تخت وچان کهندان

February 14, 2020
February 2020

near Kohandān, Qom (Iran)

قله تخت وچان واقع در بخش خلجستان قم با ارتفاع ۳۱۳۰ متر، پس از قلل برف انبار و پلنگ آبی، سومین قله بلند استان قم می باشد که در ارتفاعات مرتفع بین قم و مرکزی و مشرف بر شهر تفرش واقع شده است. این قله چهار مسیر صعود دارد، سه مسیر از سمت استان قم و از مبدا روستاهای انجیله (دره ییلاق)، کاسوا (دره ویدار) و کهندان (دره کوجه) آغاز شده و یک مسیر نیز از استان مرکزی، روستای کهک تفرش (دره نوتاریک) آغاز می شود.
در این برنامه هدف صعود این قله از مسیر روستای کهندان و دره کوجه بود. من صبح خواب موندم و رفقا رفته بودن ب محض بیدار شدن از تاکسی برون شهری ماکسیم درخواست ماشین دادم ک در کمال ناباوری آقا کاظم قبول کرد و راه افتادیم سمت کهندان. این روش میتونه برای برنامه‌هایی ک برگشتشون هیچ‌هایکی قابل انجامه خیلی سودمند باشه.
در شروع مسیر باد شدیدی شروع ب وزیدن کرد ک گاهی اوقات حرکت را نیز با مشکل روبرو میکرد. نمای زمستانی کوهستان‌های اطراف جلوه‌ای زیبا ب مسیر حرکت داده بود. پس از رسیدن ب دره کوجه شروع ب صعود دره کردیم. ابتدای دره ب دلیل وجود پوشش گیاهی حجم برف قابل توجه نبود ولی در ادامه‌ی مسیر برف‌کوبی سنگینی انتظار ما را می‌کشید. یخ زدگی برخی قسمت‌های مسیر نیز دائما ما را بین دامنه و دره جابجا می‌کرد. گاهی هم باد شدیدی ب سمت دره می‌وزید ک بیانگر حجم باد شدید قله بود.
ب دلیل وزش باد شدید در چند روز گذشته برف‌ها شکل خاصی گرفته بودند و بافت‌های متنوعی از آن‌ها قابل رویت بود ک تصاویر چشم‌نوازی ساخته بود. پس از اتمام دره تصویری بی‌نظیر از کوه قلعه‌بند ظاهر شد ک یکی از زیبا ترین کوهستان‌های ایران است. پس از کمی استراحت تصمیم ب ادامه‌ی صعود گرفتیم. دو راه جهت فتح قله است. یکی حرکت مستقیم و رفتن ب زین‌اسبی بین قله فرعی و قله‌ی اصلی و صعود قله دوم رفتن بر روی یال سمت چپ و صعود قله از مسیر یال.
مسیر زین اسبی ب شدت بادخیز است و گردبادهایی در آن ب چشم می‌خورد ک با توجه ب باد سنگین ب احتمال زیاد خطرآفرین بود. همچنین با توجه ب دمای پایین چندروز گذشته و همان‌روز و همچنین باد شدید منطقه مسیر زین‌اسبی یخ زده بود لذا از یال سمت چپ دره مسیر صعود را از رخ شمالی ادامه دادیم. باد شدید و یخ زدگی برخی از قسمت‌های مسیر صعود باعث طولانی شدن این قسمت صعود شده بود. البته شوق رسیدن ب قله و تصاویر زیبایی ک باد و برف ها ساخته بودند باعث دلچسبی بیشتر صعود میشد. هر از چندگاهی بادی شدید می‌وزید مشتی یخ و برف جمع می‌کرد در هوا چرخی می‌زد و با تمام قدرت ب صورت ما می‌کوبید. و هر لحظه خوشحال‌تر میشدیم ک از مسیر زین اسبی ک مرکز این اتفاقات بود صعود نکرده‌ایم.
ب قله رسیدیم و باد شدیدتر می‌شد تا حدی ک می‌توانست تعادل را ب هم بزند پس از گرفتن عکس یادگاری بر روی قله ب سرعت ب سمت پایین حرکت کردیم. در میانه‌های راه از تکنیک زیبای سرسره استفاده کرده و لحظات شاد و مرفهی برای خود رقم زدیم و دقیقا از مسیر صعود، فرود را ادامه داده و ب ماشین‌ها رسیدیم.