cames reposades quant ens adonem ja som al refugi que penjar en un marge domina tota la vall.
Continuem uns metres mes amunt fins a una taula d'orientació. La Dent du Géant, les Grands Jorasses s'alcen davant nostre i ens acompanyaran fins passar el Gran Col Ferret. Mirant enrere la Val Veny s'allarga fins al Col de la Signe. Ara el camí es torna planer i còmode, fem via al caminar, el ritme és bo. Caminem per una zona d'Alpage, és a dir pastures de muntanya. Aquesta paraula d'arrel celta és utilitzada en tota l'àrea d'influència del massís (Alpe,Alp,Arp,o Arpe) i fins i tot a casa nostra en podem trobar influències, per posar un exemple "Tossa d'Alp"
En aquests prats de muntanya anem trobant un seguit de construccions, algunes abandonades com "Leche" i d'altres que hi ha activitat "Arminaz Desot" al costat del torrent que li dona nom. Al cap de munt pujador s'alça el refugi Walter Bonatti. Més o menys estem a la meitat de la jornada i aprofitem per fer una parada.
Reprenem l'etapa, el camí continua sense grans desnivells, no ens movem massa de cota fins a l’apage l’Arnuova di Mezzo, on el camí davalla serpentejant cap al Chalet de Val Ferret. La zona és molt transitada i al costat del Chalet hi ha un gran espai d’esbarjo on hi arriben els vehicles.
Caminem per la pista que remunta el riu, a pocs metres, comença la pujada al Col Ferret passant abans pel refugi Elena. Les instal•lacions d'aquest refugi, son grans i modernes, amb una llarga terrassa de cara a la glacera Prè de Bard que està plena a vessar. El restaurant del refugi va a tota màquina i no hi ha ni una font per carregar aigua, hem d'omplir a les aixetes del lavabo. Aquí si que fan negoci!!!
La massificació del refugi queda enrere i encarem l'últim tram de pujada d'avui. El Gran Col Ferret que separa Itàlia de Suïssa. Aquest coll està coronat amb un monòlit de pedra, com molts colls del tour i una taula d'orientació amb tota una sèrie de cims i ciutats que no es veuen, "Cerví, Monte Rosa, Madrid". Però dominant per sobre de tot el Mont Dolent una gran fita entre els tres països.
Anem baixant entre pastures, el corriol no és tant dret com el de pujada al fons la vall de Ferret i de cop en un revolt del sender apareix el final de l'etapa.
El refugi Alpage de la Peule, també formatgeria és un racó agradable i tranquil. Les lliteres individuals son còmodes i els banys nets i endreçats. El sopar encara que el donen d’hora a les 6, és molt bo i generós, avui, croûte au frommage. Un refugi per recomanar!!!

65 vacas lecheras, fabricamos queso raclette, queso tomme y mantequilla alpina. Le ofrecemos platos típicamente montañeses como la raclette, la fondue, el plato del Valais y especialmente nuestro imprescindible croûte au frommage, una delicia de queso fundido. Nicolas Coppey