تالاب ازگن

37 minutes
March 30, 2019
March 2019

near Zīr Tang, Lorestān (Iran)

پس از رسیدن به دورود برای دسترسی به تالاب باید در جاده ی ایستگاه راه آهن دورود وارد شد. جاده ی باریک و کوهستانی به طول 19 کیلومتر شما را تا روستای چم چیت همراهی می‌کند. جاده از  دو طرف در آغوش  رشته کوههای اشترانکوه قرار گرفته است، کوه های سبز مخملی که با بارش برف در اولین روز های سال جدید تن پوشی سفید و نو به تن کرده اند تا زیبایی مسیر را دو چندان کنند. در دامنه کوه، رودخانه سزار و خط راه آهن شما را تا انتهای مسیر همراهی می‌کنند.نوای دل انگیز  پرندگان در کنار جریان پر تلاطم سزار در دل کوهسار می پیچد و در گوش شما زمزمه می کند. گه گاهی هم صدای قطار. که به شما یادآور شود بشر هیچ کجا را دست‌نخورده نمی‌گذارد. با رسیدن به روستای چم چیت ماشین را همان جا پارک کرده  و کوله به دوش، دل در گرو مسیری خاکی می‌گذاریم  که از میان رشته کوه های مخملین و سبزی که در قله های خود کلاهی سفید بر سر نهاده اند. سزار همچنان خشمگین از دستکاری در طبیعت اما همچون میزبانی مهربان شما را تا انتهای جاده خاکی بدرقه می‌کند. در طول مسیر به روستاییان مهربانی که با خوشروئی از شما پذیرایی می کنند برمی خورید. بعد از حدود دو کیلومتر پیاده روی در خاکی با شیب مناسب باید دل به کوه زد. در مسیر کوهپیمایی طبیعت فرشی مخملین سبز در زیر پای شما گسترده که در جای جای آن گل های سفید برفی قرار داده است. صدای پای جویبار های روان روح شما را تازه می کند. نسیمی خنک با عبور از میان درختان مختلف کوهپیمایی با شیب کمی تند را برای شما آسان‌تر می کند. پس از تقریبا یک کیلومتر کوهپیمایی در لحظه ای  که خسته از شیب نسبتا تند در محاصره کوه قارون قرار گرفته اید به انتهای  شیب می رسید. از همان لحظه هایی که دوست دارید دراز کشیده و فقط استراحت کنید. اما در همین زمان شما میخکوب شده اید. دریاچه ای زیبا در بالای کوه در محاصره ی رشته کوه های قارون که لباس دو رنگ سبز و سفید به تن کرده اند در روبروی شما برق می زند. خستگی را کنار گذاشته و مستانه تا پای دریاچه می روید.  اینجا سکوت کوهستان و آواز پرندگان تنها نوایی است که به گوش می رسید.
این تالاب فصلی هست.
ضمن اینکه مسیری که ثبت کردم مسیر برگشت از تالاب به سمت روستای چم چیت هست. زمانش هم با احتساب 20 دقیقه توقف هست.
برای دیدن عکسای بیشتر به آدرس اینستای من مراجعه کنید متاسفانه نتونستم بیشتر عکس بزارم و نقطه مشخص کنم در مسیر