تلکجار ۲۸۷۰ متر از دره سالمستان ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofتلکجار ۲۸۷۰ متر از دره سالمستان ، گروه حوزوی آفاق Photo ofتلکجار ۲۸۷۰ متر از دره سالمستان ، گروه حوزوی آفاق Photo ofتلکجار ۲۸۷۰ متر از دره سالمستان ، گروه حوزوی آفاق

February 6, 2023

سطح برنامه : متوسط
توضیح سطح برنامه در گروه آفاق :https://eitaa.com/tollabekoohnavard/1876

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: جنوب استان قم، در محدوده کوهستان بین فردو و وشنوه، سه قله مرتفع در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته اند. قله میانی آنها، با ارتفاعی در حدود ۲۸۷۰ متر، تلکجار نام دارد. این قله سه مسیر صعود دارد، از مبدا کیلومتر پنج جاده فردو-وسف به سمت شرق و دره سالمستان بهترین مسیر صعود است. از مبدا روستای خاوه دره لوگله بین قله تلکجار و طاق بن در جهت شمال دومین مسیر مناسب صعود این قله می باشد و سومین مسیر نیز از مبدا روستای وشنوه و از طریق دره وسف و دره گردنه خاکی به قله منتهی می گردد.

🏕 اولین برنامه زمستان ۱۴۰۱ آفاق، با هدف صعود به این قله از مسیر جاده وسف برگزار شد. آغاز برنامه پس از اقامه نماز صبح در مسجد الغدیر بود. با روشن شدن هوا، به محدوده امامزاده بوره فردو رسیده و صعود را در دمایی زیر صفر آغاز کردیم. بر خلاف پیش بینی ها، با هوایی صاف و آفتابی مواجه شدیم و خبری هم از اثرات بارش نبود. دره سالمستان که در مسیر صعود قرار دارد مملو از باغاتی است که دور تا دور آن محصور شده و جاده میانی آن نیز قابل عبور نیست، لذا با اندکی صعود در زاویه جنوب، این محدوده را دور زده تا به چشمه و استخرهای بالای باغات رسیدیم. جالب است که در همین محدوده نه چندان بزرگ، ۱۱ استخر کوچک و بزرگ برای ذخیره سازی آب ساخته شده است.

🏕 صعود را ادامه داده و با همت خوب دوستان، تلکجار برای سومین بار توسط ورزشکاران گروه آفاق فتح شد. منظره قلل منطقه به خوبی از این ارتفاع دیده می شد. ابرهایی که از سمت غرب می آمدند، اطراف قله ولیجیا و برف انبار را فراگرفته بود. در مسیر فرود با اینکه آسمان بالای سرمان آبی و آفتابی بود ناگهان با نم نم برف مواجه شدیم ! معلوم شد که ابرهای زاویه غربی حامل برف بوده و ذره ای از آن با باد به سمت شرق آمده است. لحظات اولیه ظهر به مبدا رسیدیم، محل امامزادگان بوره با آبی استخوان سوز وضو گرفته و نماز ظهر و عصر را درون بقعه به جا آوردیم. در حال سوار شدن به خودروها بودیم که بزرگواری (احتمالا خادم امامزاده) گروه را با شیر گرم مهمان کرده و بدرقه مان نمود.

✅با تشکر از دوستان حاضر در برنامه ، ورزشکار و با خدا باشید.

چشمه و استخرهای ذخیره آب

جاده خاکی

ابتدای مسیر از حاشیه جاده آسفالت فردو-وسف آغاز می شود و بخش ابتدایی مسیر یک جاده خاکی است که تا ورودی باغات ادامه دارد

عبور از حاشیه شمالی باغات

جاده میان باغات به دلیل فنس کشیدن و وجود در فلزی مسدود است در نتیجه می توان از مسیر بالای باغات عبور کرد